Hadjar moet het direct laten zien, want Helmut Marko hijgt hem in de nek Formule 1
Formule 1

Hadjar moet het direct laten zien, want Helmut Marko hijgt hem in de nek

Hadjar moet het direct laten zien, want Helmut Marko hijgt hem in de nek

Isack Hadjar leek voor een lange tijd nog een seizoen in de Formule 2 te gaan rijden, maar toen Sergio Pérez richting het einde van het seizoen slecht bleef presteren, begon het balletje al snel te rollen. De Mexicaan werd de laan uitgestuurd door Helmut Marko en Christian Horner, waardoor Liam Lawson werd doorgeschoven naar Red Bull Racing. Hadjar gaat in 2025 rijden voor Visa Cash App Racing Bulls, maar heeft de Fransman alles in huis om te presteren in de koningsklasse?

Red Bull Racing is een team waarvan één ding duidelijk is: ze zijn niet bang om keuzes te maken op het gebied van de rijders. Toch wachtte de Oostenrijkse renstal lang met de beslissing om Pérez uit de Red Bull te halen, want hij presteerde eigenlijk sinds mei al compleet ondermaats. Lawson en Yuki Tsunoda moesten de strijd uitvechten om het stoeltje naast Max Verstappen, maar het stoeltje bij Racing Bulls leek dus de prooi te gaan worden van Hadjar.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

isack hadjar visa cash app rb racing bulls vcarb 2024 12
Hadjar rijdt in 2025 voor het team van Racing Bulls.

Het hoge woord voor de Fransman kwam pas op de 20ste van december, toen het team bekendmaakte in zee te gaan met het 20-jarige talent. Een echte verrassing was het niet meer, want hij was eigenlijk de enige logische optie voor het zusterteam van Red Bull. Verder waren er namelijk nog geen echte grote talenten in opkomst vanuit het Red Bull Junior Team. Makkelijk is het in ieder geval niet om onderdeel te zijn van het opleidingstraject van het Oostenrijkse team, omdat Helmut Marko nooit een blad voor de mond neemt als het om talenten gaat.

Marko’s aandacht werd in 2021 toch al snel getrokken door Hadjar. Zijn naam begon echt te circuleren in de paddock toen hij in 2021 deelnam aan het Formula Regional European Championship (FRECA). In een competitief veld wist Hadjar regelmatig vooraan mee te doen, en hij eindigde uiteindelijk als vijfde in het kampioenschap. Goede races trokken de aandacht van de Red Bull-adviseur. De Oostenrijker, berucht om zijn keiharde beleid en het snel doorschuiven of afserveren van talenten, besloot Hadjar op te nemen in het Red Bull Junior Team.

Hadjar maakt indruk, maar krijgt het toch moeilijk

Hadjar maakte in 2022 de overstap naar de Formule 3, waarin hij direct indruk wist te maken. Hij reed voor het team van Hitech en deed eigenlijk meteen mee om de overwinningen. Hadjar vocht tot de laatste weekenden mee om de titel en eindigde uiteindelijk als vierde in het kampioenschap. Zijn prestaties bevestigden dat hij een van de grootste talenten was in de juniorenklassen, maar toch kreeg hij het hierna ronduit lastig toen hij de stap maakte naar de Formule 2.

In zijn eerste jaar in de klasse had hij duidelijk moeite om zich aan te passen aan de auto’s, want hij was allesbehalve consistent te noemen. In de openingsfase van het seizoen had hij veelal moeite met de banden, waardoor hij in de races vaak tekort kwam. Zijn eerste succesje in de Formule 2 kwam pas tijdens de dertiende race van het jaar in Oostenrijk, waar hij de derde plaats behaalde. Al met al was het dus een moeilijk seizoen voor de Fransman, waardoor al snel twijfels ontstonden over zijn geschiktheid voor de Formule 1.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

isack hadjar formula 2 junior
Hadjar kende flink wat moeilijkheden in zijn eerste jaar in de Formule 2.

In 2024 zagen we echter een andere Hadjar. Nadat hij een jaar lang de tijd had gehad om zich aan te passen aan de Formule 2, zagen we hem steeds vaker vooraan. Hij was consistent en scoorde met grote regelmaat punten. Richting het einde van het seizoen raakte hij verwikkeld in een titelstrijd met Gabriel Bortoleto, waarin Hadjar helaas op pijnlijke wijze aan het kortste eind trok. De Fransman sloeg liet namelijk zijn auto afslaan bij de start van de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi. Hierdoor zag hij zijn titelkansen in rook opgaan.

Hadjar kwam dus net tekort voor de titel, maar toch zijn er ook nog andere dingen waarbij je je kunt afvragen of de 20-jarige coureur geschikt is voor het echte werk in de Formule 1. Zo is hij altijd relatief emotioneel over de radio, en lijkt het er vaak op alsof hij wordt meegesleurd in het moment. Het is eigenlijk een beetje te vergelijken met zijn nieuwe teamgenoot Yuki Tsunoda. Ze hebben zeker het talent en kunnen ongelofelijk hard autorijden, maar het is de vraag of ze daadwerkelijk het complete pakket zijn om te slagen in de Formule 1.

Marko stond in het verleden echt bekend om zijn spijkerharde aanpak. Denk terug aan de tijd van Daniil Kvyat, die de weg moest ruimen voor Max Verstappen. Pierre Gasly en Alexander Albon werden op robuuste wijze weggestuurd bij Red Bull. Dat zijn coureurs die het nu elders in de Formule 1 echt verdienstelijk doen, dus je kan wel zeggen dat Hadjar er direct moet staan, want de hete adem van de topadviseur zal hem direct in de nek hijgen.

Hadjar heeft één geluk

Het enige geluk dat Hadjar heeft, is dat Red Bull niet heel veel andere keuzes heeft. De talentenstroom bij de Oostenrijkse renstal is niet meer wat het geweest is in het verleden. Toch is er één coureur waar hij langzaam voor op moet gaan passen, en dat is de 18-jarige Arvid Lindblad. Toch is het ook bij hem nog maar afwachten hoe hij het ervan af gaat brengen in de Formule 2. Hadjar weet in ieder geval wat hem te doen staat, en dat is presteren vanaf het eerste moment.

Makkelijk gaat dat zeker niet zijn, aangezien hij het moet opnemen tegen een coureur die gaat beginnen aan zijn vijfde seizoen bij het team. Hij weet precies hoe de vork daar in de steel zit, terwijl Hadjar eigenlijk nog maar net komt kijken. Voor Marko maakt dat echter niet zoveel uit, want de Oostenrijker verwacht dat je je kunt aanpassen en per direct kunt leveren.

Hadjar heeft potentie genoeg qua pure snelheid, dat heeft hij met vlagen laten zien in de opstapklassen, maar of hij daadwerkelijk beschikt over alles wat er nodig is om succesvol te zijn in de Formule 1? Dat moet hij echt nog gaan bewijzen. Coureurs als Brendon Hartley en Nyck de Vries weten precies hoe het voelt om de hete adem van Marko in de nek te hebben, laten we hopen voor Hadjar dat hij er beter mee om kan gaan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws