Nyck de Vries is een Nederlandse coureur uit Sneek die in 2023 elf races lang voor AlphaTauri reed, en in 2024 in de Formule E rijdt. Hij werd in 2019, na vele jaren in verschillende opstapklassen te hebben gereden, de derde wereldkampioen in de Formule 2. Waar menig F2-kampioen vervolgens de overstap maakt naar de Formule 1, kon De Vries dat in eerste instantie niet doen. Hij stapte over naar de Formule E, waarin hij in 2021 op knappe wijze de wereldtitel wist te veroveren. Dit leverde veel lof op voor de Nederlander, waarbij hij zelfs werd gelinkt aan enkele Formule 1-teams. Op 11 september 2022 debuteerde hij in de Formule 1 als invaller van Alexander Albon bij Williams in Italië. Hij maakte zo veel indruk dat het hem een Formule 1-zitje opleverde voor 2023.
De tekst gaat verder onder het nieuws.
Lang kon De Vries niet genieten van zijn avontuur in de Formule 1. AlphaTauri kende als team een zwakke start, en was de hekkensluiter in het kampioenschap, toen De Vries na elf Grands Prix vervangen werd door de ervaren Daniel Ricciardo. De Vries werd hard beoordeeld door adviseur Helmut Marko, nadat De Vries in de eerste seizoenshelft meerdere fouten maakte.
Het 2020-seizoen van De Vries bij Mercedes in de Formule E verliep wisselvallig. In de elektrische raceklasse wist hij bijvoorbeeld zijn eerste E-Prix wel als zesde te eindigen, maar ging het de race daarop mis, met een zestiende plaats als gevolg. Over het hele seizoen wist hij slechts eenmaal het podium te bestijgen, tijdens de laatste race van het jaar, die net zoals de vijf races daarvoor, in Berlijn verreden werd. Een jaar later werd hij kampioen in de laatste race van het seizoen, waarin hij zijn titelrivalen Jake Dennis en Edoardo Mortara zag uitvallen.
Ook is De Vries een voorstander van racen op uithoudingsvermogen. Zo nam de Nederlander deel aan de 24 uur van Le Mans voor Racing Team Nederland, naast Frits van Eerd en Giedo van der Garde. In 2019 leverde de deelname het trio een vijftiende eindklassering op, in 2020 eveneens. Beide jaren ging er bij het Nederlandse LMP2-team het een en ander mis gedurende een van de grootste race-evenementen ter wereld. Derhalve kon De Vries samen met de andere twee coureurs zijn stempel niet drukken op 2019 of 2020. In 2021 en 2022 kwam De Vries bij G-Drive Racing en TDS Racing wel tot een zevende en vierde positie in zijn klasse.
Naast zijn activiteiten in de Formule E en als coureur van de 24 uur van Le Mans, was De Vries ook nog eens reservecoureur voor Mercedes in 2021. Hoewel de coureur geen stoeltje kreeg voor het 2022-seizoen vond ook Mercedes-teambaas Toto Wolff dat De Vries een plekje in de Formule 1 verdiende.
De Vries debuteerde tijdens de Grand Prix van Italië 2022 in de Formule 1. De Nederlander viel in voor Alexander Albon bij Williams nadat de Thaise coureur een blindedarmontsteking opliep. Tijdens het debuut van De Vries eindigde de voormalig Formule 2- en E-kampioen als negende, waardoor hij direct twee WK-punten kon toeschrijven. Ook werd hij verkozen tot Driver of the Day door de Formule 1-kijkers.
De Vries zag de interesse in zijn diensten flink toenemen na zijn uitstekende invalbeurt bij Williams. Zo wilde niet alleen dat team hem vastleggen voor 2023, ook AlphaTauri en Alpine begonnen interesse te tonen in de Nederlander. De 27-jarige testte al wel voor Alpine op de Hungaroring, maar ging uiteindelijk naar AlphaTauri. De deal werd op zaterdag 8 oktober bekendgemaakt. Dat gebeurde een half uur nadat Alpine de komst van Pierre Gasly aankondigde. De Vries liet daarmee Mercedes achter zich na een jarenlange samenwerking, die onder meer een wereldtitel in de Formule E opleverde.
Jaar | Team(s) | Punten | Eindstand WK |
2022 | Williams | 2 | 21e |
2023 | AlphaTauri | 0 | 22e |