De Grand Prix van de Verenigde Staten leverde enkele hachelijke momentjes op, maar Max Verstappen hield zich 56 ronden lang aan het sportieve reglement, in tegenstelling tot concurrent Lando Norris. De buitenlandse media waren dan ook lovend over de wereldkampioen, terwijl de beoordelingen voor Norris flink varieerden. In Italië koos men duidelijk partij, en stond men ook stil bij de dominantie van Ferrari.
La Gazzetta dello Sport (Italië) - 9
De toonaangevende Italiaanse krant La Gazzetta dello Sport hoefde niet lang te twijfelen over welke titelkandidaat als winnaar uit de felle strijd in Texas kwam: Verstappen kreeg een 9, terwijl Norris met een 5 niet eens een voldoende kreeg. 'Max was een winnaar in een Grand Prix die een metafoor voor het seizoen vormde: de McLaren is de snellere auto, maar Verstappen biedt zoveel weerstand dat hij zelfs de limieten van de Red Bull ontstijgt. Onthoud de epische verdediging die we gezien hebben, want zelfs Norris zal dit niet vergeten', schrijft het Italiaanse medium.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris wordt in het land van Ferrari juist afgekraakt. 'Hij vergooide het wederom bij de start, en daarna volgde een lange en frustrerende aanval op Max. Om echt de wereldtitel te winnen moest hij zijn rivaal angst inboezemen en hem afschudden. In plaats daarvan sluit hij het weekend af met vijf punten minder dan Verstappen.' Norris heeft daardoor een weekend minder om juist een grotere achterstand goed te maken. Naast Verstappen werden vooral de Ferrari-coureurs geprezen: Charles Leclerc kreeg een 10, terwijl Carlos Sainz net als Verstappen een 9 kreeg. Invaller Liam Lawson ontving een 8.
The Race (Groot-Brittannië) - 1e plek
Journalist Edd Straw van The Race deelt geen cijfers uit aan de coureurs, maar rangschikt ze van goed naar slecht. De Britse journalist was diep onder de indruk van Verstappen, en gaf de Nederlander de eerste plek. 'Verstappen warmde op door het sprintgedeelte van het weekend waanzinnig uit te voeren met een comfortabele overwinning vanaf poleposition', schrijft Straw, die de coureurs dus op basis van het hele weekend waardeert.
'De moeilijkheden om zijn auto in bocht 19 in te laten sturen in zijn eerste Q3-ronde, in combinatie met de crash van George Russell, kostten hem een waarschijnlijke poleposition', vervolgt de journalist. 'Zijn inhaalpoging om die schade met een felle actie op Lando Norris goed te maken in de eerste bocht stelde Leclerc in staat om de leiding te pakken.' Straw vond dat een goede keuze. 'Het snelheidsvoordeel van Ferrari betekende echter dat Leclerc Verstappen waarschijnlijk toch wel verslagen had, net zoals Sainz dat met een undercut deed.'
Omdat Ferrari te snel was moest Verstappen de aandacht verschuiven naar de strijd voor een podiumplek. 'Dat betekende dat hij vast moest houden aan de derde plek, en dat dit het hoogst haalbare was. Hij werd hierbij geholpen door de regels tot in de perfectie te bespelen. Dit was een belangrijke stap in het kampioenschap', beseft Straw, die Leclerc en Sainz op twee en drie zette. Straw plaatst vraagtekens bij de kwaliteiten van Norris in wiel-aan-wiel-gevechten, maar geeft de Brit wel de vierde plek.
Auto, Motor, und Sport (Duitsland) - 9
Journalist Michael Schmidt van het Duitse Auto, Motor, und Sport hield de tienen op zak, maar deelde wel een 9 uit aan drie verschillende coureurs: racewinnaar Leclerc, invaller Lawson, en kampioenschapsleider Verstappen. 'Leclerc reed wel de perfecte race, maar de winnaar van de Grand Prix had geen perfect weekend. Sainz was meestal sneller', zegt Schmidt over de Spanjaard, die een 8 kreeg. 'Verder kwam ook niemand in aanmerking voor het perfecte cijfer.' Schmidt voegt daaraan toe dat dit in een sprintweekend extra lastig is, met twee kwalificaties en twee races, waarin er dingen fout kunnen gaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'In de race deed Leclerc alles goed', oordeelt de Duitser over de Ferrari-coureur. 'Het was beslissend dat hij bij de start in één bocht tijd van de vierde naar de eerste plek kon gaan. Hij profiteerde van het duel tussen titelconcurrenten Verstappen en Norris. Na de vroege Safety Car, verdween de uiteindelijke winnaar aan de horizon. Nadat Sainz met een undercut naar P2 opschoof, controleerden de Ferrari-coureurs de race.'
'Ook achter Leclerc kregen een paar coureurs een 9, bijvoorbeeld Max Verstappen', vervolgt Schmidt. 'De Red Bull is nog altijd geen winnende auto, maar won desondanks wel de sprintrace, en Verstappen pakte ook in de race meer punten dan Norris. De teruggekeerde Lawson verdiende ook een 9. Hij gaf een statement af met de derde tijd in Q1, en reed van achteraan naar de negende plek, op een circuit dat hij niet kende.' Schmidt gaf Norris een 8, terwijl Pérez (4) en Hamilton (3) zware onvoldoendes kregen.
Autosport (Groot-Brittannië) - 9
De buitenlandse media waren unaniem in hun score voor Verstappen, want ook het Engelse Autosport deelde een 9 uit aan de Limburger. De beide Ferrari-coureurs kregen ook een 9, terwijl Norris een 8 kreeg. Voor de Britse held Lewis Hamilton was het medium met een 2 erg streng, terwijl Pérez met een 4 ook niet gespaard werd. Mogelijke vervanger Liam Lawson kreeg juist een 9.
Autosport was lovend over Verstappen. 'Hij miste de poleposition nipt vanwege de rode vlag. Met een nagenoeg ondoordringbare verdediging tegen Norris sleepte hij uiteindelijk een goed resultaat uit het vuur. Zijn prestatie op de zondag was zwakker dan tijdens de sprintrace, en door er net wat té veel voor te gaan in de eerste bocht tegenover Norris verloor hij de leiding. Hij positioneerde zijn auto goed, maar ging iets te diep de bocht in aan het einde van het duel. In de sprintrace zag hij er nog onaantastbaar uit.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties