Analist en voormalig teammanager Peter Windsor heeft in een livechat op zijn YouTube-kanaal enkele vragen beantwoord over Max Verstappen. Nu Verstappen de ene na de andere Grand Prix wint, gaat het veelal over wat de Nederlander nu zo goed maakt, en dringen de vergelijkingen met andere grootheden uit de sport zich op, waarbij Windsor Verstappen uitvoerig met Michael Schumacher vergelijkt.
Van alle actieve coureurs is Verstappen waarschijnlijk het meest actief in het simracen buiten de Formule 1-weekenden om. Windsor ziet dat meer als een hobby, dan de sleutel tot succes bij Verstappen. 'Hij is gewoon enorm competitief, die van winnen houdt. Als hij daar de tijd voor heeft, haalt hij adrenaline uit dit soort oog-handcoördinatie. Ik denk niet dat het hem noodzakelijk meer helpt dan karten bijvoorbeeld, maar hij kan dit gemakkelijk vanuit thuis doen', verklaart Windsor. 'Als je aan Max vraagt op een vrije dag of hij liever drie uur gaat simracen of drie uur gaat karten, dan weet ik vrij zeker dat hij zou gaan karten, maar misschien heb ik het wel fout. Het is niet verkeerd, maar ik denk niet dat dit eraan bijdraagt dat hij zo'n goede coureur is in de RB19. Dat soort dingen kun je niet simuleren. Het gaat puur om wat competitie en plezier hebben.'
Windsor denkt dus niet dat het verschil met andere coureurs hierdoor wordt gemaakt, al heeft hij wel een andere tip voor de uitdagers van de Nederlander. 'Andere coureurs missen wel een trucje als het aankomt op het benaderen van bochten. Dit soort dingen is heel lastig om in een simulator te leren, dus ze missen een trucje als ze geen andere manier vinden om dit te leren. Rob Wilson is één manier om dat te doen', zo verwijst Windsor naar de coureurscoach, die onder meer Juan Pablo Montoya, Kimi Räikkönen, David Coulthard, Lance Stroll, en Valtteri Bottas begeleidde. 'Hij is niet de enige methode, maar hij is er, dus waarom zou je er geen gebruik van maken? Ik denk dat Nyck de Vries nog in die auto had gezeten als hij wat met Rob (Wilson, red.) had gedaan. Dan had hij misschien beter werk geleverd.'
Verstappen gebruikt Schumacher als voorbeeld
Nu Verstappen op 45 Grand Prix-zeges staat, komt hij in veel rijtjes terecht met grootheden als Michael Schumacher, Lewis Hamilton, en Ayrton Senna. Windsor gaat specifiek in op de overeenkomsten en verschillen tussen Verstappen junior en Schumacher senior. 'Ze rijden allebei korte bochten. Als je Michael (Schumacher, red.) in zijn Ferrari-dagen bekijkt, zijn beide coureurs in complete harmonie met hun team, de technische mensen in het team, en daardoor verzetten ze bergen, technisch, qua management, en qua politiek', zo luiden de complimenten voor beide wereldkampioenen.
Volgens Windsor vertoont de huidige Red Bull Racing-dominantie overeenkomsten met de sterke periode van Ferrari aan het begin van de eeuw. 'Ze weten allebei dat het team het beste uit hen kan halen, als het team de focus honderd procent op hen legt, en er geen superster in de andere auto zit. De andere auto zal niet langzamer zijn, maar je hebt geen tweede superster nodig, en dat weten ze allebei', aldus de 71-jarige analist. 'Waarschijnlijk heeft Max gewoon gekeken naar wat Michael gedaan heeft, en dat hebben Christian (Horner, red.) en Adrian (Newey, red.) ook gedaan, en ze beseften dat dit de beste methode was. Michael heeft de toon dus gezet, meer dan welke coureur dan ook.'
Verschillen tussen Schumacher en Verstappen
'Ik denk niet dat Max net zo capabel zou zijn als Michael was in het samenstellen van een team', vermoedt Windsor. 'Dat deed Michael bij Ferrari wel met Jean Todt en Ross Brawn. Max is wat meer een pure racecoureur, want dat is hij zijn hele leven al geweest. Hij stuurt Red Bull niet dusdanig aan zoals Michael effectief wel gedaan heeft bij Ferrari. Hij is een werknemer, een briljante werknemer, maar alsnog een werknemer. Dat is het verschil.'
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Qua rijden zijn ze heel vergelijkbaar: ze rijden korte bochten en hebben een geweldig gevoel, ze zijn heel goed in de regen', vervolgt Windsor, die daarna nog een duidelijk verschil aankaart. 'Een overduidelijk verschil is dat Michael verschillende keren over de grens ging betreffende wat acceptabel is op het circuit, terwijl Max een puurdere coureur is, en een puurdere sportman en atleet is, die de dingen die Michael heeft gedaan niet zou doen.' Daarmee verwijst Windsor onder meer naar de seizoensontknopingen in 1994 en 1997, en de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco in 2006.
In 2021 moest Verstappen dat randje volgens Windsor wel een aantal keer opzoeken. 'Hij kwam daar wel bij in de buurt. Het is er vooral aan te danken dat Lewis Hamilton zo goed is als hij is, dat hij Lewis niet een aantal keren ramde aan het einde van 2021. Dat kwam puur doordat Lewis goed inschatte wat Max aan het doen was, en aan de kant ging. Dat zijn de enige keren dat Max die route verkend heeft, en dankzij Lewis eindigde het niet in tranen', meent Windsor. 'Max en Michael zijn dus heel vergelijkbaar qua techniek, maar verder heel verschillend.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties