Ernest Knoors werkte zeven jaar lang voor Scuderia Ferrari, waar hij de collega was van Andrea Stella. Knoors is inmiddels actief als Viaplay-analist, en Stella is inmiddels de teambaas van de eeuwige concurrent van Ferrari: McLaren. Aan het roer van dat team heeft Stella McLaren weer naar de top geloodst, met nu een één-twee voor de tifosi als resultaat.
Lando Norris was zoals meestal dit seizoen de snelste McLaren-coureur op de zaterdag. Hij was ruim een tiende sneller dan de coureurs op de plekken twee tot en met zes, maar was zelf ontevreden over zijn ronde. 'Het zegt heel veel dat hij eigenlijk denkt: ik heb het verprutst. Het tweede Q3-rondje, daar denkt hij van dat het niet snel genoeg is. Vervolgens zegt zijn engineer: nou, dat slappe rondje van jou geeft je wel poleposition. Dat geeft aan dat er nog meer in die auto zit', zo deelt Knoors het slechte nieuws voor de concurrentie.
De uitdagers van McLaren kunnen zich nog aan één zwak punt van Norris vasthouden: 'Het track record is dat Norris zes keer vanaf poleposition vertrokken is, en nog nooit de eerste ronde als leider doorgekomen is', deelt de Nederlandse analist, die er niet op rekent dat Norris weer zo eenvoudig de eerste plek zal inleveren. 'Ik denk wel dat ze daaraan gesleuteld hebben, dus dat zal in Monza wel beter zijn.' Dat is ook nodig, want in Monza is het veel verder tot de eerste bocht. Mocht McLaren weer slechte starts hebben, dan kan George Russell vanaf P3 mogelijk profiteren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kampioenschap staat op zijn kop
McLaren krijgt in Monza een eerste kans om de leiding in het constructeurskampioenschap te grijpen. McLaren greep die titel 26 jaar geleden voor het laatst, toen Lando Norris en Oscar Piastri nog niet geboren waren. 'Als je naar het kampioenschap kijkt: McLaren staat dertig punten achter Red Bull, en er staan nu zes auto's voor Max. Dit is echt een wake-up call van jewelste voor Milton Keynes', zo verwijst hij naar het team achter Verstappen.
In Monza ontvouwde zich voor de Nederlander een rampscenario, waar hij in Zandvoort nog de schade kon beperken. 'Je hebt de Ferrari's en de Mercedessen er hier nog tussen staan. Ik denk niet dat dit de norm gaat zijn op circuits die wat normaler zijn qua downforce. Ik denk dat Ferrari hier geholpen wordt, dus dat is nog niet opgegeven, maar het is duidelijk dat er werk aan de winkel is voor Red Bull. Er komt nog een circuit dat voor Red Bull heel moeilijk is. Singapore was al niet hun sterkste circuit, en dat komt er ook nog aan', zegt Knoors, die hoopt op schadebeperking voor Verstappen in de race.
Stella
'Ik heb met Andrea gewerkt bij Ferrari', zegt Knoors, die denkt dat de teambaas een sleutelrol in de successen vertolkt. 'Hij is een Italiaanse engineer, en hij heeft op Monza gewonnen. Hij was zijn performance engineer, en hij was race engineer voor Kimi Räikkönen bij Ferrari, daar heeft hij ook mee gewonnen. Hij komt nu als teambaas bij een Engels team, en zet twee auto's vooraan in Monza, waar hij opgegroeid is. Dit moet een fantastisch moment voor hem zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties