Alfa Romeo maakte in 2018 na 30 jaar afwezigheid haar rentree in de Formule 1. Ze werkten samen met Sauber uit Zwitserland. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou reden in het seizoen 2023 voor de renstal, voordat de renstal in 2024 als het Stake F1 Team door het leven ging.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
In 2021 verloor Alfa Romeo de strijd om de achtste positie van het team van Williams, waardoor het toenmalige team van Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi genoegen moesten nemen met een negende plaats in het kampioenschap. Uiteindelijk bleef het team, dat met name in de tweede seizoenshelft teleurstelde, op dertien WK-punten haken. Heel schandalig was het zuinige 2021-seizoen niet, omdat men al vroeg begon te werken aan de 2022-auto. De ontwikkelingsfocus werd in 2021 vroeg op het nieuwe tijdperk gezet, omdat Alfa Romeo met een relatief klein budget werkt. Dit budget ligt nog onder het kostenplafond van inmiddels 140 miljoen dollar.
Alfa Romeo profiteerde aan het begin van 2022 ervan dat het al vroeg de focus op de 2022-reglementen had gelegd. Dankzij een sterke seizoenstart werd het team in 2022 zesde in de strijd om de constructeurstitel. Ze eindigden op gelijke hoogte met Aston Martin, maar dankzij een vijfde plek van Bottas in Imola eindigde Alfa Romeo boven Aston Martin. Het team behaalde 55 punten, 49 daarvan kwamen op naam van Bottas.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In 2023 zakte Alfa Romeo verder weg. Als middenmotor werden er slechts mondjesmaat punten gepakt, waarbij Bottas met tien van de zestien punten wederom het grootste aandeel in het puntentotaal. Zhou droeg met drie keer een negende plek wel eraan bij dat Alfa Romeo niet als hekkensluiter het seizoen beëindigde.
Alfa Romeo kan gezien worden als één van de founding teams in de Formule 1. Al in de eerste Grand Prix in 1950 stond de Italiaanse renstal op de grid. Dat hield het slechts twee jaar vol, totdat eind 1951 het doek viel voor de Formule 1-tak van Alfa Romeo. Die twee jaar waren overigens wel succesvol, want met Nino Farina en Juan Manuel Fangio werden er twee Alfa Romeo-coureurs wereldkampioen in de Formule 1. Het merk leverde daarna enkel nog motoren aan andere teams, waaronder Brabham en McLaren.
In 1979 keerde Alfa Romeo terug als constructeur om in 1985 weer te verdwijnen. In die zeven seizoenen kende het team maar weinig succes. Er werden slechts 37 punten behaald, maar vooral veel uitvalbeurten. Hier en daar werd een podiumplek bij elkaar gesprokkeld, maar meer succes dan een verdwaalde tweede en derde plaats kende Alfa Romeo niet.
In 2018 keerde Alfa Romeo voor de tweede keer terug in de Formule 1. Eerst als titelsponsor van het Formule 1-team van Sauber, het jaar daarop als zelfstandig constructeur. Het had haar partner overgenomen, waardoor het team in haar volledigheid Alfa Romeo Sauber F1 heet.
Jaar | Teamnaam | WK-positie | Punten | Overwinningen |
2010 | Sauber F1 Team | 8e | 44 | 0 |
2011 | Sauber F1 Team | 7e | 44 | 0 |
2012 | Sauber F1 Team | 6e | 126 | 0 |
2013 | Sauber F1 Team | 7e | 57 | 0 |
2014 | Sauber F1 Team | 10e | 0 | 0 |
2015 | Sauber F1 Team | 8e | 36 | 0 |
2016 | Sauber F1 Team | 10e | 2 | 0 |
2017 | Sauber F1 Team | 10e | 5 | 0 |
2018 | Sauber F1 Team | 8e | 48 | 0 |
2019 | Alfa Romeo Racing | 8e | 57 | 0 |
2020 | Alfa Romeo Racing | 8e | 8 | 0 |
2021 | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 9e | 13 | 0 |
2022 | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 6e | 55 | 0 |
2023 | Alfa Romeo F1 Team Stake | 9e | 16 | 0 |