In Italië was McLaren de topfavoriet, maar stal Charles Leclerc de zege van Oscar Piastri. In Bakoe waren de rollen omgedraaid: Piastri greep de overwinning voor de neus van Leclerc, waarbij ook de strategie weer een belangrijke rol speelde. Jack Plooij besteedde in het Ziggo Sport Race Café ook aandacht aan het contrast tussen Sergio Pérez en Max Verstappen.
Leclerc pakte op zaterdag een dominante poleposition, en leidde de race in de eerste stint. Na een (te) late pitstop kon Piastri de Monegask onder druk zetten, en toeslaan met een extreme uitremactie. Leclerc werd, tot ergernis van Plooij, vervolgens herhaaldelijk aangespoord door zijn engineer, Bryan Bozzi. 'Zijn engineer was wel vreselijk irritant', oordeelt Plooij bij Ziggo. 'Hij zat alleen maar te roepen: Come on, come on. Alsof Leclerc dit zelf allemaal niet weet.' Leclerc reageerde dan ook niet op de berichten van Bozzi, die eerder dit seizoen Xavier Marcos Padros verving.
In Italië liet McLaren het juist strategisch nog liggen, maar in Bakoe was het Britse team beter bij de les. McLaren zat bijvoorbeeld Red Bull Racing dwars, toen het team Lando Norris instructies gaf om Pérez op te houden. 'Dat is een superslimme boordradio', vindt Plooij. McLaren voorkwam hiermee dat Pérez een undercut kon pakken ten opzichte van Piastri, al was dit niet nodig geweest als McLaren Piastri een ronde eerder naar binnen had gehaald.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull laat punten liggen
Pérez reed een sterke race, en lag lang derde, maar eindigde uiteindelijk met lege handen. Plooij vindt dat geen toeval, want hij ziet hoe Verstappen er in een duel met Norris voor koos om eieren voor zijn geld te kiezen, in plaats van in een klein gat aan de binnenkant te duiken. 'Max was alleen maar bezig met wat Sergio Pérez niet voor elkaar kreeg: niet crashen!' luidt het advies van Plooij. 'Max brengt die auto thuis, punt. Je kan heel veel willen, maar je moet wel de auto aan de finish brengen.'
Hoewel Plooij het ongeluk tussen Carlos Sainz en Pérez een race-incident vindt, denkt hij wel dat de Mexicaan de chaos had kunnen vermijden. 'Ik geef de schuld aan Pérez, want hij kiest de verkeerde kant', zegt de verslaggever over de actie van Pérez bij Leclerc. 'Hij had de binnenkant moeten pakken op start-finish.' Pérez koos echter voor de buitenkant, waarna Leclerc hem weinig ruimte bood. Hierdoor schoof Sainz tijdelijk op tot de derde plek.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties