Met dertien overwinningen op rij, plus nog eens drie sprintzeges, is Red Bull Racing bezig aan de langste zegereeks in de geschiedenis van de Formule 1. Dat kan Max Verstappen nog niet zeggen, aangezien de Nederlander met acht zeges op rij nog net Sebastian Vettel voor zich moet dulden. Toch durft Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko steeds meer te dromen over de perfecte score dit seizoen, waarbij Verstappen dan een grote kans zou hebben om ook de langste zegereeks over te nemen.
Marko is altijd al een eeuwige optimist geweest, ook in de jaren dat Red Bull het lastiger had, maar de laatste jaren heeft de 80-jarige voormalige Formule 1-coureur steeds vaker reden om trots terug te blikken op een raceweekend. Sinds de Grand Prix van Brazilië vorig jaar is Red Bull niet meer verslagen, en het team lijkt nauwelijks nog zwakke punten te hebben. Vervelen doet Marko zich zeker nog niet. 'Nee, het wordt niet saai. Met deze zegereeks begin je er steeds meer van te genieten, omdat je steeds weer een nieuw record pakt. Over het algemeen hechten we weinig waarde aan dit soort statistieken, maar nu zijn we er blij mee', deelt de Oostenrijker met Motorsport-Magazin.
Toch verliest hij niet het doel uit ogen. 'Het belangrijkste is dat we het wereldkampioenschap winnen. Dat ziet er goed uit', zegt de Oostenrijker met gevoel voor understatement. 'We hebben de eerste twaalf races gewonnen, en dat hadden we ook niet voor mogelijk gehouden, en nu zijn we positief over het onhaalbare', luidt de verwijzing naar het winnen van alle races. 'Als je er rationeel naar kijkt, is het onmogelijk. We hebben te maken met techniek, ongelukken, verschillende circuits, en safetycars. Een ongelukkige safetycar kan de hele strategie om zeep helpen, maar tot nu toe is alles gelukt en we hopen zo verder te gaan.'
Marko vindt dat de concurrentie elkaar vooral onschadelijk maakt. 'Dan is het McLaren, dan weer Ferrari, dan Aston Martin, en dan weer Mercedes. Geen van allen is constant achter ons, waardoor onze voorsprong zo groot is. Op bepaalde circuits is Mercedes echter het gevaarlijkste.' Het gevaar komt dan met name van circuits waarop de kans op chaos groter is. 'Singapore is vergelijkbaar met Monte Carlo, omdat het zo moeilijk is om in te halen, maar we deden het goed in Monaco, en tot nu toe is de RB19 op elk circuit competitief geweest.'
Lees ook
Verstappen breekt het ene record na het andere, maar welke heeft hij nu allemaal op zijn naam staan?
Marko negeerde juridische afdeling en haalt zijn gelijk over Verstappen: 'Nu is het bewijs daar'
Betrouwbaarheidsproblemen kunnen roet in het eten gooien
Aangezien het Sergio Pérez dit seizoen slechts vijf van de twaalf weekenden gelukt is om eerste of tweede te eindigen, is een Red Bull-zege absoluut geen zekerheid als Verstappen een probleem tegenkomt. De betrouwbaarheid is voorlopig goed, maar niet perfect. In Saoedi-Arabië had Verstappen in de kwalificatie een probleem, en in België kreeg hij een gridstraf omdat hij te veel versnellingsbakken gebruikt had. 'De wissel van Max (Verstappen, red.) werd veroorzaakt door uitzonderlijke omstandigheden', zegt Marko, die verder niet in detail wil treden.
RB19 of Verstappen, welk van de twee is het meest bepalend?
In de afgelopen weken is het een van de meest gestelde en beantwoorde vragen geweest. Juan Pablo Montoya wees de RB19 aan als het cruciale onderdeel van de winstreeks, terwijl Felipe Massa en Giancarlo Fisichella aangaven dat het Verstappen zelf is die het verschil maakt. Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur leek zich daarbij aan te sluiten. Nu mengt ook Marko zich in de discussie, en zijn antwoord is duidelijk: Verstappen zorgt voor de dominantie.
Lees ook
Massa weet het zeker: 'Verstappen wint alle titels tot 2026'
Vasseur geeft ontwikkelingsplan prijs en kijkt naar concurrentie: 'Dat is het probleem van Red Bull'
Marko maakt duidelijk dat het verschil voornamelijk wordt gemaakt door Verstappen en niet door de RB19: 'Je moet Verstappen vergelijken met Pérez. De positie van Pérez is veilig, omdat hij qua racesnelheid tot de vijf snelste coureurs behoort', zo stelt Marko zijn coureur gerust. 'Zijn zwakke punt is de kwalificatie. Het onderlinge vergelijk laat zien dat Max vijf tot zes tienden sneller is in de kwalificatie, en uiteindelijk is dat in de race ook het geval. Hij kan daardoor zijn banden beter sparen, terwijl dat juist de specialiteit van Pérez was. Pérez moet echter de limiet opzoeken, vooral als hij verder naar achteren moet starten en in verkeer terechtkomt. Dan kan hij niet meer op de banden letten en moet hij zoveel mogelijk inhalen, dus dan valt dat voordeel weg.'
Hoewel Marko vindt dat het grootste verschil veroorzaakt wordt door Verstappen, en niet de RB19, is de auto natuurlijk allesbehalve slecht. 'We hebben zeker een goede auto, die we sinds vorig jaar hebben doorontwikkeld, en onze tegenstanders, Ferrari en Mercedes, vielen verrassend tegen, aangezien ze zich niet door hebben ontwikkeld en nog worstelen met uiteenlopende problemen. Laten we het zo stellen: de RB19 is absoluut de meest complete en snelste auto op het moment, maar de superioriteit, die belachelijke superioriteit van soms wel een halve minuut verschil, komt bij Max vandaan', verduidelijkt de Oostenrijker.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties