Verstappen ontvangt nagenoeg perfecte score na eerste seizoenshelft, Pérez loopt top tien mis Formule 1
Formule 1

Verstappen ontvangt nagenoeg perfecte score na eerste seizoenshelft, Pérez loopt top tien mis

Verstappen ontvangt nagenoeg perfecte score na eerste seizoenshelft, Pérez loopt top tien mis

Er zijn twaalf Grands Prix verreden, en in de afgelopen anderhalve week werden de coureurs en de teams door de redactie van F1Maximaal getrakteerd op rapportcijfers. Hierbij ontving Max Verstappen, met tien overwinningen en twee tweede plaatsen, de hoogste scores, terwijl landgenoot Nyck de Vries de rijen sluit. Dit artikel bevat het volledige overzicht, waarbij er enkele positieve en negatieve uitschieters zijn. Ben je het niet of juist wel met de cijfers eens? Laat het gerust weten in de reacties!

De eerste helft van het 2023-seizoen werd gedomineerd door Verstappen en werkgever Red Bull Racing. Waar Red Bull als team alle twaalf Grands Prix, plus de drie sprintraces, wist te winnen, moest Verstappen de zeges in Saoedi-Arabië en Azerbeidzjan aan zijn teamgenoot laten. Achter Verstappen hebben we al veel verschillende coureurs op het podium gezien. Inclusief Verstappen zelf mochten al acht coureurs, van zes verschillende teams, een bokaal ophalen.

Verstappen en Alonso worden op het podium vergezeld door een verrassende naam

Dat Verstappen de best presterende coureur was, daar waren alle redacteuren het wel over eens. De Nederlander ontving enkel tienen en tweemaal een 9,5 als cijfer, waardoor zijn gemiddelde op 9,86 uitkomt. Daarmee laat hij Aston Martin-coureur Fernando Alonso ver achter zich. De Spanjaard eindigde maar liefst zesmaal op het podium en heeft nog altijd de derde plek in het kampioenschap in handen. De gehele redactie gaf Alonso dan ook het op één na hoogste rapportcijfer.

Achter het indrukwekkende duo is het echter spannender voor de laatste podiumplek, waarbij Williams-coureur Alexander Albon verrassend aan het langste eind trekt en zo Lewis Hamilton en Lando Norris nipt achter zich houdt. De Britse Thai trekt de kar bij Williams, en zijn dure fout in Australië is hem blijkbaar vergeven door de redactie. Achter de Britten, Hamilton en Norris, is debutant Oscar Piastri de laatste coureur die hoger dan een 7 gemiddeld scoort.

Verstappen ontvangt nagenoeg perfecte score na eerste seizoenshelft, Pérez loopt top tien mis
Tabel 1. Verstappen krijgt veruit het hoogste cijfer, De Vries het laagste. Pérez hangt rond in de middenmoot.

George Russell, Charles Leclerc, en Carlos Sainz zijn allemaal niet bezig aan hun beste seizoen, maar hun voldoendes zijn wel genoeg om een plekje in de top tien te pakken, ook al eindigde Russell pas één keer op het podium, en Sainz nog helemaal niet. De top tien wordt volgemaakt door Nico Hülkenberg, die vooral in de kwalificaties in positieve zin opvalt, en maar liefst zes keer Q3 wist te halen, even vaak als zijn voormalige teamgenoot, Sergio Pérez.

Pérez valt vanwege zijn stevige vormdip na de Grand Prix van Miami net buiten de top tien. De vijf opeenvolgende weekenden waarin in Q3 misliep worden de Mexicaan niet in dank afgenomen, al kan hij dankzij zijn sterkste seizoenstart nog wel op een voldoende rekenen. Met podiumplekken in Hongarije en België lijkt de teamgenoot van Verstappen in ieder geval eerste tekenen van herstel te vertonen, al wist hij vaker niet dan wel in de top twee te eindigen.

Zes coureurs ontvangen een onvoldoende, waaronder de beide Alfa Romeo-coureurs, die bezig zijn aan een kleurloos seizoen, en in Hongarije hun goede startposities al snel weggooiden. Kevin Magnussen staat vooralsnog in de schaduw van Hülkenberg, terwijl het verschil tussen Lance Stroll en teamgenoot Fernando Alonso enorm is. Debutant Logan Sargeant krijgt het laagste cijfer van de nu nog actieve coureurs, want Nyck de Vries, die veruit het laagste cijfer ontvangt, is inmiddels al vervangen bij AlphaTauri. Het tekort aan snelheid en de verschillende fouten zorgen voor een diepe onvoldoende bij de coureur uit Sneek.

Ferrari valt terug, Red Bull blinkt uit

Bij de teams wordt de helft van een voldoende voorzien, terwijl de andere helft duidelijk niet aan de verwachtingen heeft voldaan. Red Bull scoort, dankzij haar topvorm, een 9,64 - net wat lager dan het cijfer van Max Verstappen, maar alsnog dicht bij de perfecte score. Het podium wordt gecompleteerd door Aston Martin en McLaren, waarbij Aston Martin ondanks het recente verval nog net de tweede plek vasthoudt. Het team van Alonso en Stroll bezet momenteel de derde plek in het constructeurskampioenschap, een wereld van verschil met de negende plek waar het een jaar geleden stond. Wel is de recente vorm een zorgpunt, en zal Aston Martin moeten zorgen dat het de aansluiting met teams als Mercedes, Ferrari, en Aston Martin weer gaat vinden.

Dat McLaren zo'n hoge score zou pakken, leek aan het begin van het seizoen haast ondenkbaar, aangezien de renstal van Norris en Piastri na twee weekenden kansloos laatste stond, zonder punten. In de daaropvolgende weekenden herstelde McLaren zich als middenmotor en leek het de strijd met Alpine aan te kunnen gaan, maar een flink pakket aan upgrades voor de zomerstop heeft McLaren veel punten en twee podiumplekken opgeleverd. Alpine lijkt het definitief achter zich te hebben gelaten, en nu is de vraag of Ferrari en Aston Martin in het kampioenschap nog achterhaald kunnen worden. De puntenachterstand is behoorlijk, maar in juli is McLaren wel hard ingelopen.

Mercedes, de nummer twee in het kampioenschap, sluit aan met een 6,93. Hoewel het Duitse team nog altijd tegen een forse achterstand ten opzichte van Red Bull aankijkt, vermoedelijk groter dan vorig jaar, heeft het team met Hamilton en Russell de resultaten in de subtop wel relatief vaak weten te maximaliseren, waardoor de voorsprong op Aston Martin en Ferrari tot meer dan vijftig punten is opgelopen. De W14 mag dan wel geen topauto zijn, toch is Mercedes nu in het kampioenschap duidelijk the best of the rest.

Verstappen ontvangt nagenoeg perfecte score na eerste seizoenshelft, Pérez loopt top tien mis
Tabel 2. Red Bull Racing blinkt uit, terwijl Aston Martin en McLaren ook een stap vooruit hebben gezet.

Het laatste team dat een voldoende scoort, is Williams. De strijd met Haas en Alfa Romeo is nog lang niet gestreden, maar het Britse team heeft een duidelijke stap vooruit weten te zetten in vergelijking met 2022. De zevende plek, die Williams nu in handen heeft, zal dit seizoen het maximaal haalbare zijn, maar als die plek vastgehouden wordt, mag Williams absoluut terugkijken op een solide eerste jaar onder leiding van James Vowles, die duidelijk aan het smeden is aan een team voor de toekomst.

Ferrari scoort een onvoldoende, nadat het is teruggevallen sinds de start van 2022. De vierde plek in het kampioenschap is nooit genoeg voor het Italiaanse team, dat in ieder geval zal hopen om na de zomerpauze de derde stek van Aston Martin over te nemen. Leclerc is dit jaar echter verre van constant, terwijl Sainz wél constant is, maar niet piekt. Onder het budgetplafond lijdt Ferrari er ook onder dat Britse teams makkelijker werknemers van elkaar kunnen overnemen, terwijl een verhuizing naar Italië voor veel engineers een grotere verandering in hun leven betekent. Frédéric Vasseur zal dus geen uitdagingen tekortkomen.

Alpine kende enkele goede momenten, maar belabberde weekenden in Australië, waar Esteban Ocon en Pierre Gasly met elkaar crashten en zo heel veel punten weggooiden, en Azerbeidzjan, hebben het team niet bepaald goed gedaan. Verder rommelt het bij Alpine, dat de afgelopen achttien maanden Marcin Budkowski, Alain Prost, Fernando Alonso, Oscar Piastri, Alan Permane, Pat Fry, Otmar Szafnauer, en Laurent Rossi allemaal zag vertrekken. Verschillende van deze personen haalden al uit naar het bestuur van Renault, en ook de verkoop van 24 procent van de aandelen heeft weinig bijgedragen aan de stabiliteit van het team.

Het slechtst presterende team is echter AlphaTauri, dat als zusterteam van Red Bull juist in een uitstekende positie zou moeten verkeren om de resultaten van het hoofdteam enigszins te benaderen. Terwijl de meeste teams de filosofie van Red Bull nu proberen na te bootsen, en daar vaak een stap voorwaarts mee weten te zetten, gebruikt AlphaTauri niet de onderdelen die het van Red Bull mag overnemen. Logisch dus dat Helmut Marko weinig geduld overhoudt en stevig gaat ingrijpen. Volgend jaar wordt het team voorzien van zoveel mogelijk Red Bull-onderdelen, een nieuwe teamnaam, en een nieuwe teambaas, terwijl Daniel Ricciardo al voor de zomerstop als vervanger van Nyck de Vries naar voren geschoven werd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws