Waché onthult dat Red Bull meer verwachtte van de RB20 en verklaart waarom Formule 1
Formule 1

Waché onthult dat Red Bull meer verwachtte van de RB20 en verklaart waarom

Waché onthult dat Red Bull meer verwachtte van de RB20 en verklaart waarom

Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull Racing, geeft toe dat het team na het analyseren van de simulaties iets meer had verwacht van de RB20. De bolide van de Oostenrijkse renstal komt snelheid tekort, met name de laatste paar races, en Max Verstappen is het team dan ook hard aan het pushen om het op te lossen. Dat Red Bull er nu zo voor zou staan, zat niet helemaal in de planning.

Aan het begin van het seizoen was iedereen onder de indruk van de RB20. Het nieuwe meesterwerk van Adrian Newey en zijn team zag er snel uit, het ontwerp zag er gewaagd uit, en iedereen had al bijna besloten dat Red Bull dit jaar weer alles zou winnen wat er te winnen valt. Zo begon het seizoen ook, maar rond de Grand Prix van Miami was het duidelijk dat de concurrentie, en dan voornamelijk McLaren, een erg grote stap had gezet. Inmiddels heeft de kampioensformatie die overmacht niet meer, en moet ze aan de bak om ervoor te zorgen dat McLaren niet definitief inhaalt.

Verstappen luidde een paar races geleden de noodklok. In Hongarije kwam het tot een soort kookpunt, want toen vond hij dat de updates niet aansloegen en gaf hij aan dat een paar mensen binnen het team wakker moesten worden. Red Bull had zelf aanvankelijk ook meer verwacht van de auto. Waché geeft dan ook toe dat de RB20 niet geheel aan de verwachtingen voldoet. 'Ik zou zeggen: niet helemaal', begint de Fransman in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'We hebben wel progressie geboekt met de auto ten opzichte van vorig jaar, maar op sommige vlakken hebben niet helemaal geleverd zoals we hadden verwacht.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Waché onthult dat Red Bull meer verwachtte van de RB20 en verklaart waarom
De RB20 voldoet niet aan alle verwachtingen van Red Bull.

Waché verklaart zijn gedachten

Het is een samenloop van omstandigheden: de concurrentie heeft enorme stappen gezet, terwijl Red Bull niet dezelfde grote stappen heeft gezet. Dat kaartte Verstappen ook al aan. 'Zonder te kijken naar de concurrentie hadden we puur op basis van onze eigen tools iets meer verwacht', gaat Waché verder. 'Ik denk dat sommige aspecten kunnen worden gelinkt aan de correlatie. We gebruiken een vrij oude windtunnel en we hebben tevens minder windtunneltijd door onze positie in het klassement. Het komt ook omdat we in het derde jaar van het huidige reglement zitten.'

Zo klinkt het allemaal alsof het onderdeel is van een duister scenario, maar Verstappen staat natuurlijk nog steeds bovenaan het klassement met een voorsprong van 78 punten en Red Bull heeft nog steeds een voorsprong van 42 punten in het constructeurskampioenschap. 'Ik weet niet of we nog een sterk punten hebben', knipoogt Waché, die ook weet dat Red Bull zeven keer heeft gewonnen tot nu toe, meer dan de andere teams. 'Ik denk dat we in de langzamere bochten goede vooruitgang hebben geboekt ten opzichte van 2023. We zijn nu, relatief gezien ten opzichte van de concurrentie, iets minder goed in de snelle bochten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen spanje win
De laatste race die Verstappen won was de Grand Prix van Spanje.

Red Bull schrok niet van de concurrentie

Naast de snelle bochten zijn ook de kerbs en de hobbels een pijnpunt. Dat was al zo in 2022, gaf Verstappen aan, alleen door de dominantie van de auto viel het probleem niet zo op als nu. 'Tot slot zijn we nog steeds zwakker als het gaat om de kerbs, maar dat was vorig jaar ook zo', zegt Waché. 'Daarmee hebben we niet de verwachte stap gezet.' Dat de concurrentie dichterbij zou komen, in het derde jaar van de reglementen, vindt Waché dan ook niet gek. Red Bull verwachtte dat dat op een bepaald moment zou gebeuren. Het team is zich ervan bewust dat het 2023-seizoen een heel speciaal jaar was.

'We hadden de concurrentie al eerder verwacht, om eerlijk te zijn', vervolgt de Fransman. 'Begin 2022 hadden we niet de snelste auto, maar Ferrari. Daarna hadden we in 2023 veel competitie verwacht, maar dat gebeurde niet. In 2024 hadden we de andere teams ook al vanaf de eerste race verwacht, omdat de performance die je onder dezelfde regels kunt vinden natuurlijk erg beperkt is. Na een race of vier, vijf, klopten ze alsnog aan, maar eerlijk gezegd hadden we dat al vanaf het begin verwacht', onthult Waché.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

hongarije max verstappen lando norris oscar piastri mclaren red bull
McLaren heeft met name erg grote stappen gezet en vecht regelmatig met Red Bull.

'Dan is dat bijna een garantie'

Het is volgens de technisch directeur van Red Bull dus normaal dat de concurrentie onder stabiele reglementen nadert. 'Ik denk dat het een combinatie van twee dingen is', gaat hij verder. 'De beperkingen van dit reglementen zijn aardig groot, en als je de reglementen niet verandert, dan is het bijna gegarandeerd dat de rest dichterbij komt', legt Waché uit. Onlangs werd ook gesuggereerd dat Red Bull misschien een ontwikkelingsplafond heeft bereikt met haar huidige concept. 'Het plafond van dit concept misschien, maar dat betekent niet dat het het algehele plafond is.'

Waché kaart aan dat het gebruikelijk is dat de teams door andere teams geïnspireerd worden betreffende het concept van de auto. 'In de afgelopen twee seizoenen hebben andere teams vooral ideeën van ons overgenomen', wijst de Fransman aan. 'Al heb je het ook nodig dat anderen dingen vinden, zodat je zelf een nieuwe stap kan zetten. Dat begint nu een beetje op gang te komen, en dat heeft ons misschien meer ruimte: zo wordt het plafond misschien weer wat hoger', sluit Waché af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws