Het tweede deel van de tweede vrije training is doorgaans het belangrijkste deel van de vrijdag van een raceweekend. De coureurs werken eerst een kwalificatiesimulatie af, en daarna is het tijd voor de racesimulaties. Uit de long runs uit Bakoe wordt duidelijk dat Max Verstappen en Lando Norris allebei nog niet op koers liggen voor de overwinning. Een zevende winnaar in acht weekenden tijd is niet ondenkbaar.
Max Verstappen, Lewis Hamilton, Lando Norris, Oscar Piastri, George Russell, en Charles Leclerc: deze coureurs mochten de afgelopen zeven weekenden allemaal minimaal één winnaarsbokaal mee naar huis nemen, en Hamilton is de enige coureur die in die periode zelfs twee keer won. Sergio Pérez en Carlos Sainz maken deze statistiek dit weekend graag nog wat specialer door de zevende coureur in acht weekenden te worden met een overwinning, en op basis van de data behoren zij tot de kanshebbers.
Verstappen en Norris zonder optimale runs
In Bakoe worden de data van de racesimulaties vertroebeld door het verkeer in het middengedeelte, en de enorme slipstreams op de rechte stukken. Dit zorgt er ook voor dat de rondetijden meer variëren dan in andere raceweekenden, en verschillende coureurs braken ook ronden af om zo weer wat vrije lucht te creëren. Tot die coureurs behoorde ook Max Verstappen.
Met zijn gemiddelde van 1:49,396 moet de Nederlander teamgenoot Sergio Pérez wel voor zich dulden, net als Oscar Piastri, Carlos Sainz, en Lewis Hamilton. Hoopgevend voor Verstappen is echter dat zijn rondetijden alsmaar sneller werden, en Red Bull Racing op het eerste gezicht dus niet lijkt te kampen met dezelfde bandenproblemen als in de voorgaande weekenden. Als bij de Oostenrijkse renstal de bandenslijtage beter op orde is, is dit ook een teken dat de balans beter is, en de auto dus minder glijdt, waardoor de slijtage beperkt blijft.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Pérez was in zijn stint, die twee ronden langer was dan die van Verstappen, wel een kleine drie tienden sneller. Hoewel dit als slecht nieuws gezien kan worden voor Verstappen, kan het ook aangeven dat Verstappen nog relatief makkelijk enkele tienden extra kan vinden, aangezien hij zelden tot nooit langzamer is dan Pérez op de zondagen.
Bij McLaren was Lando Norris ook beduidend langzamer dan teamgenoot Oscar Piastri, die een vrij sterke long run afwerkte. Op basis van de racesimulatie van de jonge Australiër mag McLaren zeker nog niet uitgevlakt worden, al valt bij Piastri wel op dat zijn rondetijden tijdens zijn stint steeds slechter werden. Daarbij speelt het mogelijk een rol dat Piastri een langere stint afwerkte, en tussendoor minder ronden had om de banden te laten afkoelen.
Ferrari en Mercedes de favorieten?
Hoewel de long runs bij Red Bull net wat beter zijn dan bij McLaren, zetten ook Pérez en Piastri niet de beste racesimulaties neer. Op de mediumbanden moeten we dan naar Ferrari kijken. Bij het Italiaanse team werkte alleen Carlos Sainz een serieuze racesimulatie af. Charles Leclerc kende veel oponthoud na zijn crash uit de eerste vrije training, en kon slechts twee ronden aan zijn racesimulatie werken. Hoewel hij hierin snelle tijden noteerde, zijn deze tijden niet erg representatief.
Sainz zette een langere stint af, en maakt daarin indruk. Hij was een kleine tiende sneller dan Pérez als snelste Red Bull-coureur, en twee tienden sneller dan Piastri als snelste McLaren-coureur. Aangezien Leclerc een echte Bakoe-specialist is, mag er verwacht worden dat de Monegask minimaal net zo snel, zo niet sneller, kan rijden dan zijn Spaanse teamgenoot. Daarmee lijkt Ferrari een van de absolute favorieten te zijn.
De tekst gaat verder onder de tabel.
De prestaties van Mercedes zijn lastiger te evalueren. George Russell had ook een ingekort programma vanwege technische problemen, en reed daardoor geen long run. Lewis Hamilton werkte wél een long run af, maar deed dit in tegenstelling tot de andere topteams op de harde banden, waarop hij ook VT2 opende. De gevolgen van deze keuze zijn in de bovenstaande tabel te zien: Mercedes heeft nog twee setjes mediumbanden en één setje harde banden, terwijl dit bij de andere topteams andersom is.
Dit kan op twee manieren een vervolg krijgen: ofwel de andere teams gaan met twee sets harde banden richting de race, als ze rekening houden met een tweestopper, ofwel zij openen VT3 met harde banden, waar Mercedes dan met mediumbanden zal openen, om zo met dezelfde sets banden richting de zondag te gaan. Voor de racesimulatie maakt het de tijden van Hamilton in ieder geval lastig te vergelijken met de andere toppers.
Titelstrijd wordt spannender?
Daarbij helpt het ook niet dat de 39-jarige Brit maar vier ronden reed, maar in deze vier ronden liet hij wel een indrukwekkend tempo zien. Mercedes kan dus mogelijk de strijd aangaan met de favorieten, Ferrari en dan vooral Leclerc, terwijl Red Bull in de pikorde nu wel voor McLaren lijkt te staan.
Ferrari staat slechts 31 punten achter McLaren en 39 punten achter Red Bull, dus als Ferrari dit weekend weer goed presteert, kan het verder inlopen op de andere twee teams. Ferrari zal hopen dat Mercedes dan het tweede team is, terwijl Red Bull een goede slag kan slaan als zij het tweede team achter Ferrari zijn, met Mercedes nog voor McLaren. Ferrari mag echter ook op concurrentie rekenen voor de zege van zowel Red Bull als Mercedes.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties