Het lijkt er sterk op dat de Formule 1 dit seizoen meteen opent met een regenrace. De coureurs worden komend weekend in Melbourne getrakteerd op extreme omstandigheden. Nu verschillende hoofdrolspelers vrezen dat McLaren dominant is, biedt dit de concurrentie meteen een kans om Lando Norris en Oscar Piastri te verrassen.
De coureurs krijgen bij aankomst in Australië meteen torenhoge temperaturen voor de kiezen. Het kwik loopt volgens Weather.com op woensdag op tot 33 graden, waarbij er ook kans is op onweersbuien. Op de donderdag, de mediadag brengen de coureurs vanwege verschillende media-activiteiten veel tijd buiten door. Ze krijgen daarbij veel aangenamere omstandigheden, aangezien het vermoedelijk droog blijft, en slechts 24 graden zal worden.
De eerste vrije trainingen van het seizoen zullen op vrijdag ook onder aangename omstandigheden plaatsvinden. Het zal wederom droog blijven, en de temperatuur zal net de 26 graden aantikken. De belangrijkste sessies staan echter op zaterdag en zondag op het programma, en dan worden de coureurs met veel extremer weer geconfronteerd. De temperatuur kan tijdens de kwalificatie tot maar liefst 34 graden oplopen, maar het blijft wel droog.
Levensgrote kans op regenrace
Dat is op de zondag heel anders, want het weer slaat tussen de zaterdag en maandag helemaal om. Op de maandag zal het nog maar zeventien graden zijn, en die weersomslag brengt op zondag regen met zich mee. Bij een temperatuur van 24 graden zal het nagenoeg de hele dag regenen, maar de meeste regen wordt in de middag verwacht, tijdens de Grand Prix. De neerslagkans is inmiddels gestegen van 78 procent naar 90 procent. Daardoor is de kans levensgroot op de eerste natte openingsrace sinds 2003, al ging het destijds, eveneens in Australië, slechts om een buitje voor de start van de race.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De neerslaghoeveelheid is ook bijgesteld van zes naar twaalf millimeter. Daardoor wordt de kans groter dat de race geheel nat verloopt, en dat de droogweerbanden niet eens ingezet zullen worden. De Formule 1 heeft dit jaar wel gekozen voor een start op een normaal tijdstip - namelijk 15:00 uur lokale tijd - waardoor er genoeg marge is tot de zonsondergang om 19:37 uur. In geval van extreem weer vergroot dit de kans dat de race volledig kan plaatsvinden.
Wie hoopt op regen?
Welke coureurs zullen liever een droge race rijden, en welke coureurs hebben liever regen? Vermoedelijk staan de mannen van McLaren vooraan in de rij met coureurs, die liever geen regen zien, aangezien zij over de snelste auto lijken te beschikken. De wereldkampioenen - Max Verstappen, Lewis Hamilton, en Fernando Alonso - zullen juist eerder op regen hopen. Datzelfde geldt voor coureurs als Esteban Ocon, Pierre Gasly, en Lance Stroll.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In de onderstaande tabel zijn de resultaten van de regenraces van de afgelopen twee seizoenen terug te vinden. In 2024 werden drie Grands Prix beïnvloed door de regen: het waterballet in Brazilië werd door Verstappen aangegrepen om een mokerslag uit te delen, terwijl de Nederlander in Canada ook wist te zegevieren, door Lando Norris en George Russell af te troeven.
De race in Silverstone kende de kortste regenperiodes. Hoewel Verstappen daarin een flinke opmars maakte dankzij de strategie, was zijn RB20 aan het begin van de race dusdanig zwak dat Lewis Hamilton buiten bereik bleef. De zevenvoudige wereldkampioen pakte zo zijn eerste Grand Prix-zege sinds 2021.
De tekst gaat verder onder de tabel.

In 2023 waren er alleen twee Grands Prix met korte periodes van regen. Verstappen wist in zowel Nederland als Monaco het hoofd koel te houden, en won beide races voor Fernando Alonso. Verder waren er ook nog twee natte sprintraces in 2023, die hier niet meegenomen zijn. In Oostenrijk won Verstappen met 21 seconden voorsprong in de sprintrace, voor Sergio Pérez, en ook in België was Verstappen de sterkste, ditmaal voor Oscar Piastri.
Als we teruggaan naar een verder verleden, zegevierde Verstappen in 2022 ook in Japan met een gigantische voorsprong op weg naar zijn tweede wereldtitel, terwijl Pérez de hoofdprijs in Monaco pakte. Verstappen won verder regenraces in 2021 in België en Imola, en sloeg in 2019 in Duitsland toe. Een ander hoogtepunt van de Nederlander vond in 2016 plaats in Brazilië, toen Verstappen voor het eerst de wereld overging met zijn prestaties op een natte baan.
Hamilton en Alpine
Een andere coureur, die zeker op regen zal hopen, is Lewis Hamilton. De 40-jarige heeft behoorlijk wat overwinningen verzameld op een natte baan, met als hoogtepunt Silverstone in 2008. In de drie regenraces van 2024 hoeft hij Norris ook nog maar net voor zich te dulden, en inclusief 2023 staat hij zelfs op een overtuigende tweede plek. Verstappen is in beide gevallen de onbetwiste nummer 1: de laatste vijf regenraces leverden Verstappen met vier zeges en een tweede plek gemiddeld 23,8 punten op.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een andere positieve uitschieter is het team van Alpine. In de laatste vijf regenraces verzamelde Alpine vier podiumplekken: twee voor Ocon en twee voor Pierre Gasly. Alleen Red Bull deed het dankzij Verstappen beter met vijf podiumklasseringen. Nu Ocon bij Haas zit, zal het Amerikaanse team hopen te profiteren van de kunsten van Ocon op een natte baan. Alonso kon in 2024 de zwakte van zijn Aston Martin niet maskeren, maar de Spanjaard viel in 2023 ook positief op bij wisselvallig weer.
De negatieve opvaller is zonder enige twijfel Ferrari. Charles Leclerc en Carlos Sainz grepen in de drie regenraces van 2024 slechts 21 punten, en de score was in 2023 niet veel hoger. Wellicht kan de Italiaanse renstal verandering brengen in deze negatieve statistiek met specialist Lewis Hamilton, maar Leclerc en Sainz zullen vermoedelijk liever een droge race rijden. Dat geldt bij McLaren voornamelijk ook voor Piastri, al blonk de Australiër in België 2023 dus wel uit in de sprintrace. Topfavoriet Norris zal ook het liefste hebben dat het droog blijft. Hoewel Norris niet dramatisch presteert in de regen, lijkt hij de boel beter onder controle te kunnen houden op een droge baan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties