Twaalf Grands Prix en drie sprintraces hebben de teams vijftien kansen geboden om een race te winnen, maar toch is er slechts één team dat wist te zegevieren: Red Bull Racing. Het moge dus duidelijk zijn dat de Oostenrijkse constructeurskampioen, en coureur Max Verstappen, die tien van die twaalf races won, op hoge rapportcijfers mogen rekenen van de redactie van F1Maximaal, maar hoe hoog zijn die cijfers precies, en hoe wordt Sergio Pérez beoordeeld? Je leest het hier, in het laatste tussenrapport van deze zomerstop.
Aan het einde van 2004 kwam het nieuws naar buiten dat Red Bull, eerder al prominent aanwezig in de sport als sponsor, het team van Jaguar had overgenomen. Het prijskaartje? Eén pond. Inmiddels is het team natuurlijk veel meer waard, maar sinds 2004 heeft Red Bull, met Dietrich Mateschitz als oprichter van het bedrijf, ook veel geïnvesteerd in het team. Zo zette Red Bull ook Toro Rosso, nu bekend als AlphaTauri, op als talententeam, en gaf het een nieuwe betekenis aan het woord juniorenprogramma. Dankzij het Red Bull Junior Team loodste het Oostenrijkse bedrijf onder meer Sebastian Vettel, Max Verstappen, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, Alexander Albon, en Pierre Gasly naar de Formule 1.
Vooral met Vettel en Verstappen werden veel successen geboekt. In Canada werd Red Bull het vijfde team met minimaal honderd zeges, en Vettel en Verstappen wonnen coureurstitels voor Red Bull en zorgden mede voor constructeurskampioenschappen. Na vier grotendeels dominante jaren brak een periode van relatieve droogte aan in 2014, bij de introductie van de hybride-motoren. Stapje voor stapje klom Red Bull weer omhoog, en zo zag het Verstappen in 2021 tot wereldkampioen gekroond worden. In 2022 werden veel recordboeken herschreven met een dubbel en maar liefst zeventien zeges, maar het lijkt erop dat deze recordboeken na afloop van 2023 alweer toe zijn aan een nieuwe editie.
Red Bull Racing (9,6): 'Een strategische afdeling waar de rest jaloers op is'
'Wat moet je zeggen over een team dat letterlijk elke race van de seizoenshelft gewonnen heeft en vijf keer een één-twee scoorde?' vraagt voormalig hoofdredacteur Christian Moerman zich af. 'Kan je dan voor minder dan een 10 gaan? Eigenlijk niet, hè. Letterlijk alle suboptimale resultaten zijn vooral te verklaren door de matige vorm van Pérez, aan de RB19 lag het niet. Red Bull Racing heeft een wonderschone bolide neergezet die van niets minder dan kampioenschapskwaliteit is.'
'In het begin leek Ferrari qua kwalificatiepace nog in de buurt te zitten, maar naarmate de ingenieurs in Milton Keynes meer ervaring kregen met de auto merkte je dat de Oostenrijkse renstal oppermachtig ook op zaterdag werd. Over het verschil in de races hoeven we het niet eens te hebben, want de andere teams mogen van geluk spreken wanneer ze binnen twintig seconden van de eerste geklasseerde Red Bull over de eindstreep komen.'
'We zijn dan ook aan het kijken naar een Mercedes-achtige dominantie: week in, week uit laat het team zien over alles te beschikken - een ijzersterke machine, een waanzinnig sterk pitstopteam en een strategische afdeling waar de rest van de paddock jaloers op is. Fouten zijn er in de eerste seizoenshelft zelden gemaakt door het team, ze zijn onbetwistbaar dominant en zullen dat de rest van het jaar blijven. Met 503 punten de zomerstop in is van bijzonder grote klasse, al helemaal als je nagaat dat Red Bull er in 2022 over een heel seizoen 759 scoorde. Een nieuw, Red Bull-gekleurd tijdperk brak in 2022 al aan, Red Bull heeft in de eerste helft van 2023 simpelweg laten zien dat die hegemonie nog lang niet over is.'
Max Verstappen (9,9): 'Al komt het soms wat zeurderig over'
'Max Verstappen zit dit seizoen een stuk dichter bij een tien dat bij een 9,5, waardoor het moeilijk is om hem geen perfecte score te geven', zegt hoofdredacteur Mike van Weert. 'Natuurlijk kan de coureur van Red Bull Racing gewezen worden op de races die hij niet wist te winnen, zoals in Saoedi-Arabië en tweemaal in Azerbeidzjan, maar dat heeft hij allemaal goed gemaakt in de acht races die volgden. Hij pusht het team, al komt dat soms een beetje zeurderig over op de boordradio. Dan heeft hij een geweldige race-ingenieur die hem af en toe in toom weet te houden. Voor de rest kan Verstappen zich door zijn eigen perfectie gaan richten op de bijzaken tijdens een Formule 1-Grand Prix, zoals de snelste raceronde rijden of even pitstoptraining aan het team geven.'
'Door zijn zelfvertrouwen maakt hij gewoon eigenlijk geen fouten meer. Ik denk dat Verstappen behoudens de Grand Prix van Monaco elke race achteraan had kunnen starten en op een manier de race nog had kunnen winnen. Natuurlijk is de RB19 een razendsnelle auto, maar Verstappen is gewoon een verdomd goede coureur. Ook al stopt hij er na dit seizoen mee, dan kan je hem alsnog in het lijstje van Michael Schumacher, Lewis Hamilton en alle andere legendes plaatsen. Hij is een geboren winnaar en dat voedt het hele team, behalve Sergio Pérez. De Mexicaan is werkelijk gesloopt door zijn teamgenoot. Verstappen wil dan ook niet alleen maar winnen, hij wil iedereen vermorzelen. Een ware kampioen in elke zin van het woord. Als hij zijn vorm vasthoudt en zijn team weet ook de fouten tot een minimum te beperken, dan vrees ik dat we het Nederlandse volkslied nog tien keer gaan horen.'
Lees ook
Marko negeerde juridische afdeling en haalt zijn gelijk over Verstappen: 'Nu is het bewijs daar'
Red Bull-monteur ziet Verstappen niet als geschikte teamgenoot: 'Als ik zou willen winnen, zeker niet!'
Trainer Verstappen gaat in op onderlinge band: 'Het kostte me drie jaar om hem te verslaan!'
Sergio Pérez (6,4): 'Het is makkelijk om Pérez af te kraken vanwege zijn instabiele prestaties'
'Het is verleidelijk om alleen naar de recente resultaten te kijken, en dan ziet Pérez er behoorlijk zwak uit, maar als we al zijn Grand Prix-weekenden in acht nemen, moet ook de goede seizoensopening meegeteld worden', vindt hoofdredacteur Mark Hanselman. Die goede wedstrijden in Saoedi-Arabië en Australië helpen de Mexicaan dan ook nog aan een voldoende, maar daarbij moet wel gezegd worden dat het gedeelte van Monaco tot en met Groot-Brittannië zwaar onvoldoende was. Vijf keer op rij Q3 missen, en slechts één podiumplek versieren is zwaar onvoldoende. In Hongarije en België heeft hij gelukkig zijn eerste tekenen van herstel getoond.'
'Het is makkelijk om Pérez af te kraken vanwege zijn instabiele prestaties, maar is het zijn voorgangers veel beter vergaan? Het laatste half jaar van Daniel Ricciardo bij Red Bull eindigde de Australiër meestal ook meer dan een halve minuut achter Verstappen, die sindsdien alleen nog maar sterker is geworden. Pierre Gasly verloor zijn hoofd in 2019 al heel snel, nadat hij het seizoen inging met het idee dat hij de strijd met Verstappen kon aangaan, en Alexander Albon was ook duidelijk niet bestand tegen de mentale druk die Verstappen zijn teamgenoten oplegt. Het is dus niet gek dat Pérez ook vaker kraakt, en laten we wel wezen: dat Pérez in de kwalificaties niet al te sterk is, wist Helmut Marko al toen hij hem een contract aanbood.'
'Pérez heeft wel het talent om de ideale nummer twee te zijn, maar maakt het zichzelf te lastig. Wereldkampioen wordt hij nooit naast Verstappen, tenzij de Nederlander een groot deel van het seizoen zou moeten missen. Zolang hij elk seizoen ingaat met de ambitie om wereldkampioen te worden, maakt hij zichzelf het leven zuur. Als hij zich erbij neerlegt dat hij een uitstekende nummer twee is, kan hij nog jarenlang hier en daar een overwinning pakken. Het lijkt er echter op dat Pérez daar geen vrede mee zou hebben. Red Bull heeft eigenlijk een nieuwe Eddie Irvine nodig, die gewoon toegaf dat Michael Schumacher beter was, maar die lijkt er niet te zijn. Als Pérez dat weigert, blijft zijn toekomst bij Red Bull steeds weer een vraagteken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties