Albers omvergeblazen door concurrent van Red Bull: 'Zij hebben diezelfde dominantie met de banden' Opinie
Opinie

Albers omvergeblazen door concurrent van Red Bull: 'Zij hebben diezelfde dominantie met de banden'

Albers omvergeblazen door concurrent van Red Bull: 'Zij hebben diezelfde dominantie met de banden'

Formule 1-journalist Erik van Haren en oud-coureur Christijan Albers bespreken het gevecht tussen Max Verstappen en Lando Norris en of de straf voor de Brit eerlijk was. Naar het idee van Van Haren was het stom dat McLaren haar rijder niet direct verzocht om de plek terug te geven, want dan had Norris Verstappen nog wel terug kunnen pakken. Albers ziet het iets anders.

Ferrari heeft de Grand Prix van de Verenigde Staten afgesloten met een dubbele zege, maar die werd compleet ondergesneeuwd door de discussies die losbarstten over de straf voor Norris. De McLaren-coureur was in gevecht met Verstappen en haalde hem buiten de baan in in de 52ste ronde, waarna de stewards op de beelden zagen dat Verstappen ervoor zat in de apex. Hoewel Verstappen zelf ook buiten de baan belandde, kreeg Norris de straf. McLaren was daar niet blij mee na afloop, en ze hadden dan ook verwacht dat Verstappen een straf zou krijgen. Daarom vroegen ze Norris niet om de plek terug te geven.

'Er waren veel opmerkingen daarover, waarom Norris die plek niet direct teruggaf', begint Van Haren in de De Telegraaf Formule 1-podcast. 'Hij had waarschijnlijk wel de tijd gehad om die plek terug te pakken. En dan die comments van Stella, die uitlegde: we zagen wel dat het under investigation was, maar we dachten dat dat voor Verstappen gold. Dat klopt gewoon niet, want dan had er wel gestaan noted for leaving the track and gaining an advantage, als het om Verstappen ging. Dus die uitleg sloeg gewoon helemaal nergens op', is Van Haren van mening.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris max verstappen duel start vs usa cota 2024 15
Het moment bij de start dat al zorgde voor irritaties bij McLaren.

Albers: 'Je kan dat risico beter wel gewoon nemen'

Albers snapt ergens wel dat McLaren besloot om niet direct de plek terug te laten geven. De oud-coureur gokt dat de pitmuur het risico wilde nemen om Norris vijf seconden bij Verstappen weg te laten rijden, maar hij kwam een aantal tienden tekort op de streep. 'Je kan beter dat risico wel gewoon nemen, want ernaartoe rijden is één, maar er daarna voorbijgaan, dat is niet zo makkelijk', denkt Albers. 'Ik denk dat ze gedacht hebben: we gaan eens kijken wat er gebeurt, en misschien loopt het wel met een sisser af. Ja, dat gebeurde natuurlijk niet, want in het nieuwe tijdperk van de Formule 1 loopt iedereen te zeuren en te piepen.'

Bij Red Bull waren de boordradioberichten overigens erg kalm, Verstappen gaf gewoon aan wat hij zag en race-ingenieur Gianpiero Lambiase liet vervolgens weten dat het bij de stewards lag. 'Het waren gewoon twee mannen die aan het vechten waren voor een positie, en Max deed het heel slim', gaat Albers verder. 'Hij liet hem gewoon een beetje inlopen, waardoor ze allebei die bocht niet haalden. Bij de FIA heb je dan natuurlijk die regel over de apex, maar die hele regel slaat helemaal nergens op. Je kan hem er ook in laten schieten, dan ben je ook de eerste. Die irritatie zal er bij mij altijd blijven. Je moet gewoon kunnen vechten met elkaar.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing carlos sainz ferrari austin 2024
Albers ergert zich mateloos aan de kleine regeltjes van de FIA.

Heeft Ferrari nu wat Red Bull had?

Albers wil daar niet mee zeggen dat Verstappen een straf had moeten krijgen in dat geval, maar vindt het irritant dat er zoveel kleine regeltjes zijn die de coureurs belemmeren in gevechten met elkaar. 'Dat hoort bij F1', zegt Albers. 'Maar als ik Norris en McLaren was geweest, had ik het risico niet genomen om hem ervoor te laten rijden. Aan de andere kant wilden ze misschien toch dat risico nemen dat hij dat gat kon trekken, maar hij kwam net nog wat tekort. Als hij twee rondjes meer had gekregen, dan was hij nog steeds voor Max geëindigd. Uiteindelijk heb ik gewoon een mooie race gezien.'

De voormalig Formule 1-coureur vindt zeker dat Ferrari bijdroeg aan wat de race zo mooi maakte. Charles Leclerc pakte zijn kans bij de start en leidde vanaf dat moment de race. Carlos Sainz voegde zich, na een pitstop en wat problemen, erbij op P2. Voor de Scuderia was het een geweldige dag in Austin. 'Er zijn vier teams die supercompetitief zijn, en elk in een andere vorm: de een is supergoed in de high speed corners, de ander in de low speed. Er is echter één team dat mega is in de race: Ferrari heeft nu iets wat Red Bull vorig jaar ook had, die dominantie waarmee ze die banden goed kunnen managen', aldus Albers.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws