Waar menig analist het opneemt voor Max Verstappen nadat hij een tijdstraf kreeg voor zijn incident met Oscar Piastri in Jeddah, staat Jolyon Palmer erop dat de Nederlander fout zat. De stewards hebben naar zijn mening goed gehandeld door zich aan de FIA-regels te houden en de viervoudig wereldkampioen af te straffen. De Brit geeft aan dat het maken van de overtreding en het beschuldigen van de ander een typische actie voor Verstappen is.
Aan de hand van on-boards en data laat Palmer zien waar Verstappen de fout in ging. ‘Het is Piastri die de leiding pakt. Verstappen probeert erlangs te gaan’, is de nog simpele situatie voor het ingaan van de bocht. Door de positie van Piastri op de baan zou Verstappen geen enkele kans meer hebben om de bocht te halen, meent de voormalig coureur. ‘Het ziet er vrij hopeloos uit voor Verstappen richting de eerste bocht.
Palmer stelt dat ruimte laten voor Piastri en na de bocht verder vechten geen optie was die door het hoofd van de Limburger ging. Hij per se de leiding willen behouden. Dit bleek achteraf een te groot risico, want de Nederlander kreeg dus vijf seconden tijdstraf aan zijn broek. ‘Max wil de bocht nooit opgeven, dus hij probeert het nog een keer’, stelt de Brit tijdens het analyseren van de beelden voor F1TV. ‘Hij maakt zich klaar voor de buitenste lijn, Oscar rijdt netjes de binnenste lijn’, maakt Palmer duidelijk dat de Australiër niets fout deed.
Bocht was duidelijk van Piastri
Er is maar één conclusie. ‘Wat betreft de richtlijnen van de FIA, heeft Oscar vanaf nu de bocht’, benadrukt Palmer. ‘Hij moet zijn voorwielen naast de spiegels van Verstappen krijgen om ver genoeg aan de binnenkant te zitten.’ De beelden die de Brit toont laten zien dat dit inderdaad het geval was. ‘Hij zit daar duidelijk. Het was een vergeefse poging van Verstappen’, meent de analist. ‘Oscar houdt zijn bolide op de baan, dat geldt niet voor Max. Daarom krijgt Verstappen een straf’, volgt Palmer de redenatie van de stewards.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Palmer benadrukt nogmaals dat de Australiër niets verkeerd deed. ‘Zolang Oscar de controle heeft over zijn auto en niet met opzet de coureur aan de buitenkant wegduwt, is het Oscars bocht’, houdt hij vol. Daardoor zou de fout dus enkel bij de Nederlander liggen ‘In theorie heeft alleen Max dus de bocht afgesneden. Het was geen eerlijke manoeuvre van Verstappen, ongeacht zijn argumenten via de boordradio en het protest van Red Bull achteraf’, oordeelt Palmer dat de regerend wereldkampioen simpelweg fout zat.
Typisch een aanpak van Verstappen
De Brit weerlegt het argument van Verstappen. ‘Max claimt dat hij van de baan wordt geduwd door Oscar, maar als je hem aan boord volgt, zie je dat het meteen al verloren is’, luidt zijn conclusie op basis van de beelden. ‘Hij kijkt naar links en ziet dat hij in de problemen zit. Het enige wat hij nog kan doen is een op hoop van zegen-manoeuvre’, zegt Palmer. ‘Hij moet hopen dat Oscar hem ruimte geeft, of dat Oscar de bocht ook niet haalt, zodat ze het beide niet redden en hij er als eerste uitkomt.’ Dit gebeurde, helaas voor Verstappen, niet.
De voormalig coureur doet er nog een schepje bovenop. ‘De McLaren kun je weghalen en er is nog steeds geen kans dat Max de auto op de baan houdt met die hoek en die aanval. In geen duizend jaar blijft die auto op de baan’, is Palmer volledig overtuigd van zijn gelijk. ‘Het is een typische Max-aanpak. Hij zegt dat hij eraf gedwongen wordt, gebruikt het gedeelte buiten de baan en probeert het uit te vechten met de stewards’, concludeert Palmer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties