In 2023 was de Grand Prix van Azerbeidzjan een van de slechtste weekenden van het seizoen voor Max Verstappen. De Nederlander werd namelijk slechts tweede, achter teamgenoot Sergio Pérez. Een jaar later pakte de Nederlander wel meer punten dan zijn stalgenoot, maar daar was ook alles mee gezegd. Robert Doornbos bespreekt het weekend van Verstappen, en ontdekte nog enkele positieve punten.
'Max had het zwaar', zo valt Doornbos met de deur in huis bij het Ziggo Sport Race. 'De auto was niet op orde, en daarnaast had hij een probleem met zijn remmen. Het klonk niet alsof hij het heel erg naar zijn zin had', zegt de analist met gevoel voor understatement. 'Er was ook nog een gevecht met Lando Norris. Norris verdedigde met oude banden hard. Verstappen moest gewoon van het gas gaan. Wat ik mooi vind aan Max, is dat hij daar niet over klaagt, want andersom had hij hetzelfde gedaan. Dit was gewoon gaaf racen, maar je ziet wel dat Norris met oude banden die Red Bull voor kon blijven, terwijl Sergio Pérez vooraan als een malle ging.'
Verstappen moest zich er in de slotfase bij neerleggen dat hij alsnog achter Norris eindigde, waarna Red Bull zich op schadebeperking richtte. 'Hij wilde nog naar de pitstraat gaan voor het puntje voor de snelste ronde, dus hij is zeker aan het rekenen voor de snelste ronde. Op dat moment kwam namelijk die crash, maar dat plan hadden ze al bedacht.' Dit plan had Verstappen één punt extra kunnen opleveren, en Norris één punt kunnen kosten, maar Norris mazzelde dus met de Virtual Safety Car.
Titelstrijd wordt spannender
Doornbos hoopt vooral dat Verstappen in de komende weekenden minder problemen tegenkomt. 'Hij klaagde ook over zijn remmen. Op een stratencircuit wil je wel kunnen remmen', zegt Doornbos, die ook aandacht besteedde aan de dynamiek bij McLaren. Na lang te hebben getwijfeld, gaf het team aan Norris te steunen als eerste coureur, maar Oscar Piastri sloeg op de perfecte wijze terug, door te winnen. 'Ze hoeven bij McLaren even helemaal niet meer met teamorders bezig te zijn. Het verschil is nog maar 32 punten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pérez mocht dan wel een goede race hebben, maar bleef uiteindelijk puntloos. 'Je ziet wat een uitvalbeurt doet', aldus de analist, als ter sprake komt dat de Mexicaan nu naar de achtste plek in het kampioenschap gezakt is. 'Daar is Max zo goed in, dat hij de auto thuisbrengt. Hij had een moment in bocht vijftien, en daar schoot hij binnendoor. Hij klapte bijna achterop bij Lando.' Verder bleef Verstappen uit de problemen, al had hij dus een crash nodig om als vijfde te eindigen. 'Het begon veelbelovend met twee Red Bulls in de top vijf.'
Doornbos vreest ook dat de schadeposten van Pérez veel invloed hebben op de prestaties van Verstappen. 'De crashes van Pérez aan het begin van het seizoen hebben niet geholpen met het ontwikkelingsbudget. Dat speelt allemaal een rol. Dat is een paar miljoen aan schade, die je nergens anders aan kunt besteden. Daar zijn de neutrale kijkers heel blij mee, zoals ook Stefano Domenicali. Hij heeft tegen Christian Horner gezegd: het is leuker voor de sport als je niet altijd met 25 seconden voorsprong wint.'
Verstappen krijgt tik op de vingers
Tot slot wordt de reprimande van Verstappen besproken. Tijdens de race kon de Nederlander maar moeilijk inhalen, maar na de race haalde Verstappen wel nog Norris en George Russell in. Hoewel de race voorbij was, mag er dan onder Virtual Safety Car-omstandigheden alsnog niet ingehaald worden. Verstappen zwaaide terwijl hij Norris inhaalde, en de Brit twijfelde niet, en gaf het meteen door aan het team dat Verstappen hem inhaalde. 'Hij naait hem erbij! Nou, dat is je maatje', zegt Doornbos. 'En dan straks weer samen terugvliegen?' Uiteindelijk kreeg Verstappen, net als de Alpine-coureurs en Nico Hülkenberg, een waarschuwing voor het vergrijp.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties