Charles Leclerc heeft de vrijdag in Bakoe als snelste afgesloten. Na herstelwerkzaamheden aan het begin van de sessie, meldde de Monegask zich pas in de slotfase van de tweede vrije training, waarbij hij 0,006 seconden sneller was dan Sergio Pérez. Lewis Hamilton eindigde derde, op minder dan een tiende achterstand, voor Carlos Sainz, Oscar Piastri, en Max Verstappen, die een halve seconde langzamer waren dan de snelste drie mannen. Verstappen zou volgens technisch analist Sam Collins echter met de oude vloer gereden hebben, terwijl Pérez de nieuwe vloer zou hebben gebruikt.
Een ongewoon beeld aan het begin van de tweede vrije training: Max Verstappen, die doorgaans even afwacht aan het begin van de sessie, stond aan het einde van de pitstraat te wachten, en reed als eerste het circuit op. Dat deed de wereldkampioen bij een buitentemperatuur van 28 graden, onder een blauwe hemel. Hoewel Bakoe bekendstaat als City of Winds, hadden de coureurs op de vrijdagmiddag in de hoofdstad van Azerbeidzjan weinig last van wind.
Verstappen met afwijkende start
Doorgaans is de tweede vrije training bij een traditioneel weekendformat op een vaste wijze opgezet: eerst wat snelle ronden op mediums of hards, daarna op de zachte banden een kwalificatiesimulatie, en dan weer terug naar de eerste set banden voor een racesimulatie. Daardoor was het ook opvallend dat Verstappen opende met een setje softs. Na een verkenningsrondje wisselde hij deze banden in voor mediums.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hij kan ofwel een nieuwe afstelling voorzichtig uitgeprobeerd te hebben in een outlap, ofwel Red Bull reageert op de curieuze kwalificatie in Monza, waar Red Bull op nieuwe softs veel langzamer was dan op gebruikte banden. Waar McLaren en Aston Martin de racesetjes vaak al inrubberen, kan Red Bull dit mogelijk uitproberen in de kwalificatie. Dit hoeft niet voor Q3 te zijn, maar kan ook een test in Q1 of Q2 zijn, om vergelijkingsmateriaal te verzamelen.
Red Bull opent sterk, Leclerc meldt problemen
In de eerste vrije training liet Red Bull al een sterke indruk achter, en aan het begin van de tweede sessie werd dat patroon herhaald. Waar Lando Norris in de laatste echte bocht met onderstuur van de baan schoot, stonden Verstappen en Sergio Pérez bovenaan. De Nederlander ging met een 1:45,5 naar de eerste tijd in zijn eerste ronde met de mediumbanden, voor Pérez en de Ferrari's.
De Mexicaan ging bij zijn tweede snelle ronde nog een seconde sneller dan Verstappen. De Nederlander ging vervolgens ook voor een tweede poging, en dichtte hierbij het gat op Pérez enigszins, tot 0,454 seconden. Yuki Tsunoda en Oscar Piastri stonden inmiddels derde en vierde, maar op meer dan een seconde achterstand van Pérez. Norris greep bij zijn volgende poging de derde tijd, op 0,558 seconden van Pérez, terwijl Hamilton met harde banden naar P2 schoot, nog steeds vier tienden achter Pérez.
Bij Ferrari ging het minder goed. Carlos Sainz schampte de muur, maar ontsnapte zonder schade. Teamgenoot Charles Leclerc parkeerde in VT1 nog zijn SF-24 in de muur, en gaf al vanaf het begin van VT2 aan dat zijn auto niet goed gecorrigeerd was. Hij merkte op dat naar links sturen opvallend makkelijk was, maar naar rechts sturen onmogelijk was, en zocht dan ook het team op. Sainz deed het beter, en schoot na een kwartier naar de eerste tijd met een 1:44,3.
Foutje Verstappen
Verstappen liet vervolgens aan race engineer Gianpiero Lambiase weten dat hij bij de apex van de bocht steeds last van onderstuur kreeg, en enkele minuten later schoot hij in de eerste sector rechtdoor, waarbij hij zijn auto nog net voor de muur tot stilstand kon brengen. Na twintig minuten stond de Red Bull Racing-coureur vierde, terwijl George Russell nog in de pitstraat stond. Zijn team was een motorwissel door aan het voeren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kwalificatiesimulaties
Vervolgens was het tijd voor de C5-banden en de kwalificatiesimulaties. Lando Norris was in de eerste twee sectoren snel onderweg, maar kwam vervolgens een langzame Pierre Gasly tegen en moest remmen om de Fransman te vermijden. Vooraan was Carlos Sainz net wat minder dan een tiende sneller dan Max Verstappen, maar Norris was in zijn afgebroken ronde na twee sectoren al twee tienden sneller dan Sainz.
Lewis Hamilton strandde op de derde plek bij zijn snelle poging, en kwam ruim twee tienden tekort op Sainz. Piastri was de eerste McLaren-coureur die zijn snelle ronde wel kon afmaken. Hij pakte de tweede tijd, 0,033 seconden achter Sainz. Daarmee stonden Sainz, Piastri, en Verstappen binnen een tiende van elkaar, met dankzij Hamilton vier teams in de top vier. Met Leclerc en Russell in de pitstraat was het vooral wachten op Pérez, aangezien Norris geen volgende poging deed.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen klaagde over de laagstaande zon, waardoor het lastig was om goed te kunnen zien. Teamgenoot Pérez begon op dat moment pas aan zijn kwalificatiesimulatie. De Mexicaan zette de snelste eerste sectortijd neer, en was na twee sectoren zelfs 0,44 seconden sneller dan Sainz! Pérez wist in de slotsector zonder slipstream zijn voordeel te behouden, en ging maar liefst 0,460 seconden sneller dan Sainz. Volgens technisch analist Sam Collins reed Pérez wél met de nieuwe vloer, en Verstappen met de oude vloer. Het team heeft wel twee exemplaren beschikbaar van de nieuwe vloer.
Met 25 minuten op de klok stond de eindvolgorde ver vast. Pérez had dus 0,460 seconden voorsprong op Sainz, terwijl Piastri en Verstappen op korte achterstand volgden. Lance Stroll was de verrassende nummer vijf, voor Lewis Hamilton. Haas presteerde goed met de zevende tijd voor Nico Hülkenberg, die op de voet gevolgd werd door invaller Oliver Bearman.
Hamilton was echter nog niet klaar, en ging er nogmaals voor zitten. Daarbij schoot de 39-jarige Brit naar de tweede tijd, op slechts 0,06 seconden van Pérez. De verhoudingen tussen de vier topteams zijn nog niet duidelijk na de openingsdag, maar het is wel duidelijk dat Red Bull meedoet aan het gevecht vooraan.
De eerste plek ging uiteindelijk echter niet naar Pérez, maar naar Leclerc. Met een gerepareerde auto zette Leclerc in de slotfase van de sessie een tijd neer, die 0,006 seconden sneller was dan die van Pérez. Daarbij werd de Monegask wel enigszins geholpen door een lichte slipstream op het rechte stuk. Van de achterstand van 0,539 seconden op Pérez verloor Verstappen 0,529 seconden in de slotsector, die bestaat uit één echte bocht, en een lang recht stuk.
Racesimulaties
In de racesimulaties maakte Red Bull ook een degelijke indruk, maar ook hier was Pérez sneller dan Verstappen. Bij McLaren was een soortgelijk patroon terug te zien, waarbij Oscar Piastri duidelijk sneller was dan teamgenoot Lando Norris. De onderlinge verschillen waren klein, maar na het weekend in Monza is dat voor Red Bull een positieve conclusie. Leclerc sloot de sessie als snelste af, voor Pérez, Hamilton, Sainz, Piastri, Verstappen, Stroll, Hülkenberg, Russell, en Bearman.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties