NB | 'De FIA bevestigt dat Verstappen bestraft zou zijn als Norris hem niet had ingehaald' Formule 1
Formule 1

NB | 'De FIA bevestigt dat Verstappen bestraft zou zijn als Norris hem niet had ingehaald'

NB | 'De FIA bevestigt dat Verstappen bestraft zou zijn als Norris hem niet had ingehaald'

Max Verstappen en Lando Norris hadden het in de Verenigde Staten flink met elkaar aan de stok. Uiteindelijk kreeg Norris een straf, en Verstappen niet. F1Maximaal.nl neemt de verschillende incidenten onder de loep in de nabeschouwing met hoofdredacteur Mark Hanselman, waarbij duidelijk wordt dat de FIA een discutabele verklaring had. Verder wordt de kampioenschapssituatie besproken.

- Welke straffen hadden Norris en Verstappen wel of niet moeten krijgen?

'Hoewel Verstappen erg fel en agressief reed, kleurde hij altijd binnen de beperkingen van de sportieve reglementen. Daarom is het terecht dat hij geen straffen gekregen heeft. Bij de start remde de Nederlander diep in, en bleef hij nog nipt op het circuit. Hij zat voor Lando Norris bij de apex, en hoeft reglementair gezien dan ook geen ruimte voor zijn concurrent over te laten bij het uitkomen van de bocht. Is dat een leuke manier van racen? Wellicht niet, maar dit zijn de regels, en het is de taak van Verstappen om daar het maximale uit te halen. Dat heeft hij gedaan. Lewis Hamilton deed in 2015 hetzelfde bij Nico Rosberg, en ook dat werd niet bestraft.'

'Later in de race verdedigde hij ijzersterk tegen Norris, met een bandennadeel, en een langzamere auto met onderstuur, op een circuit waar inhalen goed mogelijk is, vooral in die bochten waar onderstuur dodelijk is. Dat Verstappen Norris dus toch verslagen heeft, is een regelrecht wonder. Bij de inhaalactie van Norris valt de klacht van McLaren goed te begrijpen, want ook Verstappen miste de bocht, maar als beide coureurs de bocht missen, en de een haalt de ander in, dan is het duidelijk dat diegene een voordeel behaald heeft. Norris drukte het gaspedaal ook vol in, dus dan kan je je er ook niet meer op beroepen dat je van de baan gedrukt bent. Die vijfsecondenstraf voor Norris was dus terecht.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen norris austin gp2419 190323sne57686
Verstappen was agressief, maar overtrad geen regels.

'Voor Norris was het ook de vijfde keer dat de McLaren-coureur buiten de lijntjes kleurde, volgens de officiële documenten van de FIA. Dat betekent dat hij eerder, bij zijn vierde overschrijding, al een straf had moeten krijgen, maar deze straf is nooit uitgedeeld. In ronde 52 kleurde hij dus opnieuw buiten de lijnen, maar ook deze straf werd niet uitgedeeld aan de Brit. De FIA besloot deze track limit-overtreding weg te strepen.'

''Norris haalde Verstappen aan de buitenkant in, maar zat achter Verstappen bij de apex', verklaart de FIA over het incident. 'Volgens de regels had Norris daarmee het recht verloren om voor Verstappen te zitten in die bocht. Aangezien hij buiten het circuit inhaalde, behaalde hij een blijvend voordeel. Norris krijgt vijf seconden straf, en niet de standaard tien seconden, omdat hij geen andere keuze had dan het circuit te verlaten. Daarom tellen we dit moment ook niet mee als track limit-overtreding', luidt de uitleg van de FIA. Zelfs zonder dit moment, had Norris dus al veel eerder een tijdstraf moeten ontvangen.'

'Het statement van de FIA is daarnaast opvallend te noemen: het bestuursorgaan geeft aan dat Norris het recht verloren had om aan de buitenkant ruimte te krijgen, maar geeft ook aan dat Norris verder nergens naartoe kon gaan. De Brit had tussen de apex en de exit van de bocht echter kunnen inhouden, dus die redenatie klopt niet. Het is dan strikt gezien ook onterecht dat Norris geen straf kreeg vanwege het overschrijven van de baanlimieten, omdat hij die actie dus vrijwillig inzette. FIA geeft reglementair toe dat ze Norris gematst hebben in de strijd met Verstappen, door hem hier niet voor te bestraffen.'

'De FIA neemt het Norris dus niet kwalijk dat hij het circuit verliet, alleen dat hij daar inhaalde. Aangezien ze aangeven dat Verstappen Norris geen andere keuze bood om het circuit te verlaten, bevestigt de FIA daar indirect mee dat Verstappen bestraft zou zijn als Norris hem niet had ingehaald op dat moment, want dan was dit een kwestie van forcing another driver off the track geweest. Dat zou wonderbaarlijk geweest zijn, aangezien Verstappen eerder bij de apex was. Ergens rammelt de uitleg van de FIA dus.'

'Zo'n twee kilometer verderop moest Norris overigens weer in de verdediging gaan ten opzichte van Verstappen. De Brit had veel te verdedigend gereden in de slotsector, en daardoor kreeg Verstappen een kans om in de eerste bocht weer aan te vallen. Dat deed de Nederlander ook, waarna Norris naar binnen sneed. Dat was een duidelijk geval van moving under braking, maar dit werd niet eens onderzocht. Volgens de letter van de wet had dit nog een straf voor Norris op moeten leveren.'

- Er was verder ook veel kritiek op de wedstrijdleiding. Is dat terecht?

'Ik vind van wel, want erg consistent waren ze niet. George Russell werd bijvoorbeeld bestraft voor een inhaalactie op Valtteri Bottas, en ook Yuki Tsunoda was de pineut voor een soortgelijke actie, terwijl deze acties niet echt verschilden van andere acties, die niet bestraft werden. De frustratie van Toto Wolff valt dan ook wel te begrijpen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

NB | 'De FIA bevestigt dat Verstappen bestraft zou zijn als Norris hem niet had ingehaald'

'De kern van het probleem zit echter in deze regels, in combinatie met dit circuit. Hoewel het nu veel beter ging dan vorig jaar - toen Haas weken later nog een protest indiende tegen de honderden overschrijdingen van de baanlimieten - heeft de coureur aan de binnenkant altijd een reden om diep in te remmen en de coureur aan de buitenkant geen centimeter ruimte te gunnen. De coureur aan de buitenkant heeft juist een motief om aan de buitenkant te blijven hangen, over de uitloopstrook te rijden, en te gaan piepen via de boordradio. De FIA moet dit op gaan lossen, door ofwel de circuits aan te passen, ofwel de sportieve reglementen te veranderen.'

- Had McLaren meer kunnen doen om Verstappen te bestrijden?

'De topteams hebben de race redelijk optimaal uitgevoerd op strategisch gebied. Charles Leclerc had genoeg marge om te wachten op de pitstop van de nummer twee, Max Verstappen, en daarop te reageren. Carlos Sainz kon een undercut plaatsen, en had genoeg bandenmanagement om probleemloos het einde te halen, dus Ferrari deed het perfect. Red Bull deed het ook slim, door zich niet op Sainz te richten, maar op Norris. Ze konden Sainz alleen afstoppen door erg vroeg te stoppen, en dan hadden ze aan het einde van de race nog meer problemen gehad. Red Bull haalde Verstappen precies naar binnen op het moment dat Norris kans kreeg op een undercut: perfect uitgevoerd dus.'

'Dan blijft McLaren over. Bij de pitstops deden ze het slim door langer door te rijden en zo een bandenvoordeel te bemachtigen. Langer doorrijden was lastig, omdat beide coureurs wel flink begonnen in te leveren vlak voor hun pitstops. McLaren zorgde ervoor dat Norris en Oscar Piastri aan het einde van de race konden aanvallen. Het was echter wel duidelijk dat Piastri Verstappen niet meer ging inhalen, en de Australiër had een gat van meer dan 35 seconden tot de zesde plek. Hij had dus makkelijk een pitstop kunnen maken en zo een punt voor de snelste ronde kunnen pakken. Een punt dat McLaren misschien wel goed kan gebruiken, maar zoals zo vaak lijkt het team weinig te geven om een paar puntjes meer of minder.

- Welk kampioenschap is spannender?

'Ik denk nu toch wel het constructeurskampioenschap, al levert de strijd tussen de coureurs veel meer emoties op. Bij de coureurs zijn er eigenlijk maar twee kanshebbers. Charles Leclerc staat maar 22 punten achter Norris, maar moet zestien punten per weekend goedmaken op Verstappen om de titel te grijpen. Dat lijkt wel echt totaal onhaalbaar, en dat geeft ook meteen aan hoe zwaar de uitdaging voor Norris is, aangezien de Brit niet ver voor Leclerc staat.'

'Austin was een beetje de nekslag voor de titelkansen voor Norris. De 24-jarige is nu echt afhankelijk van een mazzeltje. Als Verstappen een keer uitvalt, ligt het weer helemaal open, maar als beide coureurs alle races finishen, dan is het onwaarschijnlijk dat Norris het gat nog kan dichten. Voor Austin was dat ruim acht punten per weekend, en nu is dat ruim elf punten per weekend. Als Verstappen dus elk weekend vierde of vijfde wordt, mag Norris al nauwelijks punten laten liggen, en de kans is groot dat Verstappen ook wel eens hoger zal eindigen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

NB | 'De FIA bevestigt dat Verstappen bestraft zou zijn als Norris hem niet had ingehaald'
Beide Ferrari-coureurs zijn aan elkaar gewaagd en dat helpt bij de constructeurs.

'Volgens mij is Norris stiekem ook wel opgelucht als hij niet meer voor de titel strijdt. Hij geeft zelf al aan dat hij er nog aan moet wennen, en het lijkt erop dat hij het veel fijner vindt om zonder druk voor podiums en zeges te rijden. Nu hij titelkandidaat is, krijgt hij niet meer de behandeling die Verstappen Leclerc in Austin gaf, maar de behandeling die Verstappen Hamilton in 2021 gaf. Dat is niet langer een vriendelijke behandeling, maar Verstappen die binnen de limieten van het reglement zoveel mogelijk een pestkop is. Daar moet Norris duidelijk nog aan wennen.'

'Bij de constructeurs ligt het volgens mij veel meer open. Tussen Norris en Verstappen kan je redelijk inschatten wat haalbaar is, maar het is lastig te zeggen wie de komende races beter is: McLaren, Ferrari, of toch Verstappen, die wellicht op een eenmalige opleving van Pérez mag rekenen in Mexico. Ferrari was in Singapore ook al snel, maar vergooide het in de kwalificatie. Sinds de upgrades zijn de Italianen dus vier keer op rij snel geweest, en ook Mexico ligt ze vaak goed. Persoonlijk zou ik het na het geklaag van Brown prachtig vinden als Verstappen en Ferrari de titels pakken.'

- Wie was jouw Driver of the Day?

'Voorin waren dat Max Verstappen en Charles Leclerc, maar voor mij is de Driver of the Day-award vaak voor een uitblinkende coureur uit het middenveld. Daar mag George Russell nu wellicht ook toe gerekend worden, die vanuit de pitstraat nog Sergio Pérez verslaat, maar ik geef deze award toch aan Liam Lawson. De Nieuw-Zeelander levert meteen: in Q1 eindigde hij derde, waarna hij de rest van de kwalificatie laat schieten, en in de race wordt hij tweede in de Formule 1.5-race achter Nico Hülkenberg. Een fenomenaal optreden!'

'Om hem nu al als toekomstig teamgenoot van Max Verstappen te bestempelen, gaat me nog iets te snel, maar als hij dit nog twee weekenden laat zien, mogen ze hem van mij wel promoveren. Het risico daarvan is wel dat hij Alexander Albon achterna gaat, want teamgenoot zijn van Verstappen is niet altijd leuk of makkelijk. Aan de andere kant heeft Red Bull heel weinig te verliezen, want Verstappen pakte in de afgelopen twee raceweekenden net zoveel punten als Pérez in de laatste twaalf weekenden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws