Voor de coureurs en teamleden is de zomerpauze begonnen, maar bij het team van Alpine hoeven verschillende kopstukken na de zomerstop niet meer terug te keren. Het Franse team maakte een teleurstellende en wisselvallige start van het seizoen mee, verkocht 24 procent van het team aan een investeerdersgroep, en verloor in de afgelopen achttien maanden niet alleen Otmar Szafnauer en Alan Permane, ook Pat Fry, Alain Prost, en coureurs Fernando Alonso en Oscar Piastri vertrokken in het afgelopen anderhalf jaar. Vandaag worden de prestaties van Alpine, dat hoogstwaarschijnlijk als nummer zes het seizoen afsluit, beoordeeld door de redactie van F1Maximaal.
In 1992 vond het destijds Benetton een nieuwe basis in Enstone, waarna het in 2002 overging in Renault. Na een periode als Lotus nam Renault de boel weer over, en sinds 2021 staat het team bekend als Alpine. De resultaten uit de jaren negentig en nul worden echter niet meer benaderd: Alpine is al jaren leider in het middenveld, en is dit jaar zelfs van de vierde tot de zesde plek afgezakt. Na het vertrek van Otmar Szafnauer wordt het team voorlopig geleid door interim-teambaas Bruno Famin, die twee landgenoten in de Alpine-bolides ziet plaatsnemen: Esteban Ocon en Pierre Gasly.
Alpine (4,1): 'Men moet zich afvragen wat ze gaan doen met de twee coureurs'
'Alpine is misschien wel het meest inconsistente team van de eerste seizoenshelft geweest', vindt voormalig hoofdredacteur Christian Moerman. 'Teams als Haas en Williams cirkelen vaak rond dezelfde posities en teams als Mercedes en Ferrari doen dit ook. Alpine heeft wedstrijden gehad waarin ze absoluut mee konden komen met de subtop, en af en toe waren ze helemaal nergens te herkennen. Dan is een zesde plek in het constructeurskampioenschap geen verrassing.'
'Bahrein en Saudi-Arabië waren voor de Franse equipe goed, maar in Australië en Azerbeidzjan keerde het team puntloos terug naar Enstone. In Monaco behaalde Ocon een derde plek en Gasly een zevende plek, in Groot-Brittannië en Hongarije wederom geen punten en bovendien drie keer een bolide die de eindstreep niet haalde. Weet Alpine net iets vaker de auto in de juiste window te krijgen dan kan het haar zesde plek verstevigen. Met de opmars van McLaren lijkt P5 of hoger in de tweede seizoenshelft onwaarschijnlijk.'
'Ook moet men zich binnen het team afvragen wat ze gaan doen met de twee coureurs. Ocon is in het verleden al genadeloos gebleken in gevechten met teamgenoten en ook met Gasly is het al eens misgegaan. Het was van tevoren al duidelijk dat de twee Fransen geen vrienden waren, dus valt het te hopen dat de nieuwe teambaas het duo een beetje in toom weet te houden. Alpine heeft zeker niet alles eruit gehaald dat erin zit, maar vecht ook tegen teams met veel meer kennis en teams die veel meer energie in het F1-project steken. Een zesde klassering is dus oké.'
Lees ook
Kritiek op chaos bij Alpine: 'De ambities zijn hoog, maar de financiële middelen zijn beperkt'
Wolff en Horner willen meer respect voor Permane: 'Vooral na 34 jaar hard werk'
Esteban Ocon (6,0): 'Helaas bleek de goede vorm van zeer korte duur'
'Het is tot nu toe een seizoen met hoge pieken en diepe dalen voor Esteban Ocon. Het seizoen begon niet zo lekker voor de Fransman, want de eerste race in Bahrein eindigde hij gelijk met een DNF', herinnert redacteur Noa de Ruijter zich. 'De openingsrace van Ocon werd zelfs een heuse meme op het internet, doordat de coureur maar liefst drie keer een tijdstraf kreeg. De eerste tijdstraf van vijf seconden voor het verkeerd positioneren bij de start werd opgevolgd door een straf van tien seconden voor het verkeerd uitvoeren van de tijdstraf, gevolgd door nog eens vijf seconden straf voor het te hard rijden in de pitstraat. Ocon leek de volgende race in Saudi-Arabië wel weer over zijn desastreuze begin heen te zijn, en reed de punten in met een achtste finishplaats. Geen verkeerd resultaat, maar toch beneden de verwachtingen voor het team dat vorig jaar nog vierde werd bij het constructeurskampioenschap en voor een coureur die toch al een Grand Prix-overwinning op zijn naam heeft staan. De derde race kon Ocon echter weer niet afmaken, dit keer door een botsing met teamgenoot Gasly. De sterk afwisselende resultaten van de eerste paar races bleken een voorbode voor de rest van het seizoen tot nu toe van Ocon.'
'De Fransman liet echter wel tijdens de Grand Prix van Monaco zien dat als er een kans is, hij deze met beide handen aangrijpt. Een verrassende vierde tijd tijdens de kwalificatie resulteerde uiteindelijk in een derde plaats in de race en het enige podium van Alpine in 2023 zover. De coureur liet weer even zien waarom hij toch al een overwinning op zijn naam heeft, door knap Hamilton en Sainz achter zich te houden. Helaas, leek de goede vorm van zowel Ocon als Alpine van zeer korte duur, en zakte de coureur daarna weer wat verder weg binnen de top tien, en eindigde de eerste seizoenshelft met twee uitvalbeurten in de laatste drie races. Ocon doet het zeker niet verkeerd tot nu toe dit seizoen, maar de resultaten vallen toch een beetje tegen voor een team dat graag aan de top van het veld mee wilt doen. Misschien dat met een nieuwe teambaas aan het roer en meer rust in de tent bij Alpine, Ocon in de tweede seizoenshelft wat vaker kansen weet te creëren, zoals hij in Monaco deed, waardoor de Fransman nog vaker aan de top van het veld te vinden zal zijn.'
Lees ook
Wolff herinnert zich nog dat Verstappen niet de coureur met de meeste hype was: 'Dat was Ocon!'
Pierre Gasly (6,0): 'Dat mag nooit en te nimmer gebeuren'
'Over Pierre Gasly valt eigenlijk heel erg weinig te zeggen, want de Fransman heeft nou niet bepaald een bijzondere eerste seizoenshelft achter de rug', zegt hoofdredacteur Mike van Weert. 'Hij heeft hier en daar een fout gemaakt, maar hij is voor het overgrote gedeelte uit de problemen gebleven. Als hij uit de problemen bleef, dan was de prestatie echter ook niet bepaald spectaculair. Alleen op het natte Spa-Francorchamps wist de Alpine-rijder weer als vanouds te imponeren. Het deed een beetje denken aan de Gasly die met AlphaTauri ineens podiums, of zelfs een overwinning uit de hoge hoed trok. Een derde plek in België, ook al was het slechts een sprintrace, is iets om trots op te zijn. De manier waarop het werd gevierd, was misschien een beetje overdreven, maar Gasly laat zich graag horen over de boordradio.'
'Dat de Fransman achter zijn land- en teamgenoot staat na de eerste seizoenshelft is niet zo heel erg. Gasly is nieuw in het team, terwijl Esteban Ocon er al jaren zit. De podiumplek voor Ocon in Monaco is dan ook hetgeen wat het grootste verschil maakt tussen beide rijders. Dat betekent echter niet dat Gasly geen slechte momenten heeft gekend. Het meest pijnlijke moment van de Alpine-loopbaan van Gasly tot nu toe is uiteraard de crash tijdens de Grand Prix van Australië. Dat mag nooit en te nimmer gebeuren. Niet in je spiegels kijken, is al een probleem, maar dat het Ocon was die hij meenam in de malaise maakt het nog net wat erger. Beiden hadden enigszins schuld in het incident, maar dat maakt het niet minder erg dat Gasly niet in zijn spiegels keek nadat hij op een gevaarlijke wijze weer het circuit op reed.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties