Lewis Hamilton heeft zijn draai nog niet gevonden bij Ferrari. Hij ziet er na de meeste races wat verslagen uit, zien ook de analisten van Sky Sports F1. Hamilton verloor veel tijd in vergelijking met zijn teamgenoot Charles Leclerc en lijkt nog niet een stijgende lijn te hebben gevonden. Dat Hamilton consistent tegenvalt is zorgwekkend, aldus de analisten.
Hamilton maakte begin 2024 bekend dat hij over zou stappen naar Ferrari en maakte daarmee zijn droom waar. Na een stroef begin voor Ferrari wist Hamilton te verrassen. Hij won de sprintrace van de Grand Prix van China, maar daarna ging het bergafwaarts. In Saoedi-Arabië eindigde teamgenoot Charles Leclerc op het podium en Hamilton werd slechts zevende. Ook Hamilton zelf is niet tevreden over zijn prestaties.
'Zullen de resultaten van Lewis verbeteren of zien we het begin van het einde van een legende?' vraagt een fan van Hamilton aan de analisten. Simon Lazenby leest de vraag voor en geeft daarna zelf meteen een kort antwoord. 'Het is alarmerend. Alleen al om te zien hoe zenuwachtig hij is elke keer dat hij vragen stelt, omdat hij de antwoorden niet heeft.' Hamilton heeft zelf namelijk geen oplossing voor het probleem.
Hamilton consistent langzamer
Voormalig engineer Bernie Collins geeft aan het met hem eens te zijn. 'We hebben de kloof gezien tijdens de training op vrijdag, we zagen het tijdens de kwalificatie. Op een gegeven moment probeerde ik wat gegevens te bekijken en ik hoopte dat het slechts één grote fout was die hij kon herstellen, of één bocht bijvoorbeeld', legt ze uit. 'Dan kan je je gewoon op één ding concentreren en hopelijk de auto beter maken.' Helaas leek dat niet het geval.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Collins zag dat Hamilton overal moeite leek te hebben. 'Het leek gewoon consistent te zijn, geleidelijk aan, gedurende de hele ronde', zegt ze. 'Het was gewoon overal. De lijn was niet zo strak of netjes als bij Charles. Hij gebruikte niet zo veel van de baan. Hij kwam niet dicht genoeg bij de vangrail. Overal leek hij gewoon geleidelijk grip te verliezen en ik denk dat dat heel moeilijk te zeggen is.'
Op de vraag geeft ze dan ook het voorzichtige antwoord: 'Het zou beter moeten worden. We hopen allemaal dat het beter wordt naarmate hij zich meer op zijn gemak voelt in de auto, meer vertrouwd raakt met de afstelling.' Hamilton en Ferrari lijken langzaam te begrijpen wat hij nodig heeft in de auto en dus hoopt Collins dat Hamilton zich in de toekomst comfortabel voelt in de auto met zijn eigen afstelling, waardoor hij weer sterke resultaten kan neerzetten zoals in China.
De verkeerde kant op
Voormalig Formule 1-coureur Karun Chandhok lijkt iets minder vertrouwen te hebben. 'Waar ik me zorgen over maak is dat dat nu de uitschieter wordt, toch? China, die sprint en de kwalificatie', aldus Chandhok. Hoewel Hamilton op zaterdag dus nog goed wist te presteren, zakte hij op de zondag al terug. 'Sinds de zondag, waar Leclerc hem in de race voorbij reed ondanks een gebroken of beschadigde voorvleugel.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Chandhok maakt zich daarom zorgen, omdat het gat niet kleiner lijkt te worden. 'De trend baart me zorgen. In Australië had Lewis een achterstand van 0,16 seconde. Japan, drie tienden. Bahrein was 0,59 seconde. Saoedi-Arabië was zes tienden. De trend gaat de verkeerde kant op.' Hamilton geeft aan dat hij zich steeds meer op zijn plek voelt, maar de data laat dus toch wat anders zien. 'Voor een coureur die hoopt steeds meer te wennen aan het leven bij Ferrari, had dat gat kleiner moeten worden, maar het gaat de verkeerde kant op', aldus Chandhok.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties