Als er één zaak is die ze bij Red Bull Racing moeten oplossen, dan is het wel de vormcrisis van Sergio Pérez. Zolang de Mexicaan op de sukkel blijft, riskeert Red Bull de duimen te moeten leggen in het constructeurskampioenschap. Om met een oplossing voor de dag te komen, moet je eerst wel een concreet probleem kunnen bepalen. Uitgerekend daar knelt het schoentje nog altijd voor Red Bull.
Pierre Waché heeft al die tijd beweerd dat het moeilijk is om de vinger op de wonde te leggen als het over de prestaties van Pérez gaat. Uit een gesprek met de Spaanse tak van Motorsport blijkt dat Waché ook nu nog altijd niet specifiek weet wat er met Pérez aan de hand is. Kan het gewoon een kwestie zijn van zich niet comfortabel te voelen in de wagen? 'Het doel is altijd om de wagen sneller te maken, ook als coureurs zich er niet prettig bij voelen.'
Verstappen behandelt problemen beter
De update tijdens de Grand Prix van Hongarije moest de aerodynamische en mechanische balans verbeteren. Iedereen heeft wel kunnen zien dat dit voor Pérez de oplossing niet was. 'Als de auto in orde is, zien we dat Max Verstappen sterk rijdt en dat 'Checo' Pérez ook dichter bij hem komt. Als er nog maar kleine moeilijheden zijn, verschijnt er een kloof, omdat Max beter kan omgaan met sommige problemen.'
De conclusie die alles beter maakt, is nog niet gevonden. 'Om te begrijpen waar 'Checo' mee worstelt, proberen we enkele trends vast te stellen, maar het is moeilijk om die aan te wijzen, omdat hij vorig jaar ook met de wagen worstelde. Zo wordt het moeilijk voor ons om die trends te detecteren. Het grootste probleem is dat we alles zo goed mogelijk nabootsen in de simulaties, maar dat betekent niet dat de wagen alles doet wat we willen onder alle omstandigheden.'
Bandenslijtage aandachtspunt bij Red Bull
Bandenslijtage is nog zo'n punt waar de Red Bull-rijders anders mee omgaan. 'De interactie met de banden is moeilijk te simuleren, ook al doen we ons best. Het verbeteren van die aspecten is een belangrijk onderdeel van ons proces. We willen de snelste auto hebben, maar we willen ook dat de coureurs goed van de auto gebruik kunnen maken. Dat is altijd het hoofddoel', benadrukt de technisch directeur.
'Als we de auto snel genoeg maken zodat 'Checo' er goed gebruik van kan maken, betekent dit dat beide coureurs er het maximale uit kunnen halen. Max en Checo mogen dan verschillende behoeften of voorkeuren hebben, dan nog zijn de eisen ten opzichte van de wagen vergelijkbaar. Het is in principe hetzelfde. Natuurlijk kunnen er verschillen zijn in rijstijl, maar daarom werken we aan de set-up', besluit Waché.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties