Wat ons naast een megafeest op Zandvoort staat te wachten voor de tweede seizoenshelft Formule 1
Formule 1

Wat ons naast een megafeest op Zandvoort staat te wachten voor de tweede seizoenshelft

Wat ons naast een megafeest op Zandvoort staat te wachten voor de tweede seizoenshelft

De zomerstop zit er bijna op. Na een maand pauze hervatten de Formule 1-coureurs volgend weekend het seizoen weer, te beginnen met de Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort. De afgelopen weken hebben we het veelvuldig gehad over wat we in de eerste seizoenshelft gezien hebben, maar wat staat de coureurs in de tweede seizoenshelft te wachten? Welke pareltjes en uitdagingen heeft de rest van het jaar voor ons in petto?

In de eerste seizoenshelft hebben we een breed arsenaal aan circuits langs zien komen, en op deze verschillende circuits presteerden verschillende teams goed. Maar ook als we niet puur kijken naar prestaties, maar naar de kunst en de pracht van het racen dan liggen er voldoende locaties voor ons waarvan we kunnen stellen dat ze ons op zijn minst een vermakelijke zondag op gaan leveren. En dat is niet alleen omdat we aftrappen op Zandvoort.

Het Nederlandse feestje van Verstappen

Want Nederlandse Formule 1-fans worden inmiddels gezien als überfans. Vele races in Europa reist er een stevige stoet achter het Formule 1-circus aan om Verstappen van steun te voorzien. Dit wordt jaarlijks goed duidelijk op onder meer Circuit Spa-Francorchamps en op de Red Bull Ring. Niets haalt het echter bij het Nederlandse feestje dat nu al enkele seizoenen op rij neergezet op Circuit Zandvoort. Voor wie erheen gaat een waar genot, maar voor de kijkers thuis eveneens.

Met oranje fakkels, luid gebrul en het Wilhelmus gaan we helft twee goed in. Dit doen we bovendien op een circuit dat voor de teams zeer veel uitdaging biedt. De nadruk ligt op downforce, wat voor Red Bull Racing dit jaar niet per se goed nieuws is. Teams kunnen hier met een perfecte afstelling echter serieus veel verschil maken. In essentie is dit dus meteen een goede graadmeter voor de algemene kwaliteit van een renstal, met het oog op de rest van de kalender.

Temple of Speed

Van circuits met extreme snelheid houden de meeste fans wel. Daarom is Monza, met de bijnaam Temple of Speed, een publieksfavoriet. Reden één is dat inhalen door de vele rechte stukken en uitdagende knikken zeer goed mogelijk is. Reden twee is dat Monza een van de oudste circuits van de kalender is en gezien wordt als een absolute klassieker. Deze baan wordt in één adem genoemd met circuits als Silverstone en Suzuka, toch niet de minste.

Daarnaast is dit weekend voor de echte Formule 1-fan smullen. Het oog wil namelijk ook wat, en in Italië krijgen kijkers dat in de vorm van Monza-trim. Wat dit is? Een afstelling die nagenoeg alleen in Monza gebruikt wordt. De teams leggen de voor- en achtervleugel zo plat mogelijk voor minimale weerstand. Het resultaat is een auto die hyperagressief oogt en topsnelheden van boven de 350 kilometer per uur. Lewis Hamilton zat in 2023 op 359 kilometer per uur - bizarre tafeleren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

230027 scuderia ferrari italian gp free practice report min e1486bc0 db62 44f8 91d4 a1a78a6929cb
Na het thuisfeestje van Verstappen vertrekken we direct naar het huis van de tifosi.

Van Azië naar Amerika

Met een kleine tussenstop op het altijd gebeurtenisvolle Marina Bay Street Circuit gaat de grid richting Amerika. Marina Bay Street Circuit, het straatcircuit van Singapore, biedt altijd vermaak. De muren worden er lang niet altijd ontweken en met het klimaat van Singapore is een regenrace nooit uit te sluiten. Een prima manier om definitief afscheid te nemen van Azië voor dit jaar, na al in Japan en China geweest te zijn.

Daarna staan er races als de Grand Prix van de Verenigde Staten, de Grand Prix van Mexico en de Grand Prix van Brazilië op de kalender. Circuit of the Americas, ook wel COTA, heeft in de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar toffe wedstrijden geproduceerd, deels te danken aan een extreem complexe eerste sector waarin balans funest is, en een derde sector waarin in dusdanig veel bochten verschillende lijnen gereden kunnen worden dat het eigenlijk altijd spannend blijft.

Mexico is altijd weer iets totaal anders. Weinig luchtdruk vanwege de hoogte van de baan betekent dat aerodynamische druk veel minder aanwezig is, terwijl het ook nog eens wat doet met de werking van de motor. Daarmee schudt het de rangorde altijd stevig op en is het beslist geen gegeven dat Verstappen hier maar 'weer even wint'. Autódromo Hermanos Rodríguez is namelijk wel een van de circuits waarop de Nederlander zich al vele keren bewezen heeft. Interlagos, daar hoeven we niet te veel over te zeggen. Daar is het altijd genieten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

norris albon sargeant grid gpmexico2023
Mexico, waar de coureurs door een stadion rijden.

Gaat Las Vegas weer indruk maken?

Alle poespas rondom de Grand Prix van Las Vegas deed destijds de angst opspelen dat deze wedstrijd enkel gebruikt werd als verlengstuk van de gokhoofdstad in Nevada. Niets bleek echter minder waar. Zodra de coureurs op weg waren, bleek dat het circuit zich uitstekend leende voor inhaalpogingen en dat het racen er erg goed en vermakelijk was. Als toeschouwer mogen we hopen dat dat dit jaar wederom het geval is. De eerste indrukken van Las Vegas waren positief. Met een tweeluik in het Midden-Oosten zal het 2024-seizoen daarna helaas ook een keer in het slot vallen.

Einde van 2024 niet te voorspellen

Wie zich aan een gokje wil wagen zou nog kunnen overwegen om voor een andere coureur dan Verstappen te gaan voor wereldkampioen. Ja, het gat naar de rest is groot, maar stel je eens voor dat Red Bull per ongeluk twee uitvalbeurten kent in de tweede seizoenshelft? Veertig punten is voor Lando Norris een gat dat zeer zeker te overbruggen is. Het enige wat daarvoor wel moet gebeuren is dat McLaren haar fouten, op strategisch gebied en anderzijds, beperkt.

De snelheid heeft Norris namelijk zeker, en de laatste Grands Prix van de eerste seizoenshelft hebben we ervaren dat McLaren soms simpelweg meer snelheid heeft dan Red Bull. En dan hebben we het nog niet eens over Mercedes, dat in België uitstekend uit de verf kwam, of Ferrari dat in Monaco een overtuigend optreden kende op een circuit waar een low-downforceafstelling gewenst was.

Kortom, het is totaal niet te voorspellen hoe dit seizoen gaat eindigen. Voor Verstappen-fans misschien niet wat je wil horen, maar in de geest van de sport een uitstekende ontwikkeling. Per weekend zijn er sowieso twee, vaak drie, teams die voor overwinningen strijden. Dat is een droom die sinds 2021 heel erg ver weg leek en slechts door de reglementswijziging van 2026 verwezenlijkt leek te worden. Inmiddels is duidelijk dat ook 2024 in dit opzicht al voor spektakel zou kunnen zorgen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws