Max Verstappen kende een moeizaam weekend in Bakoe, waarin hij achter Lando Norris eindigde, nadat de Brit een inhaalrace moest rijden. Datzelfde kreeg Verstappen echter ook in België terecht, en na het weekend zijn er juist veel tekenen om vol optimisme naar de toekomst uit te kijken voor Verstappen. Voor Red Bull Racing is zelfs de constructeurstitel weer een optie, juist na het weekend waarin het team de leiding verloor. Daarnaast was er een prachtige strijd voor de zege, en blonken de jongelingen uit. Meer dan voldoende dus om op terug te blikken in de nabeschouwing van F1Maximaal.nl met hoofdredacteur Mark Hanselman.
- Zijn Piastri en/of Leclerc nu serieuze titelkandidaten?
'Serieuze titelkandidaten nog niet, maar de top vier van het kampioenschap kruipt wel naar elkaar toe, en Oscar Piastri en Charles Leclerc zijn wel outsiders. Leclerc is de constantste coureur van het seizoen met dertien finishes in de top vier, maar de Monegask zal na Singapore ook moeten bewijzen dat hij op andere circuits ook voor de overwinningen kan strijden. Gezien zijn achterstand is het niet meer voldoende om podiumplekken te pakken. Hij staat 78 punten achter Max Verstappen, met nog 206 punten te verdelen. Als Verstappen in de laatste zeven weekenden al tien punten per weekend pakt, kan Leclerc eigenlijk al bijna niks meer laten liggen.'
'Piastri laat vooral zien dat hij voor 2025 een serieuze titelkandidaat is, maar 2024 lijkt me wat te vroeg voor hem. Zijn achterstand is 91 punten, dus hij is echt te afhankelijk van anderen om het gat nog te dichten. Hij heeft in Italië en Azerbeidzjan wel duidelijk laten zien dat hij genoeg potentieel heeft voor toekomstige seizoenen. Hij is aanvallend erg sterk, verdedigt goed, maakt weinig fouten, en is niet erg gevoelig voor druk. Zijn bandenmanagement wordt ook steeds beter. De pure snelheid in de kwalificaties en races moet soms nog net wat beter, maar gezien zijn leeftijd en ervaring zal hij daar ook stappen in blijven zetten.'
- Heeft Ferrari het laten liggen of Leclerc zelf?
'Wat mij betreft toch vooral Ferrari. Als je in de eerste stint een voorsprong van vijf seconden opbouwt, en merkt dat je bandenmanagement prima is, dan is de strategie heel eenvoudig: zodra je concurrenten stoppen, stop je de ronde erna om een undercut te vermijden. Ferrari deed dit niet, en ging onnodig lang door, om in de laatste stint een voordeeltje te kunnen pakken. Ferrari onderschatte Piastri echter.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Vervolgens laat Leclerc natuurlijk ook de deur openstaan bij de inhaalactie van Piastri. Dat is dom, maar Piastri kwam wel van ver, en Leclerc gaf al aan dat hij dacht dat hij de Australiër in de volgende DRS-zone dan terug kon pakken. Dat lukte niet, en dat kost Leclerc zeven dure punten. Zonde, maar Ferrari had dit hele scenario kunnen vermijden met een surplus aan snelheid. Toen Leclerc eenmaal achter Piastri zat, was hij duidelijk sneller, maar uiteindelijk begaven zijn banden het, na dertig ronden in vuile lucht gereden te hebben. Dat was niet gebeurd als hij vooraan gereden had.'
Lees ook
WK-stand | Verstappen ziet drie achtervolgers inlopen, grote veranderingen bij constructeurs
- Hoe staat Verstappen ervoor in het kampioenschap?
'Eigenlijk best goed. Na Zandvoort en Italië was er even paniek, maar toen gaf ik ook wel aan dat Lando Norris en McLaren te wisselvallig zijn om het gat nog te dichten. Dat bleek in Bakoe wel, waar Norris in een belabberd weekend voor Verstappen nauwelijks inliep. Voor Bakoe moest Norris gemiddeld 7,75 punten per weekend inlopen. Inmiddels is dat gestegen naar 8,43 punten. Dit toont het probleem van Norris al aan: zelfs een weekend waarin hij drie punten inloopt, kan hij zich nauwelijks veroorloven. Hij heeft in Italië en Azerbeidzjan zijn beste kansen laten liggen.
'Daar komt bij dat Red Bull duidelijk aan het werken is aan een oplossing. Bakoe was een misser voor Verstappen vanwege de afstelling, maar Pérez deed met zijn nieuwe vloer niet voor McLaren onder, dus zou Verstappen minimaal hetzelfde niveau moeten kunnen halen met diezelfde afstelling. Helmut Marko heeft al aangegeven dat Red Bull na de herfststop in Austin met een groter pakket aan oplossingen komt.'
'Het is dus nog één race overleven voor Verstappen, en met 59 punten voorsprong en de fouten van McLaren en Norris is dat prima te doen. In de laatste twaalf weekenden, vanaf de Grand Prix van Miami tot en met nu, heeft Verstappen nog altijd meer punten gepakt dan wie dan ook. Dat Pérez inmiddels achtste staat, geeft wel aan hoe bijzonder het seizoen van Verstappen is. Dit laat zien dat Verstappen echt van een andere planeet is, en daar doet een weekendje met een mislukte afstelling niets aan af. Het zegt juist veel hoeveel erover gesproken wordt dat Verstappen een keer achter zijn teamgenoot zit. Bij andere topteams is dat een normale gang van zaken, bij Red Bull een unicum. Dat zegt wat over Pérez, maar vooral ook over Verstappen.'
- Moet McLaren Norris nu nog de voorkeur geven?
'McLaren zit in een hele lastige situatie met haar coureurs, en heeft het de afgelopen maanden alleen maar ingewikkelder gemaakt. Als McLaren Norris wilde steunen in zijn titelstrijd, had het die keuze in Hongarije moeten maken. Dan had Norris in Hongarije en Italië al tien punten extra gepakt. McLaren twijfelde echter, en verhoogde daarmee de druk op Norris, een coureur die toch al niet goed om kan gaan met mentale druk, en dit in zijn beginjaren al regelmatig aangaf.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Nu is het al te laat. Sinds Italië gaat Piastri vol voor zijn kans, en de tegenvaller bij Norris in Bakoe maakt het verhaal alleen maar ingewikkelder. Hij mag wijzen naar de gele vlag, maar die gele vlag knipperde slechts kortstondig, voordat Norris bij dat punt aankwam. Daarna verremt hij zich, en vervolgens houdt hij in voor een witte vlag. Hij droeg zelf bij aan het kwalificatiedrama, al hielp McLaren niet door beide coureurs pas zo laat voor een vereiste snellere rondetijd op weg te sturen. Het is ongelofelijk dom dat McLaren haar coureurs zo geen enkele kans op een herkansing bood bij een mislukte ronde.'
'Het verschil is nu nog maar 32 punten, en Piastri is in vier van de laatste vijf races voor Norris geëindigd. McLaren kan Piastri eigenlijk in Singapore niet als tweede viool inzetten. Die race wordt dan ook cruciaal: als Piastri daar voor Norris eindigt, is het gat zo klein, dat hij ook na de herfststop voor zijn kansen kan gaan. Als Norris wél uitloopt, gaat McLaren Norris na de herfststop waarschijnlijk weer steunen. De coureurs zullen dit beseffen, en dit verhoogt de druk in het onderlinge duel, met risico's op fouten en crashes.'
Lees ook
Albers vol ongeloof over titelstrijd: 'Waar komt die arrogantie vandaan?
Doornbos is diep onder de indruk: 'Hij is gewoon een machine'
- Valt er een schuldige aan te wijzen bij de crash tussen Pérez en Sainz?
'Een echte schuldige aanwijzen is lastig, maar het is geen toeval dat het juist deze twee mannen zijn, die op zo'n domme manier een goed resultaat opgeven. Niemand wordt als hoofdschuldige aangeduid, maar eigenlijk zijn er juist schuldigen in dit verhaal, want ze geven elkaar allebei geen ruimte. Die neiging hebben beide coureurs in gevechten met anderen op onnodige momenten. Vaak gaat dat goed, omdat de ander dan wat ruimte geeft, maar als ze elkaar tegenkomen, kan je dit als resultaat krijgen. Daarmee spelen beide mannen McLaren enorm in de kaart in het constructeurskampioenschap.'
'In het incident vind ik toch dat vooral Pérez niet slim bezig is. De Mexicaan volgt de witte lijn op de weg, maar de weg buigt af, en rechts van de witte lijn komt steeds minder ruimte. Sainz stuurt dus niet weg van de muur, en zit zelfs ruim recht van Leclerc voor hem. Daarnaast zit Pérez er schuin achter, en ziet hij het ongeluk gebeuren, en weigert hij om een nieuwe schadepost te vermijden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'In Monaco leverde een soortgelijke keuze ruim twee miljoen aan schade op. Daar zag Pérez Kevin Magnussen in zijn spiegel, en besloot hij ook om niet uit te wijken. Dat was toen onnodig, omdat een goed resultaat onhaalbaar was. Nu was het ook onnodig, want als hij wat had uitgeweken, had hij Sainz met DRS ook wel weer kunnen inhalen. De Spanjaard had immers geen DRS meer. Red Bull wordt er de dupe van dat hij niet van zijn fouten leert.'
'Het team van Max Verstappen zit namelijk weer met ongeveer een miljoen aan schade, wat opnieuw ten koste gaat van het budget voor de ontwikkeling van de auto. Christian Horner gaf het al aan: er is een tekort aan reserve-onderdelen. Dat had Pérez gewoon kunnen en moeten vermijden, zeker nu het team weet dat die upgrades keihard nodig zijn. Onder het budgetplafond zijn dit soort klappers gewoon cadeautjes voor de concurrentie.'
- Wat zegt het niveau van de nieuwelingen over de oudgedienden?
'Franco Colapinto en Oliver Bearman presteerden ijzersterk, en dat laat Alexander Albon en Nico Hülkenberg niet heel goed uitzien. Het zijn echter allebei ervaren en bewezen coureurs, die niet hoeven worden afgerekend op één weekendje. Colapinto en Bearman beschadigden ook hun auto's dit weekend, en Albon eindigt uiteindelijk voor Colapinto, ondanks de tegenslag in Q3. Colapinto en Bearman maakten natuurlijk wel indruk, en dat moet meer zeggen over andere coureurs, dan over Albon en Hülkenberg.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dit laat zien dat coureurs als Daniel Ricciardo, Valtteri Bottas, Zhou Guanyu, en Kevin Magnussen overbodige ballast zijn in de Formule 1, en moeten plaatsmaken voor anderen. Het is lullig voor deze coureurs, maar anderen verdienen ook een kans, en grijpen die met twee handen. Bearman heeft zijn kans al voor komend seizoen, maar voor Colapinto wordt dit lastig. Er zijn nog maar twee plekjes over, bij Visa Cash App RB en bij Audi, en daar maakt hij nog niet veel kans op.'
'Voor Audi moet dit wel een duidelijk teken zijn dat ze niet voor Bottas moeten kiezen. Ik geef echter de voorkeur aan Gabriel Bortoleto boven Colapinto. Colapinto zal waarschijnlijk aan de zijlijn komen te zitten, maar zodra er ergens iemand nodig is, zullen veel teams snel aan hem denken als hij het goed blijft doen. Hopelijk ziet Helmut Marko hierdoor ook extra in dat hij niet moet vasthouden aan oudere coureurs, die niet leveren.'
- Wordt het constructeurskampioenschap nog spannend?
'De crash van Pérez was een grote tegenvaller voor Red Bull. McLaren leek drie punten voor de Oostenrijkers terecht te komen, maar deze crash maakte het verschil nog zeventien punten groter. Pérez liet vijftien punten liggen, en het punt voor de snelste ronde ging niet naar Verstappen, maar naar Norris. Toch denk ik dat Red Bull nog niet verslagen is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Red Bull heeft intern echt duidelijkheid over de problemen. Ze weten precies wat de problemen veroorzaakt, en wanneer het fout is gegaan. Christian Horner deelde dat Red Bull in Spanje 2023 de eerste fout maakte, en Marko voegde hieraan toe dat het in Imola helemaal verkeerd is gegaan. Daardoor wordt duidelijk dat Red Bull niet meer met vraagtekens zit. Het is nog even afwachten of het nieuwe pakket in Austin levert wat men ervan hoopt, maar die kans lijkt me zeer redelijk, en dan kan Red Bull weer echt terug zijn.'
'Verstappen gaf na afloop van de race al aan dat hij hoopte dat Red Bull McLaren nog terug kon pakken, en dat hij vanaf nu weer voor de overwinningen kan vechten. De Nederlander is zelden op een onrealistische uitspraak te betrappen, en dat optimisme van Verstappen biedt Red Bull houvast. Wellicht moet Red Bull in de slotraces weer een gat dichten, maar ze hebben de beste coureur, en als Pérez zijn vertrouwen hervindt, kan hij nog een redelijke bijdrage leveren. Bij McLaren zijn de rollen juist niet duidelijk, en staan beide coureurs onder druk om elkaar te verslaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties