Bernie Collins is erg onder de indruk van Max Verstappen. Hij laat zien hoe goed hij is als coureur, doordat hij sneller is dan zijn teamgenoten bij Red Bull Racing. Daarnaast weet hij ook altijd het beste uit de auto te halen, waar anderen vaak nog wat laten liggen. Hij bewijst daarmee veel mensen ongelijk, omdat Collins aangeeft dat veel mensen vroeger dachten dat Verstappen nooit wereldkampioen zou kunnen worden.
Verstappen is pas 27 jaar, maar heeft nu al een mooie carrière in de Formule 1. Met zijn vier wereldtitels staat hij in een bijzonder rijtje en de vraag of hij een van de beste coureurs aller tijden is, wordt dan ook vaker gesteld. 'Het is een veelgestelde vraag', zegt ook voormalig engineer Bernie Collins tegen Indo Sport. 'Je kunt de auto niet echt los zien van de coureur, je moet de combinatie beoordelen.' Het is daarom het makkelijkst om ze te vergelijken met hun teamgenoot, omdat die in dezelfde auto zit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Yuki Tsunoda is de huidige teamgenoot van Verstappen, maar daarvoor was het Liam Lawson voor slechts twee Grands Prix. Lawson was de vervanger van Sergio Pérez, maar daarvoor waren het Pierre Gasly en Alexander Albon die het op moesten nemen tegen de Nederlander. 'Als we bijvoorbeeld kijken naar hoe Max heeft gepresteerd tegen zijn teamgenoten, dan valt hij op, omdat hij altijd veruit de overhand had op veel van zijn meest recente teamgenoten', legt Collins uit.
Het beste uit de auto
'Het feit is dat hij die auto veel, veel sneller rijdt dan zijn teamgenoot doet, maar het is dat niet alleen', gaat de analist verder. 'Als we bijvoorbeeld kijken naar Japan of China of afgelopen weekend, dan haalt hij altijd het beste uit de auto. Dus als je de twee McLaren-coureurs tegen wie hij racet pakt, die zetten niet altijd hun beste sectorentijden neer in één rondje in de kwalificatie.' Het zorgt ervoor dat Lando Norris en Oscar Piastri niet altijd het allerbeste uit zichzelf weten te halen en daarmee tijd laten liggen in de kwalificatie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen rijdt meestal zijn sterkste ronde in de kwalificatie. 'Over het algemeen rijdt hij zijn drie beste sectoren bij elkaar en krijgt die Q3-tijd op het bord. We zien zelden een fout', legt Collins uit. 'Dat doet Max over het algemeen. Hij haalt het beste uit de auto.' Hoewel de auto dan misschien wel wat minder is dit seizoen, zorgt Verstappen er altijd weer voor dat hij er het maximale uit kan halen en dus zo veel mogelijk punten kan pakken.
'Verstappen wordt nooit kampioen'
Collins werkt nu als analist, maar was eerder engineer voor Aston Martin, wat vroeger Force India heette. In die tijd praatten mensen wel anders over Verstappen, blikt ze terug. 'De Max van vroeger... Er was een tijd dat ik mensen in het team hoorde zeggen dat Max nooit wereldkampioen zou worden omdat hij veel fouten maakte. Hij crashte met de auto. Hij was erg agressief, kreeg niet altijd alles bij elkaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nu zit dat duidelijk wel anders bij de Nederlander. Hij haalt het beste uit de auto en blijft rustig in de auto. 'Hij is de laatste tijd zo volwassen geworden', zegt ook Collins. 'Het is makkelijk om te vergeten dat er een tijd was waarin mensen dachten dat hij niet ging winnen, omdat hij niet het beste uit de auto haalde. Nu is hij zo volwassen geworden. Hij is kalm, niet agressief en crasht hij niet met andere coureurs. Hij brengt het allemaal bij elkaar en ik denk dat dat hem een geweldige coureur maakt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties