Otmar Szafnauer was tot en met 2021 actief in de Formule 1 als teambaas en CEO bij Aston Martin, voorheen Racing Point en Force India. Daarvoor heeft hij in de autosport verschillende technische rollen bekleed. Begin 2022 liet Aston Martin weten dat het het nieuwe seizoen niet in zou gaan met de Roemeense Amerikaan, waarna Szafnauer werd aangesteld als teambaas van Alpine.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Otmar Szafnauer wordt op slechts 22-jarige leeftijd aangenomen bij Ford als directeur van het programmabeheer, maar hij komt in deze periode ook in aanraking met het racen en de autosport afdeling van Ford lonkt naar Otmar. Deze twee elementen van zijn functie weet Szafnauer te combineren middels een fijne balanceeract.
In 1991 staat Otmar Szafnauer aan de start van Formule Ford races terwijl hij ook functioneert in zijn zakelijke positie binnen Ford. In de racerij is de geboren Roemeen wellicht niet zo succesvol als gehoopt, maar de passie voor de autosport blijft onverminderd. In 1998 grijpt Szafnauer de kans aan om een zakelijke functie met autosport te verbinden en Szafnauer wordt dan aangenomen als directeur van bedrijfsvoering in het pas gevormde BAR team in de Formule 1.
In 2001 klopt Otmar aan bij een andere renstal, namelijk Honda. Hier is hij vice president van ontwikkelingen in het team. Na zeven jaar trouwe dienst verlaat Otmar Honda in 2008 om voor zichzelf te beginnen. Szafnauer richt Soft Pauer op en brengt een app uit voor de IPhone in 2009, waarmee live de data van GPs en coureurs kan worden bekeken.
In 2009 solliciteert Otmar Szafnauer bij Force India, waar hij met succes tot teambaas werd gekroond. In dat jaar wordt Szafnauer bij het nog jonge team India, later Racing Point en nu Aston Martin, aangenomen als teambaas. Sindsdien heeft het Britse team zich geleidelijk opgewerkt naar de subtop van de Formule 1, met als beste klassering de vierde eindpositie in 2017 en 2020. Szafnauer werd geroemd om zijn goede prestaties met een relatief klein team: Force India, Racing Point en Aston Martin hadden vaak een relatief kleine personeelsgroep. Eind-2021 besloot Aston Martin-baas Lawrence Stroll dat hij niet meer verder wilde met Szafnauer, waarna hij tekende bij Alpine.