Verstappen aangepakt op eerlijkheid: 'Dat zag ik bij Schumacher en Hamilton wel altijd' Opinie
Opinie

Verstappen aangepakt op eerlijkheid: 'Dat zag ik bij Schumacher en Hamilton wel altijd'

Verstappen aangepakt op eerlijkheid: 'Dat zag ik bij Schumacher en Hamilton wel altijd'

Red Bull Racing maakt al enkele maanden een lastigere periode door, maar in de afgelopen twee races had ook Max Verstappen als coureur het niet makkelijk. Christijan Albers noemt Verstappen een van de beste coureurs uit de geschiedenis van de sport, maar uit ook wel kritiek op de mediaoptredens van de Nederlander. Hij meent dat men bij Red Bull te veel vasthoudt aan dominante periodes, terwijl dat niet realistisch zou zijn.

In 2023 won Red Bull nog 21 van de 22 Grands Prix. Het Oostenrijkse team startte ook sterk aan 2024, maar heeft inmiddels nog maar twee podiumplekken gepakt in de laatste zeven races met Verstappen. Albers vreest dat het lastig wordt voor Red Bull om haar oude vorm weer snel te hervinden. 'We moeten wel realistisch zijn. Ze hebben wel ook die penalty. Ze hebben vorig jaar gewonnen, dus ze hebben ook minder windtunneltijd', stipt Albers aan in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Ze hebben dus minder mogelijkheden om weer naar voren te komen.'

Albers lijkt ook weinig geloof te hebben in Pierre Waché, de technisch directeur van het team, die de kar in technisch opzicht moet trekken. 'Ik heb heel veel gehoord dat Adrian Newey al een jaar niet meer aan de auto heeft gewerkt. Het zou allemaal Pierre Waché zijn, maar zouden ze dit nog om kunnen draaien?' Albers heeft daar weinig geloof in. 'Je krijgt een beetje een situatie zoals bij BrawnGP', zo verwijst Albers naar 2009, het jaar waarin Jenson Button wereldkampioen werd. 'In het eerste deel van het jaar wonnen ze alles.' Vervolgens won Button de laatste tien Grands Prix niet meer, maar werd hij dus wel kampioen.

Verstappen té eerlijk

Red Bull heeft het als team dus lastig, maar Albers vindt ook dat Verstappen niet helemaal goed met de situatie omgaat. 'Ik vind de aanpak na de kwalificaties en races wel niet goed. Soms is Max té eerlijk', aldus de Eindhovenaar, die inziet dat dit wellicht geen populaire mening is. 'Ik snap dat iedereen dat graag wil zien. Je moet toch het team omarmen.' Verstappen heeft juist publiekelijk regelmatig flinke kritiek op het team geuit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen hongarije boedapest mediadag 1 media pers interview

Albers meent dat de wereldkampioen dat beter niet kan doen, en publiekelijk positiever moet zijn. 'Max Verstappen is natuurlijk een stuk jonger, maar wat ik bij Michael Schumacher en Lewis Hamilton wel altijd zag, is dat ze het team meer omarmden. Dat doet hij achter de schermen natuurlijk wel. Het is wel fijn dat hij eerlijk is', beseft de voormalige coureur en teambaas.

Realiteitszin

Red Bull wil zo snel mogelijk weer heersen in de Formule 1, maar Albers vindt dat de verwachtingen enigszins bijgesteld moeten worden. 'We doen net alsof dit de grootste nachtmerrie ooit is. Het lijkt wel alsof het een must is dat hij de beste auto heeft. Dat willen de andere negentien coureurs ook. Dat heb je niet altijd. Ik heb het gevoel dat die aanpassing er in de communicatie nog niet is, als je het vergelijkt met de resultaten, die ze hebben gepakt.'

'Misschien hebben ze de afgelopen jaren in een luxepositie gezeten', gaat Albers verder. 'Nu worden de limieten van de reglementen bereikt, en belangrijke mensen zijn vertrokken. Die mindset moet dan veranderen. Dit maakt wel het verschil tussen 'wereldster' en 'held'. We hoeven niet over het talent van Max Verstappen te discussiëren, want ik denk dat hij een van de beste coureurs ooit is, als je ook ziet hoe hij het in deze periode doet met deze auto. Er komt gewoon niemand in de buurt, dus daar is geen discussie over.'

Albers hoopt dat de berichtgeving vanuit het team dan ook wat positiever wordt. 'Je wil ze zien vechten om weer voor het wereldkampioenschap te gaan. Alles wordt nu omgedraaid. Alles is nu allemaal slecht. Waar het mij om gaat, is dat ze in een luxepositie hebben gezeten, waardoor het oppermachtig zijn het nieuwe normaal is. Dat is natuurlijk niet normaal. Het is niet normaal dat je twee of drie jaar achter elkaar de beste auto hebt.'

Ideeën zijn op

De oorzaak voor de zwakkere vorm van Red Bull is wat Albers betreft heel duidelijk. 'Er lopen mensen, die op die afdelingen gewerkt hebben, met tekeningen in hun hoofd naar een ander team. Daar maak je dan toch dezelfde auto? Dan zit iedereen dichter bij elkaar.' Albers merkt ook op dat Red Bull steeds meer afkijkt bij de concurrentie. 'Je zag al aan het begin van het jaar, dat ze bij de auto al dingen hadden gekopieerd van andere teams, zoals de engine cover, die doorliep zoals bij Mercedes. Ze hebben heel veel overgenomen van andere teams, en dat laat zien dat ze door hun ideeën heen zijn. De limiet is bereikt. Iedereen heeft bij elkaar afgekeken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws