Sergio Pérez lijkt zijn zelfvertrouwen te hebben weergevonden nadat hij twee keer achter elkaar op het podium terechtkwam voor de zomerstop. De Mexicaan pakte de derde plek in Hongarije en maakte in België het één-tweetje van Red Bull Racing compleet. Dat werd ook weer eens tijd, want de vorige één-twee was namelijk zeven races geleden, en dat terwijl Pérez ook beschikt over de beste auto van het veld. Het is duidelijk dat de coureur uit Guadalajara niet hetzelfde kan met de RB19 als Max Verstappen, en dus moet hij ophouden met zijn praatjes.
Aan het begin van het seizoen kon Pérez nog wel eens uitdaging bieden aan de tweevoudig wereldkampioen. Toen hij eenmaal had geproefd van de overwinningen en het verslaan van Verstappen, begon hij naast zijn schoenen te lopen. The higher you fly, the harder you fall. En dat was ook gebeurd met de Mexicaan. De 33-jarige raakte zijn mojo kwijt, mentaal geknakt door zijn teamgenoot nadat Verstappen die mokerslag uitdeelde in Miami. Ik weet nog dat Pérez toen zei dat, als hij een goede start en eerste stint zou hebben, dat hij Verstappen die race niet weer zou zien. Nog voor de helft van de race klopte de Nederlander al op de deur van de Mexicaan.
Pérez lijkt in een soort patroon te vallen. Hij wint een paar races, doet het goed op een stratencircuit en pronkt dan met de bijnaam ‘stratenkoning’. Ik snap het wel. Je rijdt naast Verstappen, je krijgt bijna elk weekend op je donder, en dan word je enthousiast als je wint, je ziet kansen liggen. Pérez gaat op donderdag, op de mediadag van een raceweekend, en op zondag na de race, mits hij succesvol was, dan dingen roepen waar hij zich eigenlijk over stil moet houden. Afgelopen zondag in België deed hij dat weer. Hij komt 22 seconden later dan zijn teamgenoot over de streep op P2. Na afloop verkondigde de Mexicaan dat hij niet meer van het podium wilde tot het einde van het seizoen.
Ook het gat naar zijn teamgenoot wilde hij achter zich laten. Ik heb het even op een rijtje gezet, Pérez is namelijk na Miami nog geen enkele keer binnen de tien seconden na Verstappen over de finish gekomen. Het gemiddelde gat tussen hem en Verstappen in de race is 29,4 seconden. Daarbij is Monaco niet meegerekend, want daar liep Pérez twee ronden achter. Goed dat hij na twee podiums dan weer zijn vechtersmentaliteit terug heeft, maar inmiddels heeft hij zo vaak gezegd dat hij Verstappen wil en kan bijbenen, dat het niet meer geloofwaardig is, en dat is jammer. Of Pérez inderdaad niet meer van het podium afgaat tot het einde van het seizoen, is nu een ‘eerst zien, dan geloven.’
Mag Pérez dan niks meer zeggen?
Natuurlijk wel. Pérez is over het algemeen vrij kort van stof geweest de laatste paar races. Op donderdag heeft hij redelijk veel te melden bij het vierkantje, en dan stort zijn zelfvertrouwen in richting het einde van het weekend. En dat is ook wel begrijpelijk. In België kreeg hij op vrijdag acht tienden om de oren van zijn teamgenoot, op zaterdag valt hij uit tijdens de sprintrace, en op zondag finisht Verstappen weer 22 seconden voor hem. Dat doet pijn, met name als je in dezelfde auto rijdt. Jeroen Bleekemolen vertelde het nog tijdens de Formule 1-analyse van de NOS. ‘Je wordt gek, want je snapt niet waar Verstappen het verschil maakt’, zei de coureur.
Verstappen maakt overal het verschil, en dat is iets wat Pérez niet kan. Helmut Marko gaf aan dat dat de Mexicaan ook heeft geholpen om het gevecht voor de titel uit zijn hoofd te zetten. Pérez lijkt me wel zo’n persoon die dan een volgend probleem vindt om wakker van te liggen. De titel is nu niet meer bereikbaar? Dan maar het gat naar Verstappen. Maar ook Verstappen is niet meer bereikbaar voor Pérez. In België hield de 33-jarige in ieder geval zijn hoofd koel en finishte hij daar waar hij elke race had moeten finishen: op P2, achter Verstappen. Wat dat betreft denk ik dat Pérez uitspraken als ‘ik wil het gat naar Verstappen achter me laten’, beter voor zichzelf kan houden.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Zo’n groot gat naar Verstappen had er in de eerste instantie niet eens moeten zijn. Aan de andere kant, het is wel Verstappen van wie je een teamgenoot bent. Pérez moet zich focussen op zijn eigen zaken en ook weer eens voor een één-twee zorgen op zaterdag. Minder miepen, meer rijden en eens je praatjes waarmaken. Hij houdt zichzelf dan voor de gek, als hij die dingen blijft roepen, maar uiteindelijk er niks van kan maken. Maakt hem dat ongeschikt voor Red Bull of ongeschikt als tweede rijder voor Red Bull? Nee, hoor. Ik denk alsnog dat Pérez een goede coureur is. Hij liet bij Force India en McLaren supergoede dingen zien waarmee hij naar mijn idee zijn zitje bij Red Bull heeft verdiend. Ook dit seizoen heeft hij mooie dingen laten zien.
Het is ontzettend zonde dat het mentale aspect hem zoveel nekt en tegen lijkt te houden. Als hij dan bij de media dingen roept, dan lijkt het haast alsof je twee verschillende kanten van Pérez ziet in een weekend. Waar is dat zelfvertrouwen gebleven zodra hij in de auto stapt? Het is ongetwijfeld ontmoedigend om elk weekend op twintig seconden gezet te worden door je teamgenoot, maar als hij daarin blijft hangen, dan wordt dat gat alleen maar groter. Op de één of andere manier lijkt het alsof Pérez zijn peptalk voor zichzelf dan niet om kan zetten naar rondetijden op de baan, en dat is gewoon jammer.
Red Bull is te aardig, maar aan de andere kant: waarover moeten ze klagen?
Het is al vaker ter sprake gekomen dat Red Bull hem dan die peptalk moet geven. Waar is de vuist op tafel van Marko? De Oostenrijkse renstal staat erom bekend dat ze niet twijfelen om een coureur terug te zetten als de prestaties niet naar wens zijn. Pierre Gasly en Alexander Albon zijn daar voorbeelden van. En die switches waren in mijn ogen ook terecht. In principe laat Pérez min of meer dezelfde dingen zien als de twee ex-Red Bull-coureurs. Aan het begin van het seizoen gaat het goed, daarna ging het minder, en toen zat het gat naar Verstappen permanent in hun hoofd en ging het niet meer. Het is fijn dat Pérez goede inhaalraces kan rijden op zondag, maar in de RB19 zou een inhaalrace niet nodig hoeven zijn. In die auto moet je naast Verstappen elke keer tweede kunnen worden. Punt.
Marko en Christian Horner blijven aangeven dat ze geen reden hebben om Pérez op dit moment te vervangen. Ik denk dat ik dat ook wel geloof. Pérez is op dit moment tweede in het kampioenschap en Red Bull staat ver bovenaan in het constructeurskampioenschap. Ik denk dat Red Bull niet zal klagen zolang Pérez tweede blijft en genoeg punten blijft scoren voor de constructeurstitel. Hoe dan ook vind ik het gat naar Fernando Alonso, die veertig punten minder heeft dan Pérez, niet echt veilig. Momenteel is de performance van Aston Martin er niet echt naar om Red Bull uit te dagen, maar mochten ze wel weer een comeback maken, en Pérez vergooit nog een paar zondagen, dan vraag ik me af wat Red Bull gaat doen.
De clausule waardoor Pérez niet naar AlphaTauri kan is eigenlijk onzin
Pérez terugzetten naar AlphaTauri is dan blijkbaar geen optie. Marko gaf in gesprek met formel1.de aan dat de Mexicaan een clausule in zijn contract heeft waardoor Red Bull hem niet kan demoveren naar haar zusterteam. Iedereen denkt dat Daniel Ricciardo, na heel goede simsessies en een goede Pirelli-test na Silverstone in die AT04 is gezet om meer druk op de schouders van Pérez te gooien. Ik vraag me af in hoeverre dit waar is, want Horner en Marko vonden het juist fijn dat Pérez minder druk zou ervaren. Ik denk wel dat Pérez het in zijn achterhoofd houdt.
Mocht het worst case scenario uitkomen, en Pérez wordt uit zijn Red Bull-zitje gedonderd, dan heeft Red Bull ongetwijfeld genoeg kandidaten die in de rij zullen staan en Marko plat zullen bellen om plaats te nemen naast Verstappen. Die clausule is dan wel slim, maar als Pérez ontslagen wordt bij Red Bull, waar moet hij dan heen? Hij is al 33, heeft een gezin, en klaagt over de volle kalender van de komende jaren. Pérez weet dat hij geen wereldkampioen meer kan worden, ook niet in 2024, en al helemaal niet zolang hij een teamgenoot is van Verstappen.
Red Bull zal het vast en zeker slim aanpakken. Pérez lijkt me wel zo’n coureur die een competitief zitje wil hebben. Hij zal dan niet zo snel tekenen voor Haas of voor Williams, net als Ricciardo. Het enige wat Red Bull dan kan doen is hem nog een zitje aanbieden voor AlphaTauri, als ze één junior en één ervaren coureur in het team willen houden. Maar goed, dat is allemaal koffiedik kijken. Als Pérez zo doorgaat, is het een beetje een slepende kwestie voor Red Bull. Ik hoop in ieder geval dat de Mexicaan zijn laatste praatjes kan omzetten naar resultaten op de baan, zodat we wat vaker een Red Bull één-twee kunnen zien, en niet alleen op zondag.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties