De eerste dag van het raceweekend is Azerbeidzjan is lang niet slecht verlopen voor Max Verstappen. Na alle moeilijkheden die Red Bull Racing de voorbije weken kende, waren de eerste twee vrije trainingen best bemoedigend. In het geval van Max Verstappen was vooral de eerste oefensessie een opsteker. Aan het einde van die sessie haalde hij nog de snelste ronde eruit.
De tegenstand is gewaarschuwd: Red Bull moet nog niet afgeschreven worden omdat het in Italië een keertje helemaal misging. 'Ik denk dat we over het algemeen een goede dag achter de rug hebben', zegt Max Verstappen terecht aan Formula1.com. Hij kon de snelste tijd rijden in VT1 en de zesde beste tijd in VT2. Dat doet hem hopen dat hij minstens iets dichter bij de concurrentie kan zitten. Bovendien kunnen ze zich bij Red Bull optrekken aan het feit dat ook Pérez behoorlijke rondetijden afwerkte.
Red Bull iets competitiever
Verstappen wijst vooral op het belang van dingen te leren op zo'n eerste dag met de eerste twee vrije trainingen. Dat hebben ze bij Red Bull ook voor elkaar gekregen. 'We hebben het één en ander geleerd. Nu moeten we terugkijken naar wat we allemaal hebben geprobeerd, maar tot nu toe lijkt het erop dat we competitiever zijn dit weekend, dus dat is positief.'
Het wil wel niet zeggen dat nu ineens alle problemen van de baan zijn. Via de boordradio liet Verstappen tijdens de tweede vrije training weten dat hij last van onderstuur. Dat is natuurlijk niet voor de eerste keer dit seizoen. Een grote mate van onderstuur is iets wat Red Bull al het hele jaar achtervolgt en waar ze dus nog geen definitieve oplossing voor hebben gevonden. Het lijkt een blijvend probleem.
Verstappen bijna in de muur
Verstappen wil het niet dramatiseren. Het is ook voor een stukje eigen aan het stratencircuit van Bakoe. Dat is alvast zijn verklaring. 'Het hoort ook een beetje bij de baan. Het is erg glad en er zijn veel negentiggradenbochten. Soms houd je uit voorzorg de rem ingedrukt om niet de muur te raken.' Verstappen moest zelf ook een keertje heel hard op de rem staan, anders was hij inderdaad in de muur geknald.
Het is verschillende rijders vrijdag overkomen, hij hoeft er dus niet zwaar aan te tillen. Wel is het duidelijk dat de tweede vrije training hem meer uitdagingen bezorgde. 'Natuurlijk was VT2 wat lastiger voor mij. We moeten de balans wat beter voor elkaar krijgen en dan ben ik er zeker van dat we competitief kunnen zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties