Risico's Red Bull pakken niet goed uit: 'Was misschien beter om vorige concept verder te ontwikkelen' Formule 1
Formule 1

Risico's Red Bull pakken niet goed uit: 'Was misschien beter om vorige concept verder te ontwikkelen'

Risico's Red Bull pakken niet goed uit: 'Was misschien beter om vorige concept verder te ontwikkelen'

Pierre Waché is eerlijk over de ontwikkelingscurve van Red Bull Racing. De technische directeur van de Oostenrijkse renstal geeft aan dat het team mogelijk moet concluderen dat de conceptwijziging aan het begin van het seizoen niet slim is geweest. Red Bull moest een risico nemen om zijn voorsprong te behouden ten opzichte van de rest van het veld, maar dat is uiteindelijk niet helemaal gelukt. Daar noemt Waché meerdere redenen voor.

De huidige reglementen in de Formule 1 stonden gepland voor 2021, maar door de pandemie werd de invoering van deze regels met een jaar verschoven. De grondeffectauto's zorgden voor veel problemen bij de teams. Porpoising werd in 2022 al snel het woord van het jaar. Meerdere renstallen hadden moeite om het aerodynamische fenomeen te elimineren. De auto's moesten daardoor hoger worden afgesteld, aangezien het stuiteren ook veiligheidsrisico's met zich meenam.

Enkele teams waren het daarmee oneens, aangezien zij het stuiteren al onder controle hadden. Één van die teams was Red Bull. 'We konden snel reageren omdat we al dicht bij de oplossing waren', zegt Waché in gesprek met Auto, Motor und Sport. 'We waren extreem gefocust op goede mechanische grip. We waren in staat om met het gereedschap dat we voor deze mechanische grip hadden ontwikkeld, een stabiel aerodynamisch platform te creëren, zodat het stuiteren zoveel mogelijk werd verminderd.'

Dominant seizoen in 2023 al een verrassing voor Red Bull

Dat Red Bull porpoising onder controle had, betekende niet dat de Oostenrijkse renstal de snelste auto had. 'Begin 2022 had Ferrari de snelste auto. Vanaf het midden van het seizoen sloeg het voordeel om naar ons.' Dat voordeel wist het team niet alleen vast te houden, maar ook uit te breiden. Max Verstappen wist immers negentien zeges te boeken in 2023. 'Dat we in 2023 de voorsprong konden behouden, heeft me erg verrast. We gingen ervan uit dat de anderen hun problemen zouden herkennen en oplossen.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen kampioen 2023
Dat het zo voortvarend zou gaan, kwam onverwachts bij Red Bull Racing. 

'Als wereldkampioen en met de straf voor het budgetplafond hadden we veel minder windtunneltijd', vervolgt Waché. Nadat Red Bull de straf voor het overschrijden van het budgetplafond te horen kreeg, vonden sommige teams de straf te licht. Het 2023-seizoen leek dat te bevestigen. Desondanks legt Waché de schuld vooral bij de andere renstallen. 'Wat me nog meer verraste, was dat we aan het begin van het huidige seizoen nog steeds een voorsprong hadden. Ik had eerder verwacht wat we nu meemaken: dat meer teams om de overwinningen strijden.'

Red Bull nam risico's 

Red Bull besloot het roer enigszins om te gooien aan het begin van het seizoen. De zo betrouwbare RB19 kreeg geen kopie. De RB20 leek immers op een compleet andere auto. 'We gingen ervan uit dat de concurrentie snel zou inlopen. Daarom wilden we het voordeel gebruiken om het concept een stap verder te ontwikkelen en de aerodynamica te optimaliseren. We zijn daarbij enkele risico's aangegaan. Nu lijkt het erop dat het niet zo heeft uitgepakt als gehoopt.'

Daar heeft de technisch directeur zo zijn redenen voor. 'We hebben de oudste windtunnel van het hele veld. Dat schaadt het detailwerk. Het was te voorzien dat de anderen hun concepten vroeg of laat zouden optimaliseren. Daarom hadden we een radicale stap nodig.' Desondanks blijft Waché achter de keuzes van Red Bull staan. 'We zijn niet bang om risico's te nemen, of dat nu in de fabriek is, op het circuit, of bij de strategie. Dat is de mentaliteit van dit team.'

De verrassende seizoenstart leverde Red Bull, en dat met name Verstappen, zeven overwinningen op. Die start kan, nu het allemaal dichter bij elkaar zit, nog wel een cruciaal blijken te zijn. 'Op dit moment helpt het ons, dankzij de goede seizoenstart, om aan de leiding te gaan in beide kampioenschappen. Misschien komen we aan het eind van het jaar tot de conclusie dat het beter was geweest om het concept dat we hadden verder te ontwikkelen', zegt een eerlijke Waché.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws