Williams onthulde vandaag voor het eerst de FW47, de bolide waarmee ze in 2025 op de grid zullen staan. Dit is niet het enige waar bij de presentatie van de auto over werd gesproken, want de aanwezige media waren zeer benieuwd naar de meningen van de coureurs over de aankondiging van de FIA om coureurs te gaan straffen voor schelde op de boordradio. Carlos Sainz en Alexander Albon zijn er allesbehalve blij mee en bevestigen dat de coureurs bezig zijn met een reactie.
Kersvers Williams-coureur Sainz is niet te spreken over de plannen van de FIA om rijders te gaan straffen wanneer ze schelden of kritiek uiten op beslissingen die tijdens de race gemaakt worden. De president van de autosportbond sprak zelfs over het niet op tv laten horen van boordradio’s tijdens de races. De Spanjaard gaf aan het er zeker niet mee eens te zijn. Ook teamgenoot Albon is niet blij en vertelt dat de coureurs achter de schermen al gesproken hebben over hoe ze hier als 'klas van 2025' op zullen reageren.
Voorlopig is er nog geen officiële reactie vanuit de Grand Prix Drivers Association, ofwel de GPDA. ‘Er hebben zeker al discussies over plaatsgevonden’, erkent de Thais-Britse coureur. Hij geeft nog niet al te veel prijs, maar het is duidelijk dat de coureurs behoorlijk eensgezind zijn in hun afkeur. ‘We zijn nog steeds aan het bekijken hoe we erover zullen spreken’, wordt hij geciteerd door de BBC. ‘Het is een gevoelige zaak. Vinden wij dat het correct is? Natuurlijk niet’, is hij zeer helder in zijn eigen oordeel over de aankondiging van Mohammed Ben Sulayem.
Verstappen eerste slachtoffer na gebruik vloekwoord
Vorig jaar werd Max Verstappen bestraft voor het gebruiken van een vloekwoord tijdens een persconferentie voorafgaand aan het Grand Prix-weekend en ook Charles Leclerc kreeg een straf voor het gebruik van een scheldwoord, in zijn geval na afloop van de race. Sainz kan in zulke gevallen nog enige mate van begrip opbrengen voor een boete. Coureurs zouden zich in zulke situaties moeten kunnen beheersen, maar tijdens de race schelden is een ander verhaal, zo vertelde hij bij de lancering van de eerste Williams-bolide waarin hij zal plaatsnemen dit seizoen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
![Coureurs werken aan reactie op scheldregels van de FIA: 'Vinden wij dat correct? Natuurlijk niet'](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/watermark:Williams+F1+Media/width:1488/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.f1maximaal.nl%2Fimages%2F2025-02%2Fcarlos-sainz-williams-2025-fw47-silverstone-67af48ce72ce1.jpg)
De adrenaline alleen is al reden genoeg om schelden tijdens een Grand Prix te bestraffen. ‘Ik ben het niet eens met wat er gebeurd’, uit de Madrileen zich over vloeken op de boordradio. ‘Ik denk niet dat je deze dingen streng kan beoordelen, want je begrijpt die druk en adrenaline niet. Je begrijpt niet hoe we ons voelen wanneer we op die boordradio praten’, benadrukt Sainz. De man van Williams is daarnaast van mening dat het goed is dat kijkers van de races meekrijgen wat er in de coureurs omgaat. ‘Ik denk dat zulke momenten goed zijn voor de Formule 1, want je ziet de echte coureur’, meent Sainz.
Veel onduidelijkheid over toepassing systeem
De Spanjaard benadrukt dat hij en zijn collega’s sowieso al niet alles mogen zeggen. ‘We worden als Formule 1-coureurs al erg beperkt in wat we over onze teams en situaties mogen zeggen’, geeft hij aan. ‘We hebben al veel mediabriefings en ze vertellen ons al wat te zeggen op de boordradio’, legt Sainz uit dat coureurs als genoeg instructies meekrijgen. ‘Maar wanneer je die passie hoort, die woorden, ook al schelden we soms op de radio, dat is voor mij echt een blijvertje in de Formule 1. Dat is iets waar we niet van af moeten stappen’, is het duidelijke oordeel van Sainz.
Ben Sulayem uitte zich afgelopen jaar al negatief over het gebruik van vloekwoorden door coureurs, waar Verstappen dus een straf voor kreeg. Meerdere coureurs gaven destijds aan het hier niet mee eens te zijn. Desondanks heeft de FIA-president nu aangekondigd dat er in 2025 een systeem komt voor het uitdelen van straffen of zelfs schorsingen wanneer coureurs schelden of kritiek uiten. Hoe dit systeem toegepast zal worden vertelde de Emirati er niet bij. Ook binnen de Formule 1-wereld heerst er nog enige verwarring, want Sainz bevestigt dat de coureurs ook nog geen opheldering hebben gekregen van de FIA.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties