Jarenlang werd Max Verstappen bij zijn trainingen ondersteund door Jake Aliker, maar aan het einde van 2019 hield Aliker ermee op, en dus kwam er een vacature vrij. Bradley Scanes is een van de velen die geïnteresseerd was in het baantje als performance coach van Verstappen, en inmiddels is Scanes al zo'n drieëneenhalf jaar regelmatig aan de zijde te vinden van de Red Bull Racing-coureur. In de Pitstop-podcast vertelt Scanes meer over zijn werk en zijn relatie met Verstappen.
Scanes werkte eerder samen met het Britse turnteam en begeleidde zo Max Whitlock naar olympisch goud in de Olympische Zomerspelen in Tokyo in 2020. Vlak daarvoor begon zijn samenwerking al met de destijds pas 22-jarige Verstappen. 'Ik ontmoette Max (Verstappen, red.) en zijn familie (na afloop van het 2019-seizoen, red.) in Barcelona, waar ze met wat auto's aan het racen waren', weet Scanes nog goed.
Op dat moment was de wereldtitel nog een droom voor Verstappen. Sindsdien veranderde die droom in een realiteit, en inmiddels is het haast een formaliteit, 'Ik spendeerde een halve dag met hem, we bespraken wat dingen, en spraken over het winnen van de wereldtitel. Hij ontmoette een aantal mensen, en uiteindelijk was de keuze aan hem. Ik kon snel goed overweg met hem en zijn familie, ook zijn vader, en ik denk dat ik daarom de baan gekregen heb.'
Coach en vriend van Verstappen
Er zullen niet veel mensen zijn die meer tijd met Verstappen spenderen dan Scanes, en dus kent Scanes hem ondertussen ook erg goed: 'Hij is cool. Je kan dit soort werk niet doen als je geen vrienden van elkaar bent. Je brengt zóveel tijd samen door en je reist samen. Je zit ook samen in hotels, dus je moet wel goed met elkaar overweg kunnen', deelt Scanes. 'Het is een goede gast, heel down to earth. Hij is graag thuis en spendeert graag tijd met familie en vrienden. We hebben een goede relatie, en kunnen samen uit eten gaan, of over voetballen praten, of een beetje FIFA spelen.' Verstappen neemt FIFA wat minder serieus dan het simulatorracen, maar ook bij het voetbalspelletje is van Verstappen bekend dat hij extreem competitief is. 'Het heeft me drie jaar gekost om hem te kunnen verslaan, maar het is me nu gelukt!'
Scanes van groot belang tijdens winterstop en raceweekenden
Scanes is veel meer dan een personal trainer voor Verstappen, en de titel luidt dan ook performance coach. 'De beste manier om het weekend te beschrijven is dat ik overal voor zorg, en dat Max dus alleen de auto hoeft te besturen', zo legt Scanes zijn werk uit. 'Dat is alles waar hij zich op hoeft te richten. Ik ontmoet hem in de ochtend, ik breng hem naar het circuit, zorg voor zijn eten en drinken', zegt Scanes. Als persoonlijke chauffeur van Verstappen kwam hij tijdens zijn eerste werkdagen voor een leuke verrassing te staan: 'Ik kwam tijdens de wintertestdagen in Barcelona in 2020 aan, en ze gaven me de sleutels van de Aston Martin en zeiden dat ik Max kon gaan ophalen. Ik dacht: Wat?!' herinnert Scanes zich met een brede lach. 'Ik zweette toen behoorlijk, maar Max is zo'n relaxte gast, we zijn gewoon twee vrienden en praten wat terwijl we naar het circuit rijden, maar dat je een Formule 1-coureur naar het circuit rijdt, is best gek.'
Ondertussen is Scanes aan zijn nieuwe, gekke leven gewend geraakt. Het duo heeft heel wat opwarmsessies afgewerkt in de afgelopen jaren. 'Zo'n 25 minuten voordat hij het circuit opgaat, beginnen we op te warmen. Dat duurt zo'n tien tot vijftien minuten', aldus Scanes. 'We warmen voor elke sessie op. Je moet het hele lichaam opwarmen. We beginnen vaak met wat reactiespelletjes, of jongleren. Daarna zorgen we dat de hartslag wat stijgt, dus bijvoorbeeld touwspringen. Dan doe je wat activatiewerk voor het onderlichaam, dus bijvoorbeeld squats, en het bovenlichaam.'
'Tot slot warm je de nek op', aldus Scanes, die aangeeft dat Verstappen zo'n veertig kilo als gewicht gebruikt bij zijn nektrainingen. Zelfs voor performance coach Scanes is dat niet haalbaar. 'Ik filmde een aantal oefeningen tijdens de coronaperiode, omdat we nergens naartoe konden en elkaar een paar maanden niet zagen. Ik had daarna een week nekpijn! Het is heel zwaar. Ik kan zo'n 20 tot 25 kilogram zijwaarts trekken.' Die training geldt vooral tijdens het voorseizoen, want 'tijdens een rondje Barcelona maak je meerdere keren 6G mee', lacht Scanes.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties