Het is al Black Friday voor Lawrence Stroll: de steenrijke Canadees is flink aan het inkopen. Adrian Newey is voorlopig de nieuwste aanwinst van Aston Martin, en Max Verstappen staat ook op het boodschappenlijstje. De Limburger hield zelf eerder de deur al open, en volgens Italiaanse media zijn de onderhandelingen tussen Aston Martin en Verstappen zelfs al gestart. Helmut Marko reageert op de geruchten, en beaamt dat Aston Martin de perfectie bestemming is voor de Nederlander.
Het was al een tijdje het slechtst bewaarde geheim in de Formule 1, maar sinds enkele dagen mag Stroll senior het van de daken schreeuwen: Newey komt naar Silverstone. Hoewel Newey de grootste naam is, die zich bij Aston Martin zal aansluiten, is hij bepaald niet de eerste. Andy Cowell vervangt voormalig McLaren-teambaas Martin Whitmarsh als CEO. Cowell was in het verleden bij Mercedes de kopman van het hybride gedeelte van de zo dominante Mercedes-power unit. Aerodynamisch expert Newey wordt dus gekoppeld aan motorgoeroe Cowell.
Het duo staat er niet alleen voor, want Stroll haalde ook Enrico Cardile al bij Ferrari vandaan. De Italiaan wordt de Chief Technical Officer van Aston Martin, terwijl voormalig Red Bull-kopstuk Dan Fallows ook aanwezig is als technisch directeur. Cardile en Newey zouden volgens het Italiaanse Autosprint behoorlijk fan van elkaar zijn, en kijken uit naar de samenwerking. De samenwerking tussen Fallows en Newey kan wel meer problemen opleveren, omdat Fallows Red Bull juist ontvluchtte om op eigen benen te kunnen staan. Die beentjes blijken de afgelopen tijd spillebeentjes te zijn, aangezien de Brit Aston Martin niet aan de voorkant van het veld heeft kunnen houden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wat betreft Cardile heeft Aston Martin ook nog enige onzekerheid, want waar Red Bull meewerkte aan het vertrek van Newey, doet Ferrari dat bij Cardile niet. Ferrari is woedend over het vertrek van Cardile, en er is nog juridisch gesteggel over wanneer de Italiaan mag starten met zijn werkzaamheden bij Aston Martin. Newey mag wel in maart 2025 beginnen, een kleine drie maanden nadat de teams aan het 2026-mogen beginnen.
Onderhandelingen met Verstappen
Autosprint meldt echter dat Newey niet de laatste grote naam op het lijstje van Stroll senior is. 'Lawrence Stroll wil niet stoppen bij Newey, en richt zijn pijlen nu op Max Verstappen. De onderhandelingen met Verstappen zijn al geopend, met het oog op 2026', zegt het doorgaans betrouwbare medium in samenwerking met Corriere dello Sport. 'Als de wereldkampioen overtuigd wordt, dan komt hij Newey, misschien Fallows, en vooral ook Honda tegen bij Aston Martin, al lopen de onderhandelingen met Mercedes voor 2026 ook nog. Dit doet denken aan 1995, toen Jean Todt het hele management van Benetton naar Ferrari haalde, met Michael Schumacher, Rory Byrne, en Ross Brawn.'
Marko reageert
In het Oostenrijkse Kleine Zeitung werd Marko ook gevraagd naar de geruchten over Verstappen en Aston Martin. De Oostenrijker gaf al eerder aan dat de toekomst van Verstappen voor 2026 en verder openligt, ondanks een in 2021 gecommuniceerd contract tot en met 2028. Volgens Marko beschikt dat contract over voldoende clausules om Verstappen vrijheid te geven. 'Max rijdt waar hij kan winnen', liet Marko optekenen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De 81-jarige kon ook niet om de pluspunten van Aston Martin heen, waarbij hij ook wees op de hypermoderne faciliteiten. 'Aston Martin heeft de modernste fabriek, en de windtunnel zal komend jaar inzetbaar zijn, plus ze hebben de Honda-motoren. Alles klopt', beaamt Marko. 'Als je naar de geschiedenis kijkt, is het duidelijk: waar Newey ook naartoe gaat, daar komt altijd een stijgende lijn. Ik zou niet weten waarom dat bij Aston Martin anders zou zijn.'
Marko is echter werkzaam voor Red Bull, en geeft aan dat zijn team ook nog steeds een optie is. 'Hij weet ook dat hij bij ons titels kan winnen als we dit kampioenschap over de streep trekken. Dat is wel echt een must', zo benadrukt Marko het belang van de huidige titelstrijd voor het behouden van Verstappen. Marko geeft daarnaast aan dat Aston Martin nog een lange weg te bewandelen heeft. 'Adrian Newey kan niet starten voor 1 maart 2025, wat al vrij laat is. Het hele team van Aston Martin moet eerst nog op elkaar ingespeeld raken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties