Peter Windsor heeft met verbazing gereageerd op de respons die McLaren meteen na het 'incident' tussen Lando Norris en Max Verstappen uitte. Volgens de journalist maakte de Britse renstal zelfs een aantal grote fouten en had het team, wanneer het iets slimmer was geweest, er wellicht voor kunnen zorgen dat juist de rol van Verstappen in het gevecht onderzocht zou worden.
Hoewel hij nog altijd op zijn eerste overwinning sinds het einde van juni moet wachten, kan Verstappen met een goed gevoel richting Mexico afreizen, waar komend weekend alweer de volgende Grand Prix op de planning staat. Na winst in de sprintrace, welke niet als een officiële zege meetelt, eindigde de Nederlander zondag op P3, maar veel belangrijker nog: hij wist zijn grootste concurrent in de titelstrijd Norris voor te blijven en zijn voorsprong voor het eerst sinds de zomerstop uit te breiden.
Maar net als in Oostenrijk was het gevecht tussen beide kemphanen voer voor discussie. Norris was in de slotfase op het Circuit of the Americas op versere banden duidelijk de snellere van de twee, maar opnieuw trok de Brit aan het kortste eind. De McLaren-coureur kon rondenlang geen weg langs de WK-leider vinden, maar slaagde daar uiteindelijk wel in. Hij deed dit echter wel buiten de baan en dat kwam hem duur te staan. Dankzij een tijdstraf van vijf seconden zag Norris zijn grote concurrent alsnog met de laatste podiumplek aan de haal gaan.
Op zijn YouTube-kanaal analyseert Windsor de strijd tussen beide titelpretendenten en de Brit kan eigenlijk maar één conclusie trekken: McLaren maakte een paar kapitale blunders. 'Norris gaat buitenom in bocht twaalf en Max (Verstappen, red.) doet precies wat je van hem kan verwachten; hij gebruikt ieder stukje asfalt dat voorhanden is, met als gevolg dat Norris hem buiten de baan inhaalt.' Laatstgenoemde ontving daar uiteindelijk een tijdstraf van vijf seconden voor en deze zou hem uiteindelijk zijn podiumplaats kosten. McLaren was niet te spreken over het oordeel van de wedstrijdleiding, maar volgens Windsor moet de Britse renstal vooral in de spiegel kijken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren en Red Bull op 'andere planeet'
Het team van McLaren was er als de kippen bij om te stellen dat ook Verstappen de bocht niet haalde tijdens het bewuste moment op drie ronden voor het einde van de race. Daar maakt het team uit Woking volgens Windsor de eerste fout. 'McLaren zei direct dat Norris op de apex voorlag en dat beide coureurs niet binnen de lijntjes kleurden, maar ik heb Verstappen niet buiten de baan zien komen. Dat is het eerste punt', geeft Windsor gaan dat er nog één volgt.
'Daarnaast denk ik dat McLaren nog een foute inschatting maakte, want over de actie zou altijd twijfel zijn. Er zou altijd over gesproken worden', zo stelt Windsor. 'En Lando had de snellere bolide, zijn banden waren zes ronden nieuwer en hij had nog altijd een paar ronden de tijd. Wat ze (bij McLaren) er ook van vonden, ze hadden hem niet moeten verdedigen, maar moeten vragen om meteen de positie terug te geven en het opnieuw te proberen. Dat hadden ze moeten doen en dan had Lando hem alsnog voorbijgestoken, daar ben ik zeker van', kraakt Windsor de besluitvorming van McLaren. 'Lando zei het zelf nadat hij de finish passeerde. Ik ben verrast door het feit dat hij die instructie niet kreeg.'
De tekst gaat onder de afbeelding verder.
'Ik ben echt verbaasd dat McLaren dat niet heeft gedaan', vervolgt de journalist, die nog een opvallend moment zag. 'Piastri kreeg te horen dat Red Bull Max had gevraagd om het tempo op te voeren, omdat zij dachten dat Max een straf zou krijgen, het was echt lachwekkend. Dat dacht Red Bull helemaal niet. Ze vertelden hem zijn tempo op te voeren, omdat hij (Norris, red.) waarschijnlijk een tijdstraf zou krijgen. Het leek wel alsof beide teams in een andere wereld zaten', aldus een zeer verbaasde Windsor.
Handelwijze Norris voorkwam misschien wel straf voor Verstappen
Door buitenom in te halen en vervolgens de positie niet terug te geven, kon de wedstrijdleiding niet anders dan Norris een straf geven. Windsor vraagt zich af of McLaren zich zo niet enorm in de voet heeft geschoten. 'Als ze hem wel hadden gevraagd de positie terug te geven, dan was het mogelijk dat Max een straf zou hebben gekregen voor het buiten de baan drukken van Norris. We zullen het echter nooit weten, want het was totaal irrelevant omdat Lando het gaspedaal ingedrukt hield.'
Dat hij vindt dat McLaren een paar grote missers heeft gemaakt, betekent overigens niet dat Windsor het eens is met de regels. 'Ik denk dat het veel beter is om een mooi en correct gevecht te hebben en daarom was ik ook blij dat er geen actie werd ondernomen tegen de actie van Max in de eerste bocht, die nogal duidelijk was', doelt Windsor op de inhaalactie van Verstappen op Norris meteen na de start van de race.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties