Sommige teams gaan de zomerpauze met een goed gevoel in, anderen met een wat minder gevoel. Vorig jaar behoorde Aston Martin absoluut tot die laatste groep, maar dit seizoen mag het Britse team een stuk tevredener zijn over het verzette werk in de eerste seizoenshelft. Terwijl de teams genieten van hun welverdiende pauze, worden ze door de redactie van F1Maximaal beoordeeld op hun eerste twaalf weekenden. Aston Martin, dat knap derde staat, mag op goede scores rekenen, net als Fernando Alonso. Datzelfde geld niet voor Lance Stroll.
Na een korte periode in de Formule 1 in 1959 en 1960, hield Aston Martin het snel alweer voor gezien. Het zou uiteindelijk meer dan zestig jaar duren voordat het Britse automerk terug zou keren in de Formule 1. Miljardair Lawrence Stroll investeerde in Aston Martin, en combineerde dat met een Formule 1-deelname, een project waar ook zoon Lance van profiteert. Lance Stroll wordt meestal vergezeld door bewezen coureurs, en het zijn dan ook Sebastian Vettel en Fernando Alonso die de enige podiumplekken van het team wisten te pakken. Andere grote namen bij Aston Martin zijn CEO Martin Whitmarsh en technisch directeur Dan Fallows.
In 2020 kende het team, destijds nog onder de naam Racing Point, een succesvol seizoen. Met Sergio Pérez en Lance Stroll verraste Racing Point met haar 'roze Mercedes', die uiteindelijk toch net wat té veel bleek te zijn afgeleid van de Duitse autofabrikant. Racing Point werd bestraft en verloor vijftien constructeurspunten, waardoor het achter McLaren naar de vierde plek zakte. Na twee magere jaren is het team nu terug op de derde plek, al zorgt de zwakke recente vorm ervoor dat er in de spiegels moet worden gekeken naar Ferrari en misschien zelfs McLaren.
Aston Martin (7,9): 'Het team hoeft zich nergens voor te schamen'
'Het leek aan het begin van 2023 hét jaar van Aston Martin te gaan worden. Ze konden natuurlijk nog niet de Red Bulls bijhouden, de Oostenrijkse renstal is voor elk van hun concurrenten een maatje te groot, maar na jarenlang in de achterste helft van de middenmoot te hebben rondgereden, stond Fernando Alonso ineens aan het begin van het seizoen drie keer achter elkaar op het podium namens het Britse team. Elk podium van de Spanjaard werd als een overwinning gevierd, en alsof het team al wist dat het tegen het einde van de eerste seizoenshelft weg zou zakken', zo blikt redacteur Noa de Ruijter terug op de seizoensopening. 'Dat laatste is helaas gebeurd, en de Aston Martin lijkt op dit moment aan alle kanten ingehaald te zijn door Mercedes, Ferrari en, meest verrassend, McLaren. Toch heeft het team uit Groot-Brittannië zich nergens voor te schamen. Aston Martin heeft, althans in de handen van Alonso, een flinke sprong vooruit gemaakt.'
'Vorig jaar werd er nog met verbazing gereageerd op het besluit van Alonso om Alpine, een team dat toch vierde stond in het constructeurskampioenschap, te verruilen voor Aston Martin, een team dat ergens onderaan de ranglijst bungelde. Alonso had een vooruitziende blik, want de Spanjaard wist zijn beste prestaties in jaren neer te zetten met zijn nieuwe team. Twee keer wist Alonso zelfs de tweede plek te pakken, in Monaco en Canada, iets waar Aston Martin vorig jaar alleen nog maar kon van dromen. Helaas is het succes van het team aan het begin van het jaar nu wat weggezakt, Alonso haalde 'maar' een negende plaats in Hongarije en een vijfde plek in België, en daarnaast moeten alle goede prestaties uit één kant van de garage komen.'
'In dat laatste schuilt ook gelijk het zwaktepunt van Aston Martin. Het team heeft flinke stappen vooruit gezet, maar wel alleen met één coureur. Lance Stroll doet af en toe wat opvallende dingen, zoals een vierde finishplaats in Australië, maar laat al het werk eigenlijk aan zijn teamgenoot over. Stroll lijkt zich er van bewust dat hij de tweede viool speelt in het team van zijn vader, hij liet al een aantal keren via boordradio's weten dat hij vooral met Alonso samen wil werken tijdens races om zo de beste teamresultaten te behalen, maar zijn afwezigheid bij de echte top van het veld, maakt het voor Aston Martin nu wel moeilijker om de derde plek in het constructeurskampioenschap vast te houden.'
Fernando Alonso (8,8): 'Een coureur als Alonso gun je een overwinning'
'Na een eerste seizoenshelft als deze kan je eigenlijk alleen maar lof hebben voor de prestatie van Fernando Alonso', zegt hoofdredacteur Mike van Weert. 'Het enige smetje dat ik me kan bedenken, is dat hij niet twaalf keer sneller was dan Lance Stroll tijdens de kwalificatie en dat hij niet in elke race zijn teamgenoot heeft verslagen. Gezien de huidige vorm van de Canadees was dat zeker mogelijk geweest voor Alonso. Desondanks heeft de Spanjaard gedaan waarvoor hij is gehaald; de punten pakken wanneer dat kan. In sommige Grands Prix presteerde hij zelfs nog beter dan vooraf gedacht.'
'Dat laat zien dat Alonso altijd al één van de beste coureurs in de Formule 1 is geweest. Niet alleen dit seizoen of in 2005 en 2006; nee, Alonso is echt één van de beste rijders aller tijden. De man uit Oviedo heeft ook de eerste helft van dit jaar alles weten te maximaliseren, behoudens misschien zijn thuisrace, waar hij als zevende over de streep kwam. Daarvoor scoorde hij podium op podium, en als dat niet lukte, was hij terug te vinden op de vierde plek. Het is misschien niet zo'n perfect seizoen als van Max Verstappen, maar Alonso heeft echt weten te verbazen. Dat het slop er nu een beetje in zit, is niet zijn fout. Het is te hopen dat Aston Martin weer een stap weet te zetten in de tweede seizoenshelft, want een coureur als Alonso gun je een overwinning.'
Lees ook
Patrick lijkt Hamilton lager in te schatten dan Verstappen en Alonso: 'Hij komt in de buurt'
Lance Stroll (4,5): 'Wat wil hij nou eigenlijk bereiken?'
'Stroll begon het jaar sterk, maar daarna ging het bergafwaarts', oordeelt redacteur Shanna Lutgert over de Canadees bij Aston Martin. 'Dat Stroll niet hetzelfde zou kunnen als Alonso met die auto vind ik niet geheel verrassend, maar toch vind ik het gat tussen beide rijders te groot. Als ik kijk naar de Canadees, naar wat hij neerzet, wat hij vervolgens erover zegt, vraag ik me af wat zijn doel is. Wat wil hij nou eigenlijk bereiken? De motivatie lijkt er amper te zijn, en dat vind ik jammer voor een team dat ontzettend hard heeft gewerkt tijdens de winterstop van 2022-2023. Aston Martin was aan het begin van het seizoen gewoon het tweede team, en nog steeds werkt het heel hard om weer een comeback te maken.'
'Natuurlijk, Stroll heeft goede dingen laten zien in de feeder series, maar het talent van de eeuw is hij niet. Hij kent af en toe een uitschieter met een goede prestatie, maar de meeste punten voor Aston Martin komen bij Alonso vandaan. Aan het begin van het seizoen leek die passie er nog wel te zijn. Stroll reed rond met twee gebroken polsen, dus die toewijding is er wel. De laatste tijd lijkt het de Canadees ook niet echt uit te maken, anders geeft hij niet aan dat hij zijn teamgenoot niet zal aanvallen. Stroll lijkt er momenteel bij te zitten omdat Aston Martin met twee coureurs moet rijden. Teambaas Mike Krack houdt hem het hand boven het hoofd door te zeggen dat hij veel pech heeft gehad, maar soms maakt hij het er zelf ook naar.'
'Stroll valt dit seizoen wederom niet op, en dat terwijl hij wel mooie dingen in die auto zou kunnen laten zien. Vanzelfsprekend is het lastig voor hem om iemand als Alonso, een tweevoudig wereldkampioen en gewoon overall autosportveteraan, naast zich te hebben. Alsnog is het gat tussen beiden erg groot. De laatste tijd werkt de auto niet bepaald mee, en zitten de weersomstandigheden ook niet mee. Hoe dan ook blinkt Stroll niet uit dit seizoen, en dat is jammer. Als Stroll dichter bij Alonso had gezeten aan het begin en ook mee was gegaan naar het podium, dan had de Britse renstal een mooie buffer op kunnen bouwen voor de lastige periode die het voor de zomerstop kende.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties