Nyck de Vries zag in 2022 zijn droom eindelijk in vervulling gaan toen hij als coureur van AlphaTauri in de Formule 1 debuteerde. Helaas voor de Nederlander kwam er een vroegtijdig einde aan zijn Formule 1-carrière toen hij vanwege slechte resultaten werd vervangen door Daniel Ricciardo. Desondanks rouwde de coureur niet lang om zijn vroege exit, maar besloot hij nieuwe uitdagingen aan te gaan.
De Vries wist als invaller voor Alexander Albon de top tien te halen op het circuit van Monza, wat er uiteindelijk toe leidde dat AlphaTauri hem naast Yuki Tsunoda in de hun bolide zette aan het begin van het 2022-seizoen. ‘Dat was uitdagend’, zegt de coureur over zijn korte stint als Formule 1-coureur. ‘Ik koester ook geen wrok. Ik ben dankbaar voor de kans die ik heb gekregen’, vertelt De Vries. ‘Ik heb mijn jeugddroom in vervulling zien gaan. Het lukte niet en het werd een kort hoofdstuk in mijn carrière’, vat hij zijn tijd in de koningsklasse samen bij Cool Room.
Voor zijn debuut, dat hij op relatief late leeftijd maakte in vergelijking met de andere coureurs op de grid, had De Vries al flink wat ervaring opgedaan in andere racecategorieën. ‘Ik had geluk dat ik al een kans had om een carrière op te bouwen voor de Formule 1‘, geeft hij toe. ‘Soms gebeurt het dat coureurs promoveren naar de Formule 1, en dan komt er al vroeg een einde aan en hebben ze niets om op terug te vallen,’ licht de Vries toe wat hij daarmee bedoelt. ‘Ik had al in de Formule E en WEC gereden, dus het maakte de stap naar die kampioenschappen eenvoudiger’, voegt hij eraan toe.
Dubbele druk vanuit het team en de media
De Vries wordt ook gevraagd naar de druk die bij de Formule 1 komt kijken, vooral vanuit de media. De coureur wijst echter ook meteen naar de druk vanuit het team zelf. ‘Uiteraard heb je de media en dus die externe druk, maar je hebt ook de interne druk’, benadrukt hij. ‘Elk team gaat daar anders mee om. Je voelt dus dubbele druk’, aldus de man die door Helmut Marko een van zijn grootste fouten wordt genoemd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Nederlander erkent dat het soms heel lastig kan zijn om in zo in het middelpunt van de belangstelling te staan, in de negatieve zin. ‘Ik denk van wel, want waar je ook gaat, het voelt altijd alsof ze naar je kijken’, beschrijft hij de rol van de media tijdens zijn korte Formule 1-carrière. ‘Ik zou niet zeggen dat het voelt alsof ze je aanvallen, maar je voelt wel dat 24/7 over je schrijven en praten’, legt de voormalig AlphaTauri-coureur uit. ‘Je beweegt rond in de paddock, in dat ecosysteem, en iedereen weet ervan en je kan er niet voor vluchten’, deelt De Vries hoe hij zich destijds voelde.
Ontslag was ook een opluchting
Er waren momenten dat de coureur graag de media zou ontlopen, maar dit was erg lastig. ‘Ook als zou je willen, er is geen manier om te ontsnappen’, vertelt hij. ‘Ik probeerde het gewoon te negeren en weinig te lezen’, geeft de De Vries aan. Toch ontkwam hij er vaak niet aan. ‘Ik stopte met het lezen van welk nieuws dan ook, maar je weet nog steeds wel een beetje dat het er is’, zegt hij over de kritiek vanuit de media.
De Vries kon na zijn ontslag in de Formule 1 weer terecht in de Formule E en het endurance-racen. Ondanks deze nieuwe uitdagingen deed het toch even pijn. ‘Het was pijnlijk om iets te verliezen waar je zo lang van gedroomd hebt’, geeft hij eerlijk toe. ‘Zo snel en zo vroeg', vervolgt hij. Het ontslag was echter ook een opluchting, in zekere zin. ‘Vanaf het tweede weekend hoorde je die conversaties al. Elke keer dat je naar het circuit komt, moet je erover praten en dat hielp me niet met het neerzetten van mijn beste prestaties’, sluit De Vries af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties