Robert Doornbos heeft bij het Ziggo Sport Race Café teruggeblikt op de Grand Prix van Azerbeidzjan. Deze race leverde een zevende verschillende winnaar in acht races tijd op: Oscar Piastri. De 23-jarige Australiër werd door Doornbos bewierookt, en de analist nam ook de algehele situatie bij McLaren onder de loep. Tot slot bestudeerde hij de crash die voor een anticlimax in de race zorgde.
Charles Leclerc was de torenhoge favoriet in Bakoe, maar wist zijn favorietenrol in de race niet waar te maken. Oscar Piastri ging er met de grootste beker vandoor, dankzij ijzersterk aanvallend én verdedigend werk. 'Hij is gewoon een machine', roept Doornbos in de nabehscouwing van Ziggo Sport uit. 'De top twee was magisch. Die inhaalactie van Piastri was geweldig. Hij kwam van ver, en zette hem ernaast. Als rijder is hij foutloos.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zelfs Leclerc deelde na afloop zijn complimenten aan de racewinnaar uit vanwege die actie. 'Leclerc zei: ik zag je komen, en dacht: als hij het doet, haalt hij de bocht niet. Leclerc had er dus respect voor dat hij toch de bocht nog haalde. Dat was dé move. Piastri noemde het zelf ook al een big move. Hij blokkeerde niet eens een wiel.'
Zoals Piastri zelf al zei, was de buit na die inhaalactie nog lang niet binnen, aangezien er nog dertig ronden te gaan waren. 'Piastri verdedigde ook goed. Hij gaf duidelijk aan dat hij Leclerc er binnendoor niet langs zou laten. Als Leclerc dan naar de buitenkant ging, liet hij de auto ook weer wat naar buiten lopen. Hij geeft heel duidelijk aan: de bocht is van mij, ik laat je er niet langs.'
Doornbos komt vervolgens terug op de situatie bij McLaren als team. Het Britse team gaf voor het weekend nog aan dat Lando Norris meer steun zou ontvangen en dat er zo nodig teamorders uitgedeeld zouden worden. 'Ze hoeven bij McLaren even helemaal niet meer met teamorders bezig te zijn. Het verschil is nog maar 32 punten.' Er zal in Singapore dan ook veel druk op beide McLaren-coureurs staan. Piastri zal voor de herfststop nog duidelijk willen maken dat Norris niet ver genoeg voor Piastri staat om een voorkeursbehandeling te verdienen, terwijl Norris juist het omgekeerde wil bereiken.
Crash tussen oude bekenden
Carlos Sainz en Sergio Pérez kwamen elkaar in Bakoe maar liefst drie keer tegen. Tweemaal reden ze bij elkaar in de weg in een snelle ronde, en in de voorlaatste ronde van de Grand Prix eindigden ze samen in de muur. Doornbos merkt op dat beide mannen vóór het incident al fouten maken. 'Sainz remt op de racelijn in de tweede bocht, maar hij verremde zich. Hoe dan? Wellicht uit wedstrijdspanning. Dan komt Sainz naar links, en raken ze elkaar. Pérez had sowieso al binnendoor moeten gaan bij Leclerc, want Leclerc verdedigt niet goed.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Daarna remt Sainz op de racelijn, en verremt hij zich', herhaalt Doornbos. 'Daar mag je je niet verremmen, maar het gebeurt wel. Checo (Pérez, red.) opent daarna al de DRS, maar hij moet wel de auto daarnaast in de gaten houden. Als die naar links gaat, moet je ook naar links, al is het wel een race-incident. Ik denk niet dat je iemand hier de schuld van kan geven', zo sluit Doornbos zich aan bij het oordeel van de wedstrijdleiding.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties