Nadat er in de media lange tijd gespeculeerd werd over de toekomst van Sergio Pérez, deden Helmut Marko en Christian Horner voor de zomerstop volop mee met het creëren van onzekerheid rondom de toekomst van de Mexicaan. In de zomerstop werd echter besloten dat de Mexicaan zijn stoeltje voorlopig zou behouden. Analist Robert Doornbos vindt het onbegrijpelijk, en zoekt naar verklaringen.
Doornbos heeft zich in het Ziggo Sport Race Café al regelmatig zeer kritisch uitgelaten over de prestaties van Pérez. Als oud-Red Bull Racing-coureur ziet hij de 34-jarige coureur ook nog wel eens op evenementen van Red Bull. 'Ik heb hier een paar weken geleden verteld over mijn gesprek met Sergio Pérez op het Goodwood Festival of Speed. Autosport had toen net die uitspraken gekopieerd over hoe ik hem met de vloer gelijkmaakte. Toen dronken we samen tequila en dat was gewoon relaxed', zo blikt Doornbos terug op het weekend waarbij de RB17 van Adrian Newey aan de wereld gepresenteerd werd.
Sponsoren redden Pérez
Nu de Formule 1 in Nederland is, en Doornbos op het circuit is, sprak de Nederlander de Red Bull-coureur opnieuw. 'Nu kwam ik hem tegen in het motorhome van Red Bull, en we hebben gewoon gezellig staan praten over zijn vakantie en over Mexico, waar hij geweest was. Hij zag er heel relaxed uit, en dat begrijp ik. Die man heeft negen levens bij Red Bull', zo is Doornbos vol ongeloof over het feit dat de coureur die al maandenlang nauwelijks punten scoort nog steeds voor Red Bull rijdt.
'Hij krijgt wéér een kans om het seizoen af te maken', vervolgt Doornbos, die denkt dat de financiële belangen doorslaggevend geweest zijn. 'Er gaan allerlei wilde verhalen rond, bijvoorbeeld dat zijn sponsoren het zouden dekken als Red Bull punten misloopt bij het constructeurskampioenschap, want daar gaat het om. De geruchten zijn dat de sponsoren zoveel financiële dekking geven dat Red Bull dacht: we kunnen niet anders.' Pérez zou zo'n dertig miljoen dollar aan sponsoring per jaar meenemen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Doornbos denkt echter dat er nog een factor meespeelt. 'Maak maar eens een analyse van wie ze er dan in hadden moeten zetten. Daniel Ricciardo presteert niet goed, Yuki Tsunoda is een kamikazepiloot, en Liam Lawson vernietig je naast Max. Ze hebben dus voor de weg van de minste weerstand gekozen, in de hoop dat hij zijn vorm gaat vinden', zo probeert Doornbos zich in de gedachtegang van Marko en Horner te verplaatsen.
Afhankelijk van Verstappen
Collega Renger van der Zande kan zich wel in die analyse vinden. 'Dat is ook zo: wie je er ook naast zet, diegene is altijd vier of vijf tienden langzamer dan Max, en dat is ook wat Pérez nu langzamer is dan Max. Daarnaast is de auto ook niet het snelste, dus ze willen ook die consistency in het team niet kwijtraken. Als je de auto wil ontwikkelen, (heb je consistency nodig, red.)', zegt de coureur, die vooral veel in de Verenigde Staten rijdt.
Doornbos is het met dat argument echter niet eens: 'Die consistency zijn ze toch al kwijt? Het team draait op één iemand', zo doelt de Rotterdammer op Verstappen. 'Pérez zorgt voor schade en kan geen feedback geven. Ze gaan nu met beide auto's terug naar de specificatie van voor Hongarije, omdat ze denken dat door ook een verkeerde beslissing is genomen. Ze zijn volledig afhankelijk van Max', luidt de kritiek van Doornbos.
Hoe gaat Verstappen het doen op Zandvoort? Ontvang 50x je inzet als Max wint! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties