Coronel weet het antwoord: 'Dit is waarom McLaren niet meer zo dominant is' Opinie
Opinie

Coronel weet het antwoord: 'Dit is waarom McLaren niet meer zo dominant is'

Coronel weet het antwoord: 'Dit is waarom McLaren niet meer zo dominant is'

Tom Coronel vermoedt dat McLaren, dat voor de herfststop nog zeer dominant was, in de rest van het seizoen minder sterk voor de dag zal komen. De analist van Viaplay denkt dat het succes van Ferrari geen toevalstreffer is, en dat de Italiaanse renstal ook in de komende races goed voor de dag zal komen. Collega Christijan Albers denkt wel dat het toch net iets anders ligt.

Ferrari ging in Austin overtuigend van start, en werd alleen maar sterker, met een dubbelzege als gevolg. McLaren leek Max Verstappen nog te kunnen aanvallen, maar de wereldkampioen verdedigde fel, en hield stand. 'McLaren is niet meer zo sterk', zegt Coronel, ook met het oog op de resterende vijf weekenden.

Mini-DRS niet meer toegestaan

De Britse renstal heeft het hele weekend lang voornamelijk met de vinger naar Red Bull Racing gewezen. Eerst ging het over het mechanisme waarmee Red Bull de rijhoogte van de voorste bib kon aanpassen, vervolgens over een opmerking van Helmut Marko over Lando Norris, en na de race ging het over het duel tussen Verstappen en Norris. Daarmee leidde vooral Zak Brown de aandacht af van het feit dat McLaren eerder in een statement moest bevestigen dat het team alle verschillende achtervleugels heeft moeten aanpassen, nadat het team de vleugels bewust flexibel had gemaakt, iets wat niet in de geest van het reglement is.

'Met dat trucje van die doorbuigende vleugels, is natuurlijk wel wat veranderd', vertelt Coronel dan ook, die het vormverschil met Singapore daaraan wijt. 'We hebben een heel duidelijk verschil gezien met dat trucje rondom die mini-DRS. Eerder zag je in die achtervleugel een opening komen op topsnelheid. Je ziet nu op de beelden dat dat stukje niet meer omhooggaat', zegt de analist bij de beelden van Viaplay. 'McLaren heeft zijn vleugels aan moeten passen. Dit is waarom McLaren nu niet meer zo dominant is, zoals ze dat eerder wel waren. Iedereen is op zoek naar kleine trucjes, die je helpen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren azerbeidzjan bakoe mcl38 lando norris 120
In Azerbeidzjan profiteerde McLaren wel nog van de mini-DRS aan de achtervleugel.

Waar Coronel denkt dat McLaren hierdoor niet langer het dominante team zal zijn, denkt Albers dat er andere factoren meespelen bij het feit dat Red Bull nu wel de strijd met McLaren aan kon gaan. 'Het is een circuit waarop de prestaties bij hoge snelheden veel belangrijker zijn, en daar zie je dat de Red Bull het beter doet. Dat wisten we al voordat Red Bull hiernaartoe zou komen. Natuurlijk hebben ze upgrades meegebracht, maar ik geloof niet dat dit zóveel verschil heeft opgeleverd. Max heeft zelf gezegd dat het een circuit is, dat hen meer ligt.'

Albers krijgt daarop een weerwoord van Coronel, die opmerkt dat McLaren het slechter deed, onafhankelijk van de prestaties van Red Bull. 'Die vleugels hebben ze bij McLaren wel moeten veranderen. Ze kunnen wel zeggen dat dat het verschil niet maakt, maar wij zien het wel', lacht Coronel. Als McLaren inderdaad een stap terug heeft moeten zetten, kan het team nog onder druk komen te staan in het constructeurskampioenschap.

McLaren wel degelijk snel

Albers houdt echter vast aan zijn standpunt, en legt uit waarom. 'Je ziet bij McLaren, dat Norris in de eindfase wel vijf of zes tienden sneller was dan Max, dus ze hebben nog steeds een snelle auto', weet de voormalige Formule 1-coureur. 'Het gaat echter al mis bij de start. Hij vergooit de start, want hij geeft zijn positie weg. Je krijgt dan last van turbulentie van drie auto's voor je, en dan zie je dat hij de aansluiting niet kan maken. Dan komt hij op achterstand te staan.'

De analist draait de situatie om. 'Je kan het dus ook anders bekijken: welk gat heeft hij dichtgereden op Verstappen? Ze hebben dus wel de snelheid, maar ze optimaliseren het niet. Dat is het verschil tussen het kaliber van Max, die zich rustig houdt, en altijd constant is. Hij presteert goed in de kwalificaties, en haalt in de race het maximale uit een auto, die misschien niet zo goed is.' Daardoor staat Verstappen ondanks de problemen bij Red Bull nog altijd 57 punten voor Norris.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws