Formule 1-fans hebben na een lange maand weer wat om naar uit te kijken. De Grand Prix van Nederland staat om de hoek, en dat betekent dat het feest op Circuit Zandvoort los zal barsten aankomend weekend. Op de tribunes is voldoende te beleven voor de bezoekers, maar ook op het circuit gaat het weer los. Maar liefst vier teams lijken kans te maken op de zege in Nederland. Welke teams zijn dit, en naar welke specifieke teams moet je dit weekend kijken?
Zandvoort is een uiterst complexe baan die zowel de teams als coureurs hoofdpijn zal bezorgen. Enerzijds omdat het geen makkelijke baan is die coureurs veel uitdaging biedt. Anderzijds omdat het een baan is waarop inhalen zeer moeilijk is, vergelijkbaar met hoe dat zit in Hongarije. Dat heeft implicaties voor het gehele Grand Prix-weekend, startend op vrijdag en eindigend op zondag in de strategische keuzes.
De reden dat inhalen op Zandvoort zo moeilijk is, is omdat de volledige tweede en derde sector uit zoveel bochten bestaan dat het nagenoeg onmogelijk is om langszij te komen bij een concurrent. Na bocht 1 wordt inhalen moeilijk. Bij de start kunnen coureurs in de kombocht - bocht 3 - nog een andere lijn rijden om posities te winnen, maar daarna wordt het een optocht.
In die optocht is eigenlijk nauwelijks wat te doen totdat men aankomt bij de laatste bocht, tevens een kombocht. In deze kombocht accelereren de coureurs, bereiken ze hun topsnelheid en krijgen ze toegang tot het DRS-systeem. Deze snelheidsbonus stelt de rijders in staat om geregeld een inhaalactie te plaatsen in de eerste bocht. Bocht 1 is daar dan ook meteen het enige geschikte moment voor.
Daarmee doet Zandvoort erg denken aan de Hungaroring. Ook daar zijn de tweede en derde sector qua inhaalacties totaal niet enerverend voor toeschouwers. Wanneer de rijders in bocht 1 aankomen hebben ze de mogelijkheid om in te halen, gevolgd door een korte DRS-zone tot aan bocht 2. In theorie is het in Nederland dus zelfs nog moeilijker inhalen dan in Hongarije.
Lees ook
Wat ons naast een megafeest op Zandvoort staat te wachten voor de tweede seizoenshelft
F1-journalisten loven 'ongelooflijk slimme' Verstappen: 'Dit is zijn beste seizoen in F1'
Red Bull: de eerste van de vier
We verwachten dit weekend een vierstrijd. Maar liefst vier teams strijden om de zege en daar is Red Bull het eerste team van. De Oostenrijkse renstal mag vooral vanwege Max Verstappens aanwezigheid niet uitgevlakt worden, maar hier volgt wel een kleine waarschuwing: Red Bull is niet in vorm. Het team heeft vier Grands Prix op rij niet gewonnen, en daar zat Hongarije dus ook tussen. Zoals eerder aangegeven is de Hungaroring een goede graadmeter, dus een Nederlands feestje is beslist geen gegeven dit weekend.
Red Bull begon het jaar met de sterkste allrounder. Trage bochten en snelle bochten schoot de RB20 door, en ook had de auto veel rechtelijnsnelheid. Over deze eigenschappen beschikt het team nog steeds, maar relatief aan de concurrentie niet meer in overgrote mate. Dat betekent dat het team er vanaf vrijdag bovenop moet zitten. Geven ze Verstappen een auto die binnen twee tienden van de McLaren zit dan zou Verstappen op pure wilskracht en met steun van het thuispubliek nog wat uit kunnen halen, maar anders wordt het een lastig verhaal.
Lees ook
Pérez krijgt vanaf Zandvoort tijdelijk een nieuwe race-ingenieur
Hoe Verstappens tweehonderdste Grand Prix-start eruit ziet in de recordlijst
McLaren: angstaanjagend snel
McLaren was op de Hungaroring veel sneller dan de andere teams. Zelfs na vijf seconden in te houden voor Oscar Piastri kwam het McLaren-duo ver voor Lewis Hamilton de eindstreep over. Het gat naar racewinnaar Piastri was bijna vijftien seconden, naar Norris was het gat dertien seconden. Een oppermachtig optreden dat Red Bull angst in moet boezemen voor het aankomende weekend.
Kijkend naar de afgelopen Grands Prix is de kans op een herhaling namelijk relatief groot. McLaren is angstaanjagend snel en heeft nog een enorm voordeel ten opzichte van Red Bull. De Britse renstal heeft namelijk twee presterende coureurs, waar dat er voor Red Bull maar één is. De afwezigheid van Sergio Pérez zal zelfs wanneer hij terug gaat naar een oude spec van de RB20 te merken zijn. Dat betekent dat Red Bull strategisch vermogen inlevert, en daar hebben we het zo ook nog even over.
Mercedes: ontwikkeld tot allrounder
Mercedes heeft de bolide steeds beter onder de knie. Dat heeft geleid tot drie zeges in de afgelopen vier wedstrijden. Dat die ene niet-zege in Hongarije kwam, geeft aan dat dit geen gemakkelijk weekend voor ze gaat worden. Naar alle waarschijnlijkheid gaat er niet voldoende snelheid in de Mercedes zitten om McLaren uit te dagen. Toch mogen Lewis Hamilton en George Russell hopen op een goed resultaat.
Het was in Hongarije namelijk alleen Verstappen die een podiumplek van Hamilton had kunnen voorkomen. Mocht Red Bull om wat voor reden dan ook buiten de boot vallen in Zandvoort dan opent dat een mogelijkheid voor een van de twee Britse coureurs van Mercedes. Het team heeft zich inmiddels namelijk ontwikkeld tot stevige allrounder die op de meeste circuits goed meekomt, en op sommige circuits zelfs op rauwe snelheid kan winnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ferrari: zou Zandvoort goed moeten liggen
Eerlijk is eerlijk: Ferrari is van de vier teams wel het team met de minste potentie voor de aankomende race. In Hongarije was dit namelijk ook zo. Toch kunnen we niet met zekerheid stellen dat Charles Leclerc en Carlos Sainz niet mikken op een podiumplaats. De reden hiervoor is dat Monaco net als Zandvoort zeer veel downforce vergde, en Ferrari daar het sterkste team was.
Daarnaast zijn zowel Leclerc en Sainz in staat om in een goed weekend alles uit het materiaal te halen. Dat kan een relatief voordeel opleveren ten opzichte van twee van de andere drie teams. Bij Red Bull is het namelijk sowieso duidelijk dat er maar één coureur meedraait, en ook wil bij Mercedes een van de twee rijders nog wel eens verzaken. Dat biedt mogelijkheden.
Ferrari en McLaren met strategisch voordeel
Waarom wordt het strategische voordeel dat twee sterke coureurs met zich meebrengt nu meermaals benadrukt? Omdat inhalen nauwelijks mogelijk is, kan het van grote waarde zijn om een van de coureurs te gebruiken om een concurrent in een pitstop te dwingen. Waar het lastig inhalen is, al helemaal op een circuit met de lengte van die van Zandvoort, is het nadelig om vroeg te stoppen.
Lukt het een team om een concurrent in een suboptimale strategie te forceren dan kan dat serieus veel tijd kosten en een team dat voor de zege vecht terugzetten naar een tweede, derde of zelfs vierde plek. Red Bull en Mercedes zijn daarom niet per se in het voordeel dit weekend, terwijl we van Ferrari en McLaren aan mogen nemen dat ze over voldoende menselijk kapitaal beschikken in de vorm van twee sterke rijders.
Hoe gaat Verstappen het doen op Zandvoort? Ontvang 50x je inzet als Max wint! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties