Christijan Albers meent dat het verschil tussen Max Verstappen en Sergio Pérez steeds kleiner is geworden, doordat de coureurs niet op de RB20 kunnen vertrouwen. De oud-coureur zegt dat dit in het voordeel van Pérez is. Ondanks een moeizaam weekend deed Verstappen wel goede zaken in het kampioenschap, en dat heeft alles met McLaren en Lando Norris te maken. Het team én de coureur worden allebei op kritiek getrakteerd.
Verstappen startte in Bakoe nog goed aan zijn weekend, maar kreeg alsnog een lastige zaterdag en zondag na een mislukte afstellingswijziging. 'Hij klaagde erover dat hij in het midden van de bocht onderstuur had, maar je zag ook dat hij al bij het ingaan van de bocht een paar keer moest corrigeren, doordat hij misschien wat te agressief was. Daardoor krijg je in het midden van de bochten onderstuur. Bij de exit van de bocht krijg je dan weer een moment van overstuur, dus de auto is gewoon heel instabiel', zegt Albers in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Dat ligt aan de afstelling, en aan de karakteristieken van de auto.'
Pérez geholpen door onbetrouwbare auto
Hoewel Red Bull in Azerbeidzjan aangaf dat men een stap vooruit heeft gezet, is er volgens Albers nog veel werk aan de winkel. 'Ze hebben het gewoon niet voor elkaar, en dat zie je heel duidelijk aan het verschil tussen Sergio Pérez en Max. Dat verschil is te klein', weet de Eindhovenaar. 'Heel overdreven gezegd: als je een onvoorspelbare auto hebt, maakt het niet uit of je een supertalent bent of iemand die niet kan rijden. Een wat rustigere coureur, zoals Pérez, kan daar beter mee overweg.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Doorgaans kan de sterkere coureur meer voordeel pakken bij een auto met meer overstuur, terwijl de coureur bij een auto met onderstuur minder verschil kunnen maken. Dit speelt Verstappen momenteel parten. Albers denkt dat Verstappen weer verder uitloopt zodra de auto beter presteert, iets wat nota bene Pérez zelf ook vermoedt. 'Als je auto echt stabiel is, dan komt de coureur echt bovendrijven. Dan kan een goede coureur tot op de centimeter perfect de bocht inremmen, veel snelheid de bocht innemen, en ook heel snel op het gas kan gaan, omdat hij het juiste gevoel heeft. Als dat er niet is, komen de twee coureurs veel dichter bij elkaar qua tijd.'
McLaren haalt de trekker niet over
Verstappen eindigde in de afgelopen zeven races nog maar twee keer op het podium: twee tweede plaatsen in Engeland en Nederland. McLaren beschikt doorgaans over een auto, die snel genoeg is om mee te kunnen winnen, maar toch weet Verstappen stand te houden. In de laatste twaalf weekenden, vanaf de Grand Prix van Miami tot en met Bakoe, won McLaren vier races, maar pakte Verstappen de meeste punten. Hij liep in deze periode zelfs zeven punten uit op Norris.
'Het is echt een drama. We hebben Ferrari tot op de grond afgebrand, met de slechte strategie', zegt Albers over onder meer 2022, maar ook veel eerdere jaren. 'Het is echt een drama bij McLaren. Ze zijn alleen maar bezig met marketing. Papaya rules hier en daar. Het zijn gewoon ordinaire teamorders. Dat doet elk professioneel Formule 1-team.' De analist ergert zich eraan dat McLaren een mooi naampje wil bedenken voor iets wat elk team al doet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren kan zich beter op de sportieve prestaties richten, want ook in Azerbeidzjan ging dat in het geval van Norris weer niet goed. 'In de kwalificatie neem je met zo'n goede auto dan zóveel risico in Q1. Waarom neem je in die eerste stint niet die marge, dat je twee ronden kan rijden? Waar komt die arrogantie vandaan?' vraagt Albers zich af. 'Die arrogantie, dat je denkt dat er in die laatste ronde niks kan gebeuren.'
'Waarom zou je zoveel risico nemen? Met gebruikte banden eindigt hij in die eerste stint ook wel bij de eerste vijftien. Ze nemen nu zoveel risico terwijl er zoveel op het spel staat. Dit was het moment waarop hij kon maximaliseren met punten, en dat doen ze elke keer niet.' Nu Verstappen twee hele slechte weekenden achter de rug heeft, is Norris slechts elf punten ingelopen. Als hij in Monza zijn favorietenrol waargemaakt had, en in Bakoe de zege had gepakt, die Oscar Piastri wél pakte, had hij in deze twee weekenden 32 punten kunnen inlopen, of zelfs 34 inclusief punten voor de snelste ronden.
Norris onvoldoende
Wat Albers betreft ligt de fout dan ook niet alleen bij McLaren, maar ook bij Norris als coureur. 'Norris is gewoon niet constant. Dat is het verschil met coureurs, die wereldkampioensmateriaal zijn. Hij moet hier keihard aan gaan werken', adviseert de oud-coureur en oud-teambaas. 'Hij maximaliseert gewoon niet, en dat doet Max Verstappen wel. Charles Leclerc doet dat wel, maar niet zo sterk als Max, want hij maakt wel hier en daar nog wat foutjes.' Leclerc is van alle coureurs degene met de meeste finishes in de top vier. De Monegask eindigde tussen Canada en Silverstone vier keer op rij niet in de top vier, maar in de overige dertien races wel. Daardoor staat hij slechts negentien punten achter Norris.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties