Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull Racing, heeft toegegeven dat de huidige reglementen weinig ontwikkelingsmogelijkheden biedt voor de Formule 1-teams. Hierdoor heeft er al redelijk snel convergentie plaatsgevonden en zien de auto's er praktisch hetzelfde uit. Een andere consequentie is dat het nu lastiger is om efficiënte updates te brengen.
Het huidige reglement in de Formule 1 loopt al bijna op zijn einde. Na het 2021-seizoen werd grondeffect geherintroduceerd in de koningsklasse van de autosport en dat heeft voldoende uitdagingen gebracht. Veel teams hadden auto's die te zwaar waren en enkele andere renstallen hadden juist te maken met porpoising. De grootste problemen zijn inmiddels wel aangepakt, maar dat betekent niet dat het huidige reglement nu wel makkelijk te interpreteren is.
Teams lopen nog altijd tegen problemen op, waaronder Red Bull zelf. De Oostenrijkse renstal genoot in 2023 van een grote voorsprong, maar nu werken de updates niet naar behoren. Meer downforce betekent immers niet meer snelheid. 'Dat is het risico met dit reglement', geeft Waché aan tegenover Motorsport.com. 'Het is wat we in de voorbije jaren bij andere teams hebben gezien. Zo zei Mercedes dat de balans lange tijd een groot probleem was. Zelfs McLaren had er begin dit jaar nog mee te maken. De balans is met deze auto's heel lastig te vinden.'
Het lijkt dan ook simpel om snel een ontwikkelingsplafond van een bepaald concept te bereiken. Max Verstappen merkte al op dat er weinig vrijheid is voor verschillende interpretaties van het reglement. 'Ik ben het met hem eens. Het heeft er vooral mee te maken dat dit reglement met het grondeffect sterk rust op aerodynamica. Je kunt alleen maar downforce creëren als je qua rijhoogte erg dicht bij de grond zit en dat beperkt wat je mechanisch kunt doen. Je kunt heel veel dingen onder het huidige reglement niet doen.'
Convergentie in F1
Dat staat in schier contrast met de reglementen uit 2021, toen Red Bull een compleet andere weg insloeg in vergelijking met Mercedes. Red Bull reed immers met een high rake-concept, wat de Oostenrijkse renstal dichter bij Mercedes bracht. Met het huidige reglement zijn de verschillen zeer klein. In 2022 waren er nog drie verschillende sidepodconcepten te vinden in de Formule 1. Er was echter al snel convergentie naar de oplossing die Red Bull had gevonden.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dat heeft het veld op dit moment dichter bij elkaar gebracht. Vorig jaar reed Red Bull fluitend naar beide wereldtitels, maar nu hebben McLaren en Mercedes zich weer vooraan gemeld. Dat ligt volgens Waché aan de beperkte ontwikkelingsmogelijkheden van de huidige auto's. 'Je kunt de rijhoogte nu niet meer zo hoog maken, aangezien het minder efficiënt is met dit type auto. Iedereen werkt in dezelfde richting en daardoor zie je met de auto’s allemaal convergentie richting dezelfde oplossing.'
Red Bull kijkt ook af
Teams hebben niet alleen afgekeken bij Red Bull in de afgelopen jaren, de Oostenrijkse renstal heeft ook bij de concurrentie gekeken. Er is momenteel veel te doen om de voorvleugels in de Formule 1, aangezien enkele te veel zouden doorbuigen, met name die van Mercedes. Als reactie heeft Red Bull in Hongarije een nieuwe voorvleugel geïntroduceerd. 'Natuurlijk kijken we naar iedereen. In deze business moet je de ideeën van de anderen altijd meenemen. De anderen zijn ook bijzonder slim en daar moet je gebruik van maken', aldus Waché.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties