Racing Bulls in 2025 | Vorm Red Bull gaat zusterteam nekken: 'Concurrenten maken grotere sprongen' Formule 1
Formule 1

Racing Bulls in 2025 | Vorm Red Bull gaat zusterteam nekken: 'Concurrenten maken grotere sprongen'

Racing Bulls in 2025 | Vorm Red Bull gaat zusterteam nekken: 'Concurrenten maken grotere sprongen'

Het team van Visa Cash App RB (RB) was afgelopen seizoen lange tijd met Haas verwikkeld in de strijd om de zesde plek bij de constructeurs, maar het zusterteam van Red Bull Racing moest uiteindelijk genoegen nemen met P8. In 2025 wil de renstal uit Faenza de weg naar boven inslaan en dat doet het team met een nieuwe naam (Racing Bulls) en een nieuwe coureur. Isack Hadjar krijgt door de promotie van Liam Lawson naar Red Bull namelijk de kans om zich te bewijzen op het hoogste autosportniveau. Maar is het Frans-Algerijnse talent in staat om zijn ervaren teamgenoot Yuki Tsunoda het vuur aan de schenen te leggen? En kan Racing Bulls die zo vurig gewenste stap voorwaarts maken? We bespreken het met redacteur Wim G. Vandebilt.

Voor het grootste deel van het afgelopen seizoen bivakkeerde RB op de zesde stek in het constructeurskampioenschap en daarmee leek het zusterteam van Red Bull op weg naar een evenaring van het beste teamresultaat (P6 in 2008, 2019 en 2021) dat de renstal ooit wist te behalen in de F1, maar uiteindelijk moest het team uit Faenza, net als het jaar daarvoor, genoegen nemen met de achtste plaats. Niet alleen Haas, maar ook Alpine, dat zich dankzij het onverwachte dubbele podium in de knotsgekke Grand Prix van São Paulo ineens weer in de strijd kon mengen, wist RB in de laatste races nog te passeren.

Dat RB zo lang in de running was in de strijd om P6 bij de constructeurs was vooral te danken aan de sterk presterende Tsunoda. De Japanner verzamelde maar liefst 30 van de 46 punten van het team, terwijl Daniel Ricciardo en zijn latere vervanger Lawson samen niet eens voldoende punten bij elkaar wisten te rijden om het team van Williams voor te blijven in het kampioenschap. Toch is het niet Tsunoda, maar Lawson die de ontslagen Sergio Pérez mag vervangen bij het grote Red Bull Racing.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Racing Bulls in 2025 | Vorm Red Bull gaat zusterteam nekken: 'Concurrenten maken grotere sprongen'
Tsunoda moest lijdzaam toezien hoe niet hij, maar Lawson de plek van Pérez toegewezen kreeg.

Nieuwe coureur, teamnaam en livery

Door de promotie van Lawson moest het zusterteam van Red Bull op zoek naar een nieuwe coureur. De keuze viel op Hadjar, een talent uit de eigen opleiding (van Red Bull) en de runner-up van het afgelopen Formule 2-seizoen. De 20-jarige Fransman wordt dus de nieuwe teamgenoot van Tsunoda en voor het jonge talent is het de kans waar hij op hoopte. Hij krijgt de mogelijkheid om zichzelf te bewijzen op het allerhoogste autosportpodium, een kans die hij met beide handen aan wil grijpen. 'Ik heb natuurlijk geen auto om direct races te kunnen winnen, dus ik wil vooral opvallen en indrukwekkende dingen laten zien op de baan en ik heb een geweldige teamgenoot om mezelf aan te toetsen', zette Hadjar zijn doelen voor 2025 recentelijk uiteen in een podcast.

De wijziging in de rijdersbezetting is echter niet de enige verandering die het team in Faenza voor 2025 heeft doorgevoerd. Zo verdwijnt de teamnaam 'Visa Cash App RB' na één jaar alweer en maakt deze plaats voor het veel toegankelijkere 'Racing Bulls'. Al verandert er volgens CEO Peter Bayer eigenlijk maar weinig. 'Visa Cash App Racing Bulls, echt iets veranderen gaat het niet', gaf de Duitser vorig jaar, toen de nieuwe teamnaam bekend werd, al aan. Wel werd er gekozen voor de afkorting 'Racing Bulls' als teamnaam en daar is volgens Bayer een hele duidelijke reden voor. 'Stel je voor dat je telkens Visa Cash App Racing Bulls Formula 1 Team moet schrijven, dan ben je voordat je er klaar mee bent al moe', grapte hij destijds.

Zoals dinsdagavond tijdens het F1 75 Live-evenement bleek, begint Racing Bulls ook met een frisse look aan het aanstaande raceseizoen. De renstal uit Faenza heeft na een jaar alweer afscheid genomen van de overwegend blauwe kleurstelling en zal over een kleine maand met een vrijwel geheel witte livery aan de start van de Grand Prix van Australië verschijnen. Enkel onder de sidepod en aan de achterzijde van het strijdwapen van Tsunoda en nieuwkomer Hadjar zijn nog wat blauwe accenten te ontwaren.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Tsunoda vs. Hadjar

Net als zijn belangrijkste concurrent in de F2-titelstrijd Gabriel Bortoleto mag Hadjar in 2025 zijn Formule 1-debuut maken. De 20-jarige Fransman leek vorig jaar lange tijd op weg naar de titel in de belangrijkste opstapklasse van de F1, maar in de tweede seizoenshelft scoorde hij te vaak een nulscore en daarnaast begon Bortoleto juist op stoom te komen. De titel ging dus naar de Braziliaan, maar dankzij het Red Bull-vertrek van Pérez mag het jonge Red Bull-talent komend seizoen al instappen bij Racing Bulls.

Maar is de 20-jarige Parijzenaar ook in staat om zijn ervaren teamgenoot Tsunoda de baas te zijn? De redactie van F1Maximaal.nl denkt over het algemeen van niet. 'Hadjar is niet van de buitencategorie, en qua temperament lijkt hij veel op een jongere Tsunoda', doelt redacteur Vandebilt op de vaak felle reacties van de Japanner op de boordradio. 'In zijn beginjaren veroorzaakte hij (Tsunoda, red.) veel eenzijdige incidenten en daarmee liet hij ook veel punten liggen. Van Hadjar verwacht ik derhalve hetzelfde', legt redacteur Vandebilt uit. 'Met zijn ervaring zal Tsunoda daarom ruim sterker zal zijn dan Hadjar in de uitslagen.'

Vandebilt denkt zelfs dat de Fransman het bijzonder zwaar gaat krijgen in zijn eerste F1-seizoen. Toch denkt hij niet dat Hadjar hoeft te vrezen voor een vroegtijdig ontslag, zoals dit Nyck de Vries en Ricciardo in de afgelopen seizoenen overkwam. 'Het gaat voor Hadjar zeker een moeilijk jaar worden. Hij is een goede coureur, maar erg temperamentvol, en zal derhalve zijn emoties onder controle moeten krijgen om naar verhouding goed te kunnen scoren', stelt Vandebilt.

'De verwachting is dat Hadjar de wagen waarschijnlijk gaat overdriven, waardoor hij regelmatig in de problemen zal komen. Tsunoda gaat dat ook wel doen, maar in mindere mate. Gezien het feit dat er verder niemand in de gelederen van jong talent in de Red Bull-pijplijn zit, die het eventueel direct kan overnemen, is de verwachting dat hij het hele seizoen zal blijven rijden, en waarschijnlijk ook wel zal groeien als coureur.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

racing bulls preview coureurs f1maximaal
De redactie van F1Maximaal.nl geeft Hadjar weinig kans tegen Tsunoda.

Laatste jaar van Tsunoda bij Racing Bulls?

Het zusterteam van Red Bull werd ooit in het leven geroepen om jong talent voor te bereiden op een stoeltje bij de formatie uit Milton Keynes, maar de laatste jaren werd dit doel een beetje uit het oog verloren. Met de terugkeer van Pierre Gasly en later Ricciardo, en het aanstellen van De Vries in 2023 werd meermaals voor een ervaren coureur gekozen. Dat moet veranderen, zo stelde adviseur Helmut Marko afgelopen seizoen en Tsunoda begint over een kleine maand al aan zijn vijfde jaar bij de renstal uit Faenza. Vandebilt gaat er dan ook vanuit dat de Japanner aan zijn laatste seizoen bij het zusterteam van Red Bull begint.

'Tsunoda zit alleen maar in de Formule 1 vanwege zijn grote sponsor en motorleverancier Honda', heeft Vandebilt geen bijzonder hoge pet op van de 24-jarige coureur. 'Hij kan wel een beetje meekomen, maar is eerlijk gezegd gewoon niet goed genoeg om in de Formule 1 te blijven rijden. Het zegt feitelijk genoeg dat Red Bull Racing en zowel Helmut Marko als Christian Horner hem niet van voldoende kwaliteit achten om naast Max Verstappen te laten rijden, en vijf jaar, dit seizoen, in een juniorenzitje is wel heel erg veel', vindt Vandebilt.

Dat betekent echter niet dat we Tsunoda in 2026 niet meer terug gaan zien in de F1. 'Aangezien Honda vanaf volgend jaar motoren gaat leveren aan Aston Martin, zit de kans er wel in dat hij alsnog een stoeltje krijgt bij het groene team, op voorwaarde dat Lance Stroll het voor gezien houdt, en dat hij vertrekt uit de Formule 1, bijvoorbeeld naar het WEC, of zelfs het racen helemaal achter zich laat', stelt Vandebilt dat de komst van Tsunoda in principe niet ten koste van Fernando Alonso zal gaan. 'Hij (Stroll, red.) heeft duidelijk geen goesting meer, zoals onze zuiderburen dat zo fraai zeggen, voor de Formule 1, en hoort er zelfs volgens Adrian Newey niet in thuis', stelt Vandebilt.

Kan Racing Bulls zich weer richting de voorzijde van het middenveld knokken?

Maar willen Tsunoda en Hadjar echt kunnen laten zien wat ze in hun mars hebben, dan zal Racing Bulls ook een goede auto moeten bouwen. En dat is in de afgelopen seizoenen vaak het probleem geweest. Na een negende plek in 2022, volgden twee achtste plaatsen in de daaropvolgende seizoenen en dat moet beter voor het zusterteam van Red Bull. Het merendeel van de redactie van F1Maximaal.nl verwacht echter niet dat Racing Bulls het in 2025 beter zal doen dan vorig jaar. Sterker nog: maar liefst zestig procent gaat er vanuit dat het team nog verder wegzakt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

racing bulls preview f1maximaal
De redactie van F1Maximaal.nl verwacht niet dat de Racing Bulls het veel beter gaat doen in 2025.

Vandebilt legt uit waarom er voor het team van teambaas Laurent Mekies weinig reden voor optimisme is met het oog op 2025. 'De Racing Bulls nemen een behoorlijk aantal onderdelen over van Red Bull Racing, maar dat gaat dan over het vorig seizoen, waar Red Bull echt worstelde in vergelijking met de andere topteams', wijst Vandebilt op het feit dat de Oostenrijkse formatie in 2023 nog domineerde en het team uit Faenza een jaar geleden van topmateriaal kon voorzien.

'Op basis hiervan is de verwachting dat de Racing Bulls het niet veel beter zullen gaan doen in 2025 dan in 2024, terwijl de andere middenmoters en hekkensluiters juist wel goede sprongen zullen maken, groter dan die we bij de Racing Bulls zullen zien', vervolgt Vandebilt. Daarnaast helpt het ook niet mee dat het team met Hadjar 'geen coureur van de buitencategorie heeft aangetrokken', in tegenstelling tot bijvoorbeeld het team van Williams, dat met Carlos Sainz en Alexander Albon over veel hoger aangeschreven coureurs beschikt. 'De verwachting is dat Hadjar vaker brokken zal rijden dan wel kleine incidentjes zal hebben, waardoor hij vaker punten zal mislopen. Al met al betekent dit dat de Racing Bulls het slechter zullen gaan doen dan in 2024', is de verwachting van Vandebilt.

Poll

Kan Racing Bulls in 2025 de weg naar de voorzijde van het middenveld vinden?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws