Norris door oliedomme fout uitgeschakeld: 'Het was geen gele vlag, maar wit' Formule 1
Formule 1

Norris door oliedomme fout uitgeschakeld: 'Het was geen gele vlag, maar wit'

Norris door oliedomme fout uitgeschakeld: 'Het was geen gele vlag, maar wit'

Robert Doornbos heeft goed op zitten letten tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. De analist van Ziggo Sport nam de uitschakeling van Lando Norris onder de loep. De Brit wees na afloop naar pech, vanwege een gele vlag, maar uit nader onderzoek blijkt dat Norris helemaal geen gele vlag tegenkwam op het moment dat hij zijn ronde afbrak.

Doornbos is wel blij met de vroege uitschakeling van Norris. 'Het constructeurskampioenschap is heel spannend, zeker nu Lando Norris zijn eigen glazen heeft ingegooid', zegt de oud-coureur. Ferrari lijkt nu een uitstekende kans te krijgen om definitief aan te sluiten bij Red Bull Racing en McLaren. Doornbos vindt dat Norris zelf de schuldige is van zijn uitschakeling. 'De baanevolutie was zo enorm, dat hij zeker was doorgegaan', zegt Doornbos over de Brit, die een foutje maakte in de laatste echte bocht. 'Hij besluit om zijn ronde af te breken.'

Norris kleurenblind?

Doornbos bekijkt het moment vervolgens beter, en begint bij de veroorzaker van de chaos. 'Esteban Ocon raakt het muurtje, maar hij maakt zijn ronde nog af. Hij snijdt daardoor de laatste bocht af, en daarna wordt er met een witte vlag gezwaaid. Dat betekent dat er een langzame deelnemer op de baan rijdt', legt Doornbos uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Norris door oliedomme fout uitgeschakeld: 'Het was geen gele vlag, maar wit'
Norris kwam een langzame Ocon tegen.

In eerste instantie wordt er wel kort met een gele vlag gezwaaid. 'Norris rijdt het heuveltje af voor bocht zestien, en ziet daar kort een gele vlag knipperen. Dat is omdat Ocon die bocht afsnijdt. De gele vlag is nu weg', zegt Doornbos bij de beelden waarop te zien is dat Norris nog niet bij de gele vlag was, en dus helemaal niet hoefde in te houden. Norris remde dan ook niet voor die gele vlag, die in de verte te zien was. 'Bij het aanremmen is die vlag weg.'

Vervolgens maakt de titelkandidaat zelf een fout. 'Hij stuurt in, en maakt een foutje', zegt Doornbos, terwijl Norris over de kerbstones schiet en daar tijd laat liggen. 'Daarna wordt er met een vlag gezwaaid, maar dat is een witte vlag. Dat is geen gele vlag, en bij wit hoef je niet van het gas af. Hij schrok en ging van het gas af. Hij vroeg ook gelijk aan zijn engineer of hij nog een ronde kan doen. Zijn engineer zei: Nee, dat was het. Kom maar naar binnen. Het was dus geen geel, maar het was wit, voor Ocon.'

Teamorders bij McLaren

Doornbos is dan ook fel in zijn kritiek op de Brit, die te vaak fouten maakt. 'Hij had die ronde moeten afmaken, en het team roept wel als het foute boel is. Je ziet geel ook op je stuur flikkeren, en wit niet. Hij ziet dus niks op zijn stuur. Je hoort ook dat hij van het gas gaat, en daarna geeft hij weer gas. Hij denkt: shit, misschien had ik de ronde toch moeten afmaken. Hij geeft de ronde al op. Dat is heel stom, want er is helemaal geen geel. Houd die klepel naar beneden', roept Doornbos uit.

Norris laat daar volgens Doornbos mee zien dat hij de druk niet aankan. 'In mijn optiek is hij de afgelopen weken veel te veel bezig geweest met de status als eerste kans binnen het team, en de teamorders. Hij heeft ook de media daarin gevoed, en dan krijg je het ook om je oren. Die Engelsen houden daarvan. Nu heeft Norris het voor McLaren wel heel makkelijk gemaakt, want nu zijn er geen teamorders', concludeert Doornbos, die Oscar Piastri vanaf de tweede startplek een kans op de zege toedicht.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws