Bij de Formule 1-podcast van de NOS is uitvoerig gesproken over een mogelijke transfer van Max Verstappen naar Aston Martin. Voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers ziet het al helemaal gebeuren, en collega's Jeroen Bleekemolen en Louis Dekker zijn het daarmee eens. Bleekemolen spreekt zelfs over een perfect storm.
Lawrence Stroll wordt als mede-eigenaar en multimiljardair vaak gezien als de grote naam achter Aston Martin, maar Dekker legt uit dat er ook extern veel budget beschikbaar is. 'Aston Martin is een groen team qua kleur, maar die auto is net zo groen vanwege Aston Martin als vanwege Saudi Aramco.' De Saoedische oliegigant is het bedrijf met veruit de hoogste winstcijfers en inkomsten wereldwijd, en is de titelsponsor van Aston Martin. Aramco had in 2023 ruim 200 miljard euro aan inkomsten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De mogelijkheden zijn eindeloos', zegt Dekker dan ook over het budget. Adrian Newey valt buiten het budgetplafond, en datzelfde geldt ook voor de coureurs. 'Aston Martin is al een paar jaar de sleeping giant in de Formule 1. Dat zie je nu nog niet terug, want ze staan vijfde, maar ze weten ook al dat ze dit jaar vijfde worden, dus ze kunnen nu al werken aan volgend jaar.'
Alle pijlen op 2026
Dekker denkt echter dat Aston Martin niet enorm in 2025 geïnteresseerd is. 'Het gaat verder, want ik had de eer om uitgenodigd te worden voor die swingende persconferentie met Lawrence Stroll en Adrian Newey. Dat was met afstand de saaiste persconferentie van het jaar. Stroll leest alles van het scherm voor, en Newey is gewoon geen prater, dus het viel helemaal stil, terwijl het best wel groot nieuws was. Wat vooral blijft hangen, is dat ze 2025 eigenlijk ook wel geloven. Het gaat om 2026.'
'Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Een nieuw reglement, een Honda-motor, én Adrian Newey.' Daar komt nog bij dat Aston Martin net een nieuwe fabriek heeft, en vanaf het einde van dit jaar haar nieuwe windtunnel kan inzetten. Deze nieuwe windtunnel kan dus voor de 2026-auto gebruikt worden. Dekker merkt op dat er nog één ontbrekende schakel is. 'Als je Newey en Honda zegt, heb je het ook over een coureur die altijd won, en dit jaar al zeven races op rij niet meer won. Hij is nu opeens gewoon één van de twintig coureurs in het veld, en dat hoort hij niet te zijn. Als Verstappen het niet voor elkaar krijgt met Red Bull, en het suddert zo door als het nu gaat en de tent loopt daar leeg, dan is het toch geen rare gedachte dat hij in 2026 groen wordt?'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dekker leidt uit de uitspraken van Stroll senior ook af dat de Canadees bereid is om in kwaliteit te investeren. 'Stroll kreeg de vraag wat Newey hem nu kost. Hij zei: het kost me eigenlijk heel weinig. Adrian is een koopje. Stroll is een zakenman en steenrijk, en hij denkt dat Newey hem een veelvoud gaat opleveren van wat hij in hem investeert.' Datzelfde zou kunnen gelden voor Verstappen.
Lammers schetst perfect plaatje
Jan Lammers geeft aan dat hij al maandenlang wacht op een lucratief aanbod vanuit Aston Martin voor Verstappen. 'Stroll wil resultaten zien. Hij wil ook sportieve resultaten zien', weet de 68-jarige. 'Ik denk dat hij Newey geen strobreed in de weg zal leggen. Hij wil juist dat Newey vrij zijn ding kan doen. Het moment dat Max Verstappen binnen handbereik komt, zal Stroll toeslaan', voorspelt Lammers. 'Hij lijkt me de man, die elk bod van een ander met 25 of 50 procent zal overbieden. Ik denk dat hij Newey zo ook heeft binnengehaald. Als hij zegt dat Newey veel meer gaat opleveren dan hij kost, geloof ik dat.'
De vraag is dan wie plaats moet maken voor Verstappen. Alonso heeft een contract voor 2026, en Lance Stroll geniet een beschermde status. 'Als de riem van Verstappen bij Red Bull ook maar enigszins los wordt gelaten, zal Stroll onmiddellijk toeslaan. Dan zie ik Alonso sportief directeur worden of iets dergelijks, maar hij zal dan ook graag een stap terugzetten', verwacht Lammers. Alonso heeft ook na 2026 een contract bij Aston Martin als ambassadeur, waarmee hij alsnog veel geld zal verdienen. Het alternatief is dat Stroll één jaar aan de zijlijn zit, tot Alonso na 2026 zijn contract als coureur heeft uitgediend.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Jeroen Bleekemolen ziet alle seinen letterlijk en figuurlijk op groen staan. 'Het is eigenlijk een perfect storm. Het gaat bij Red Bull fout. Verstappen zit niet lekker daar. Hij heeft natuurlijk een contract, maar daar stappen ze ook zo uit', weet de analist. 'Geld is in dit geval geen probleem, want Stroll kan dat ook gewoon afkopen.' Verstappen heeft daarnaast exitclausules in zijn contract staan, waar hij mogelijk gebruik van kan maken.
Lammers wijst ook op de interne onrust bij Red Bull. 'Helmut Marko en de Verstappens vormen een eenheid. Er is natuurlijk wat wrijving met Christian Horner ontstaan. Horner en de Thaise tak van Red Bull vormen een eenheid, dus waar gaat dit allemaal heen? Marko is ook de jongste niet meer. Bij Aston Martin heb je natuurlijk Alonso, die ook de jongste niet meer is. Hoelang wil Alonso nog echt doorgaan?' vraagt Lammers zich af. De Spanjaard viert in 2026 zijn 45e verjaardag.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties