Peter Windsor vindt dat McLaren in Azerbeidzjan wederom de prijs heeft betaald voor een strategisch belabberd optreden. Het in het verleden zo strategisch kwetsbare Ferrari blonk volgens Windsor juist in dit onderdeel uit, en kon dan ook een topresultaat neerzetten. Dat McLaren-teambaas Andrea Stella vervolgens met de vinger naar de wedstrijdleiding wees, schiet Windsor in het verkeerde keelgat.
Windsor begint zijn analyse op YouTube traditioneel met een lofzang voor de snelste coureur, en dat was in Azerbeidzjan niet anders. 'Charles Leclerc was in Monza al briljant, en versloeg daar de snellere McLarens. Het lijdt geen twijfel dat McLaren daar sneller was. Nu zijn we in Bakoe. Een stratencircuit met lange rechte stukken, maar ook veel krappe gedeeltes, met drie totaal verschillende sectoren. Leclerc en Ferrari waren absoluut in de kwalificatie. Leclerc blies de concurrentie omver met zijn laatste kwalificatieronde. Een geweldige prestatie van Leclerc en van Ferrari. Ze voerden de kwalificatie geweldig uit, en wisten de drukke momenten in het verkeer geweldig te vermijden, vooral in Q2.'
Vasseur neemt Ferrari bij de hand
Niet alleen Leclerc, maar ook teambaas Vasseur kreeg complimenten. 'Je ziet hier echt de hand van Frédéric Vasseur in terug. Fred heeft al zoveel ervaring in de GP3, de GP2, en natuurlijk in de Formule 1. Nu zit hij bij Ferrari, en hij doet het simpelweg briljant. De kwalificatie in Bakoe vormde een groot contrast met het management bij McLaren. Ze haalden bij Ferrari het beste uit de coureurs en uit de verkeerssituatie. Bij McLaren was het juist een totale ramp voor Lando Norris, die niet eens door Q1 kwam.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren-teambaas Andrea Stella wees na afloop van de sessie boos naar de marshals, en maakte duidelijk dat hij niet vond dat er met een gele vlag gezwaaid had moeten worden voor de langzaam rijdende Esteban Ocon. 'Ik vind het oneerlijk en niet netjes van McLaren, dat ze de marshals bekritiseren, want dit valt onder de noemer veiligheid. Iedereen in de Formule 1 wordt constant getraind om aan de veiligheid te denken. McLaren brengt zichzelf in deze situatie', aldus Windsor. Daarnaast liet Robert Doornbos bij Ziggo Sport met beelden zien dat Norris helemaal niet van het gas ging voor een gele, maar voor een witte vlag.
Windsor duidt vervolgens het verschil met Ferrari aan, dat Leclerc al eerder een extra ronde liet rijden om veilig te staan. 'Leclerc zat niet in die situatie, omdat hij in de pitstraat stond. Leclerc stond daar, omdat Vasseur de engineers duidelijk had gemaakt dat Leclerc in die eerste run al een tijd neer zou zetten, die snel genoeg was. Hij wilde Leclerc niet op de baan hebben, toen het druk was. Dat had McLaren ook moeten doen. Waarom haalden ze beide coureurs naar binnen met vijf minuten te gaan? Dat is ongelofelijk.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren stuurde aan het einde van de sessie beide coureurs weer op pad met diezelfde gebruikte banden. Windsor vermoedt dus dat het te maken had met een tekort aan brandstof, wat hij voor een topteam onbegrijpelijk vindt in Q1, zeker nadat George Russell in Hongarije in Q1 ook al afviel vanwege een tekort aan brandstof. 'Het was Q1. Ze hadden makkelijk door kunnen gaan. Norris had zich makkelijk als derde kunnen kwalificeren. Hij had de snelheid wel, en was zelfs sneller dan Oscar. Ze hadden hem eerder buiten moeten laten om hem die rondetijd neer te laten zetten. Ze haalden beide coureurs naar binnen voor een kleine aanpassing. Dat was het grote contrast tussen Ferrari en McLaren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties