De openingsdag van het Grand Prix-weekend in Nederland is achter de rug, waarbij de coureurs geconfronteerd werden met de Nederlandse zomer: regen, wind, én zon. George Russell sloot de dag als snelste af, terwijl Max Verstappen erg ontevreden uitstapte en klaagde over een algemeen gebrek aan snelheid. Op basis van de racesimulaties lijken die zorgen terecht te zijn.
Waar de eerste vrije training nog grotendeels nat verliep, scheen in de tweede vrije training de zon. Ondanks de harde windstoten werkten de teams dan ook een vrij normaal programma af: de meeste coureurs openden de sessie met wat short runs op de mediumbanden, wisselden vervolgens naar het zachtste rubber voor een kwalificatiesimulatie, om de sessie af te ronden met een racesimulatie.
In die racesimulatie lieten de teams de harde banden links liggen. De mediumbanden - de C3s - waren de populairste banden onder de coureurs, terwijl ook veel coureurs met de zachte banden reden. Bij de vier topteams deden Max Verstappen en Lando Norris eerst een stint op de mediumbanden, om daarna nog naar de zachte banden te wisselen. Oscar Piastri bewandelde juist de omgedraaide route, en daarom staat er dan ook een sterretje achter zijn naam in de onderstaande tabellen, omdat zijn brandstofhoeveelheden afweken van de andere twee coureurs. Sergio Pérez, Lewis Hamilton, en Charles Leclerc reden alleen op de mediums; George Russell alleen op de softs; en Carlos Sainz bleef binnen vanwege problemen.
Norris heer en meester op mediums
Met een klein half uur op de klok waren Verstappen en Norris de eerste coureurs die aan een racesimulatie begonnen. Verstappen en teamgenoot Pérez spraken na afloop hun onvrede uit over de racesimulaties, en dat slechte gevoel valt goed te begrijpen op basis van de tijden uit de onderstaande tabel. Verstappen komt gemiddeld genomen bijna zes tienden tekort op snelste man Norris, terwijl ook Piastri in zijn korte run op de mediumbanden duidelijk sneller was.
Voor Pérez ziet het nog slechter uit, aangezien de Mexicaan nog eens bijna vier tienden langzamer was dan Verstappen. Pérez lijkt wederom te moeten vrezen voor een achtste plek op zondag. Alleen Charles Leclerc was nipt langzamer, maar het gemiddelde van de Monegask wordt onderuitgehaald door enkele magere ronden aan het einde van zijn stint, die drie langer was dan die van Pérez. Zonder die laatste drie ronden zou Leclerc zo'n drie tienden sneller geweest zijn dan Pérez.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Bij Mercedes splitste men de strategie. Hamilton ging op weg met de mediumbanden, en Russell koos voor de zachte banden - het voordeel van twee coureurs die aan elkaar gewaagd zijn. Hamilton gaf na afloop al aan dat zijn racesimulatie sneller had kunnen zijn, maar dat hij nog niet op de juiste afstelling zat. Desondanks was hij gemiddeld genomen een tiende sneller dan Verstappen. Norris lijkt de duidelijke favoriet voor de zege, waar Verstappen op een podiumplek moet hopen, al kan een natte kwalificatie voor verrassingen in de startvolgorde zorgen.
Metronoom Max klampt aan
Vier coureurs van de topteams werkten een long run op de zachte banden af: Verstappen en Norris wisselden naar deze banden nadat zijn al een stint op de mediumbanden gereden hadden. Piastri begon met de zachte banden, en reed daarna nog enkele ronden op de mediums, en Russell reed alleen op de zachte banden een long run. Het gevolg is dan ook dat Verstappen en Norris vermoedelijk minder brandstof aan boord hadden dan hun twee collega's, en de cijfers daardoor een wat vertekend beeld zullen geven.
In het vergelijk tussen Piastri en Russell lijken beide coureurs behoorlijk aan elkaar gewaagd te zijn. Russell opent sneller, maar weet die snelle tijden aan het einde van zijn run niet vast te houden. Verstappen en Norris zijn op de zachte banden ook aan elkaar gewaagd, waar de Brit op de mediumbanden nog veel sneller was. Dat heeft Verstappen er vooral aan te danken dat hij constantere rondetijden rijdt, iets wat we ook vaak in de races terugzien.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Het lijkt erop dat de McLaren intrinsiek sneller is, maar als Verstappen constant te werk gaat, kan hij mogelijk alsnog de strijd met de McLarens en Mercedessen aangaan. In zijn beide stints leek Verstappen de bandenslijtage in ieder geval goed op orde te hebben. Erg verrassend is dat niet, want de Nederlander reed met meer neerwaartse druk dan zijn concurrenten. Daarmee speelt Red Bull mogelijk in op de natte kwalificatie. Mocht Verstappen daarin poleposition pakken, zal het niet eenvoudig zijn om de wereldkampioen op zondag in te halen.
Hoe gaat Verstappen het doen op Zandvoort? Ontvang 50x je inzet als Max wint! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties