Bernie Collins is van mening dat Max Verstappen een zwaardere straf had moeten krijgen voor zijn actie in de eerste bocht van de Grand Prix van Saoedi-Arabië. De Red Bull Racing-coureur haalde door het afsteken van bocht één een oneerlijk voordeel ten opzichte van McLaren-collega Oscar Piastri. De Nederlander kreeg een tijdstraf van vijf seconden, maar dit is volgens de Sky Sports-analist echter niet voldoende.
Het voorval tussen Verstappen en Piastri in de eerste bocht was na afloop het onderwerp van gesprek. De stewards hadden tijdens de race een tijdstraf van vijf seconden uitgedeeld aan Verstappen, aangezien de 27-jarige Nederlander in hun ogen een oneerlijk voordeel behaalde door de bocht af te snijden. Niet iedereen was het daar echter mee eens. Collins vindt de straf meer dan terecht, al stelt ze dat de viervoudig wereldkampioen eigenlijk een zwaardere sanctie had moeten krijgen.
In een podcast van Sky Sports legt oud-coureur Karun Chandhok eerst uit dat Piastri zichzelf dankzij zijn goede start het recht op de eerste bocht had toegeëigend. De Indiër twijfelt dan ook niet aan de straf voor Verstappen. Als Collins vervolgens gevraagd wordt of ze de straf voor de regerend wereldkampioen ook terecht vindt, reageert ze als volgt. 'Ja, ik denk dat de straf uitgedeeld is aan de juiste persoon', laat de oud-ingenieur van onder meer Aston Martin al meteen doorschemeren dat er een 'maar' aan zit te komen. 'Ik twijfel wel over de hoogte van de straf.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Collins trekt coulance eerste bocht in twijfel
In de reglementen is vastgelegd dat incidenten in de eerste bocht direct na de start vaak minder hard worden gestraft en daar heeft Collins moeite mee. 'Dit is al het tweede achtereenvolgende weekend dat iemand in de openingsfase een tijdstraf van vijf seconden krijgt', doelt de Britse naast de straf voor Verstappen op de straf die Lando Norris een week geleden in Bahrein kreeg voor het uit positie staan op de startgrid. 'Maar is vijf seconden wel voldoende?', vraagt Collins zich af.
'Als Verstappens auto snel genoeg was om weg te rijden, dan zouden vijf seconden niet gelijkstaan aan het teruggeven van de positie', vervolgt Collins. 'In dit geval pakte het goed uit omdat Verstappen niet in staat was om weg te rijden, maar in de afgelopen jaren zijn er genoeg voorbeelden geweest van situaties waarin het behouden van het oneerlijke voordeel voordeliger was dan het teruggeven van de positie. Zeker op een baan waarop inhalen heel moeilijk is, zoals in Singapore of Monaco. En op banen waar het rijden in vrije lucht zo veel voordeel geeft, is een straf van vijf seconden niet genoeg', vindt Collins.
De Sky Sports-analist is dan ook van mening dat er wellicht nog eens naar deze regel moet worden gekeken. 'Ik weet dat het zo is afgesproken, maar ik heb zo mijn twijfels bij de beslissing om milder te straffen in de eerste bocht', zo sluit de Britse, die meer naar een tijdstraf van tien seconden lijkt te neigen, af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties