Doornbos verbaasd door uitblijven straffen bij duel Norris-Verstappen: 'Had heel anders kunnen aflopen' Opinie
Opinie

Doornbos verbaasd door uitblijven straffen bij duel Norris-Verstappen: 'Had heel anders kunnen aflopen'

Doornbos verbaasd door uitblijven straffen bij duel Norris-Verstappen: 'Had heel anders kunnen aflopen'

Robert Doornbos heeft als analist van Ziggo Sport uitgebreid teruggeblikt op de strijd tussen Lando Norris en Max Verstappen in Austin. De titelkandidaten hadden het rondenlang met elkaar aan de stok. Norris kwam als eerste over de streep, maar Verstappen mocht de beker voor de derde plek ophalen. Doornbos vindt dat de limieten van de reglementen bij het duel wel meerdere malen overschreden werden.

Waar de aandacht vooral uitging naar de twee favorieten voor de titel, was het Ferrari dat domineerde. 'Ze konden echt racen met die Ferrari's. Je zag ook hoe Carlos Sainz meteen Verstappen kon aanvallen. Frédéric Vasseur heeft het daar wel goed voor elkaar. Hij heeft echt een team gebouwd. Leclerc heeft al drie races gewonnen', zegt de Rotterdammer over het enige topteam, dat geen upgrades introduceerde.

Verstappen deelt eerste stoot uit

'Max had geen goede start', zegt de analist bij beelden van de openingsronde. 'Hij had heel veel wielspin aan de binnenkant. Lando verdedigde de binnenkant wel, maar hij verdedigde niet écht de binnenkant, want hij liet wel een gaatje vrij. Dat is het verschil met Max, want Max zal altijd zorgen dat er geen gaatje is. Dan ga je altijd op de penaltystip liggen, en daardoor wordt Norris de grote verliezer. Max dacht: je laat die deur voor me open, dus dan ga ik er ook gewoon voor.' Uiteindelijk bleef Verstappen tweede, maar verwees hij wel Norris drie plekken terug.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Doornbos verbaasd door uitblijven straffen bij duel Norris-Verstappen: 'Had heel anders kunnen aflopen'
Norris laat een klein gaatje over voor Verstappen.

Norris bestraft

Het kwam uiteindelijk pas laat in de race tot een volgend duel. Norris had rondenlang nodig om Verstappen in te kunnen halen, en deed dat uiteindelijk buiten de baanlimieten. 'Hij gaf ook gewoon gas. Als hij geen straf krijgt, gaat iedereen buiten de baan inhalen', deelt de oud-coureur, die beseft dat de wedstrijdleiding geen andere keuze had dan het uitdelen van een straf. 'Als daar een grindbak lag, had Norris geen gas kunnen geven. Dan had hij in de grindbak lopen maaien, om terug op de baan te komen.'

Norris gaf de plek echter niet terug, waardoor Verstappen nog vier ronden achter zijn concurrent aanreed. Enkele bochten later moest Norris op het rechte stuk nog één keer verdedigen. 'Toen Lando voor Max zat, zag je hem constant in de spiegels kijken. Dit is wel op de limiet, want op het moment dat de DRS van Verstappen dichtklapt, is Max aan het remmen, want die systemen zijn met elkaar verbonden. Dit was eigenlijk een zware overtreding van moving under braking, met heel veel risico's', vindt de analist. 'Dat had heel anders kunnen aflopen. Hij bewoog echt heel laat.' Het incident werd echter niet onderzocht, waardoor Norris wel nog vierde eindigt.

Stoutste jongetje in de klas

Waar McLaren het hele weekend lang vooral uithaalde naar Red Bull Racing vanwege uiteenlopende redenen, denkt Doornbos dat McLaren juist is teruggevallen vanwege een tik op de vingers. Het Britse team moest alle achtervleugels aanpassen. 'Die topsnelheden bij McLaren vielen toch tegen. Zouden ze dan toch een prijs betaald hebben voor het aanpassen van die achtervleugels?' vraagt Doornbos zich af, waarop collega Olav Mol aangeeft: 'Ongetwijfeld. Het zit er niet voor niks op', weet de commentator. Doornbos schrikt echter van hoe groot het verschil is. 'In Bakoe reed Oscar Piastri vooraan, en daar kon Leclerc er met DRS niet eens aan voorbij. Zoveel scheelt het dus.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws