F1 in Cijfers | Vooruitblik 2024 coureurs: gaat Verstappen de concurrentie weer verpletteren? Formule 1
Formule 1

F1 in Cijfers | Vooruitblik 2024 coureurs: gaat Verstappen de concurrentie weer verpletteren?

F1 in Cijfers | Vooruitblik 2024 coureurs: gaat Verstappen de concurrentie weer verpletteren?

Na een eerste blik op de mogelijkheden voor progressie van de teams, is het nu tijd om vooruit te kijken naar wat de coureurs zelf kunnen bereiken op basis van de cijfers in het verleden en de geruchten in de paddock en media. We maken hiervoor gebruik van de genormaliseerde cijfers van 2023 en passen daarop dezelfde berekeningen toe als we al gedaan hebben voor de teams. De vraag is natuurlijk of iemand in staat zal zijn op basis van de cijfers Max Verstappen te verslaan, en F1Maximaal poogt hier een voorspelling voor te doen.

Allereerst kijken we naar de cijfers van alle coureurs, over alle races genomen, met statistische correcties voor DNFs en inhaalacties voor het seizoen van 2023. Dit rekenen we terug naar een gemiddelde per race, en een percentage voor verschillen in prestatie per coureur, in vergelijking met P1. We kunnen dan weer aan de hand van een theoretische race van anderhalf uur berekenen wat daarbij de verschillen zouden zijn, en de eindposities bepalen, zie Tabel 1.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 1. Positionering van de coureurs voor 2023, gebaseerd op statistisch genormaliseerde cijfers, met tijden voor Max Verstappen op P1 als referentie.
Tabel 1. Positionering van de coureurs voor 2023, gebaseerd op statistisch genormaliseerde cijfers, met tijden voor Max Verstappen op P1 als referentie.

Wat hier gelijk opvalt is dat Sergio Pérez veel geluk gehad lijkt te hebben in 2023, omdat hij natuurlijk op P2 geëindigd is in werkelijkheid. Statistisch gezien, na het wegwerken in de berekeningen van DNFs en gelapte ronden, zou hij echter maar op P4 geëindigd zijn. Nyck de Vries en Liam Lawson hebben we overigens buiten beschouwing gelaten, omdat zijn in 2024 niet op de startgrid staan. Wel kunnen we mededelen dat De Vries als allerlaatste geëindigd zou zijn bij deze berekeningen, en Lawson tussen Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo.

Op de cijfers voor de theoretische race van anderhalf uur, kunnen we nu dezelfde progressie in percentages toepassen als we gedaan hebben bij de teams, namelijk één seconde voor Red Bull en Visa Cash App RB, het voormalige AlphaTauri, 1,5 procent bij Mercedes en McLaren, en 0,7 procent bij de rest. Dit hebben we gedaan op basis van de ‘lekken’ bij Red Bull door Jake Dennis, de enigszins teruggebrachte 2,5 seconden van Toto Wolff, en de 0,7 seconden van Frédéric Vasseur. Die laatste progressie hebben we ook op de overige teams toegepast, mede omdat dat de rangorde verder niet zal wijzigen, zie Tabel 2.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 2. Geschatte vooruitgang van de coureurs voor 2024, gebaseerd op geïnterpreteerde gelekte tijdswinsten.
Tabel 2. Geschatte vooruitgang van de coureurs voor 2024, gebaseerd op geïnterpreteerde gelekte tijdswinsten.

Wat we in deze tabel zien, lijkt echter niet het volledige beeld te geven, omdat in dat geval in tegenstelling tot de verwachtingen, de grid juist grotere verschillen zou gaan tonen, in plaats van een veld waarbij de onderlinge posities juist naar elkaar toekruipen. Daarom hebben we nog een tabel gecreëerd, die deze verwachting in aanmerking neemt, en die ook rekening houdt met het feit dat ook de ontwerpen van de auto’s steeds meer lijken op de Red Bull-bolide van 2023, de RB19

Selfie van Max Verstappen en Sergio Pérez met de RB20, opvolger van de befaamde, veel nagebootste, RB19.
Selfie van Max Verstappen en Sergio Pérez met de RB20, opvolger van de befaamde, veel nagebootste, RB19.

We kunnen hierbij ook aannemen dat naast de duidelijk mechanische ontwerpverschillen zoals ophanging van de wielen, de foto’s van de vloeren van de RB19 na incidenten op verschillende pistes, zeer waarschijnlijk ook geholpen zullen hebben bij het goedmaken van tijd, temeer daar het Red Bull-concept van vorig jaar gevolgd lijkt te zijn bij iedereen behalve Alpine, en mogelijkerwijs maar deels bij Mercedes. Op basis van deze steeds verdergaande gelijkenissen, plus de beperkingen in eigen budget en budgetlimieten, hebben we een alternatieve tabel met verwachtingen opgesteld, Tabel 3.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 3. Geschatte vooruitgang van de coureurs voor 2024, gebaseerd op gelekte informatie en eigen verwachtingen en voorspellingen.
Tabel 3. Geschatte vooruitgang van de coureurs voor 2024, gebaseerd op gelekte informatie en eigen verwachtingen en voorspellingen.

Voor deze tabel hebben we de verwachtingen in progressie bijgesteld, in negatieve zin voor Mercedes, omdat het een compleet andere auto is, met bijna een halvering van de uitspraak van Wolff, en in positieve zin voor de meeste andere teams, behalve voor Alpine. Voor Red Bull hebben we de één seconde en daarmee de één procent winst aangehouden. Gezien de grote stappen in ontwikkeling richting RB19-achtige prestaties, verwachten we dat Ferrari het (minstens) een half procent beter zal doen dan Vasseur aangaf.

De VCARB01 zou, gezien de mindere prestaties van 2023 en het uitgebreider en beter gebruik van Red Bull-onderdelen, wel eens de anderhalf procent meer aan performance kunnen behalen. De eerdere uitspraken van Andrea Stella, teambaas van McLaren waren dat de MCL38 voor 2024 nog steeds zo’n steile groeicurve als in de tweede helft van 2023 zou kunnen meemaken. Ofschoon hij dat recentelijk relativeerde, zou de McLaren toch zomaar zo’n 1,7 procent tijdswinst kunnen boeken, op basis van de eerdere uitspraken en de progressie die we al gezien hebben.

F1 in Cijfers | Vooruitblik 2024 coureurs: gaat Verstappen de concurrentie weer verpletteren?
De VCARB01, wagen van Visa Cash App RB, voorheen AlphaTauri, voor het Formule 1-seizoen 2024.

Alpine spendeert ruim beneden het toegestane budget, en daarom verwachten we mede gezien de 30 pk zwakkere motor dat dit team het niet veel beter zal doen dan vorig jaar. Van Haas verwachten we dat het wel iets beter gaat doen, maar ook hier zal het door gebrek aan voldoende investeringen niet optimaal zijn. Wat in deze tabel verder opvalt, is dat Sergio Pérez volledig buiten de boot dreigt te vallen, ondanks dat het veld dichter op elkaar kruipt, en hij met zijn auto, puur op basis van de prestaties van Verstappen, daar ruim voor zou moeten liggen. We hebben daarom nog enigszins gegoocheld met de cijfers om te zien wat de winst van Red Bull zou moeten zijn om Pérez op die tweede plaats te behouden, zie Tabel 4.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 4. Geschatte vooruitgang van de coreurs voor 2024, gebaseerd op gelekte informatie en eigen verwachtingen en voorspellingen, met aanpassingen voor Sergio Pérez op P2.
Tabel 4. Geschatte vooruitgang van de coreurs voor 2024, gebaseerd op gelekte informatie en eigen verwachtingen en voorspellingen, met aanpassingen voor Sergio Pérez op P2.

Bij uitwerking van de verwachtingen met Pérez op een tweede plek, groeit de grid echter verder uit elkaar, en niet een klein beetje ook, omdat Red Bull maar liefst 1,45 procent minimaal zou moeten vinden om de Mexicaan op die plek te behouden. Het lijkt daarmee waarschijnlijker, zie Tabel 3, dat dan eerder Lando Norris en Lewis Hamilton, als de voorspellingen hier kloppen, de grootste bedreigers van Verstappen zullen zijn voor de titel van wereldkampioen van de coureurs, vlak daarachter gevolgd door beide Ferrari’s, George Russell en Oscar Piastri, met Pérez en Fernando Alonso weer wat verder weg.

Deze plaatsing van Pérez komt overigens niet echt uit de lucht vallen, gebaseerd als deze is op de statistische berekeningen. Ook in het constructeurskampioenschap zien we dit al. Als namelijk niet Verstappen, maar de Mexicaanse minister van Defensie de topcoureur bij Red Bull was, zou hij eigenlijk niet verder hebben kunnen komen dan een vierde plek in het constructeurskampioenschap in 2023, en een derde plek op basis van de ‘lekkages’ voor 2024, zie Tabel 5.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 5. Geschatte vooruitgang van de teams voor 2024, gebaseerd op geïnterpreteerde gelekte tijdswinsten, met tijden voor Sergio Pérez als referentie.
Tabel 5. Geschatte vooruitgang van de teams voor 2024, gebaseerd op geïnterpreteerde gelekte tijdswinsten, met tijden voor Sergio Pérez als referentie.

Als we daar ook nog eens de eigen verwachtingen aan toevoegen, zoals hogerop besproken, zie Tabel 6, dan zou Red Bull zelfs maar op de vierde plek eindigen het aankomend seizoen. Dit zet de uitspraken van de nummer twee van 2023 wel in een heel ander daglicht dan dat we van hem zelf horen, over het vechten om het wereldkampioenschap. Wat hier feitelijk duidelijk wordt, is dat de RB19 misschien toch niet de allerbeste auto was, en dat de coureur wel degelijk een verschil maakt. In het geval van Verstappen zelfs ongeveer een halve seconde per ronde!

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 6. Geschatte vooruitgang van de teams voor 2024, gebaseerd op gelekte informatie en eigen verwachtingen en voorspellingen, met tijden voor Sergio Pérez als referentie.
Tabel 6. Geschatte vooruitgang van de teams voor 2024, gebaseerd op gelekte informatie en eigen verwachtingen en voorspellingen, met tijden voor Sergio Pérez als referentie.

Al met al kunnen we eigenlijk wel concluderen, dat het zeer waarschijnlijk Verstappen gaat zijn die in 2024 het wereldkampioenschap van de Formule 1 wint, zij het dat waarschijnlijk de concurrentie een stevigere strijd zal kunnen leveren dan in 2023, en dat het behouden van de constructeurstitel voor Red Bull wel eens zeer moeilijk zou kunnen worden, tenzij het team meer gevonden heeft dan de seconde die Dennis aangaf. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, omdat er zoveel factoren zijn die het resultaat kunnen beïnvloeden. Het op het oog dichter op elkaar strijdende veld zal echter wel voor meer spanning zorgen dan vorig jaar, iets waar menigeen naar uit zal kijken.

Door W.G. Vandebilt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws