Marko geeft openheid van zaken: 'Dat is ook wat Verstappen bedoelt' Formule 1
Formule 1

Marko geeft openheid van zaken: 'Dat is ook wat Verstappen bedoelt'

Marko geeft openheid van zaken: 'Dat is ook wat Verstappen bedoelt'

Helmut Marko heeft het stappenplan van Red Bull Racing uit de doeken gedaan. De eerste twee stappen uit het driestappenplan zijn afgewerkt, en nu moet het team de weg naar boven weer gaan hervinden. De teamadviseur gaf ook toe dat het vertrek van Rob Marshall naar McLaren aan twee kanten pijn doet: de Brit kan nu Red Bull niet meer helpen, maar helpt wel concurrent McLaren.

'We realiseerden ons dat we ergens een verkeerde afslag genomen hebben', geeft Marko meteen aan in gesprek met het Duitse Motorsport-Total. De eerste stap duurde bij Red Bull Racing het langste: erkennen dat het team een verkeerde afslag genomen had. Het tweede gedeelte volgde in Zandvoort en Italië, met de zoektocht naar de oorzaak van het probleem. Dit oorzaak werd in Italië door Max Verstappen zelf gevonden.

Red Bull zoekt naar oplossingen

Nu is het volgende deel van het traject aangebroken, namelijk het oplossen van de problemen: 'We werken er hard aan om weer terug te slaan', vertelt Marko. 'Aan het begin van het seizoen hadden we drie dubbelzeges, en een auto waarvan veel mensen verwachtten dat het weer een echte winnaar zou zijn. Daarna kwamen we tot de conclusie dat onze auto een kleine diva is, om de woorden van Toto Wolff te gebruiken.' De 'kleine diva' won na Spanje geen races meer, en in drie van de afgelopen weekend was de RB20 ook niet meer goed voor een podiumplek.

Marko ergert zich een beetje aan mensen, die niet begrijpen waarom Red Bull nog geen stappen weet te zetten. 'Als we precies wisten wat het probleem was, hadden we het wel opgelost.' Een eerste deel van die oplossing heeft het team echter in Bakoe geïntroduceerd, met een nieuwe vloer. Volgens hoofdingenieur Paul Monaghan gaat het om een subtiele verandering, maar daardoor kan deze aanpassing wel snel voor verbetering zorgen.

Problemen gevolg van reglementen

Red Bull is niet het enige team dat de weg kwijt is geraakt dit seizoen, en volgens Marko is dat geen toeval. 'Met deze grondeffectauto's wordt het verbeteren van het chassis heel complex. Als je één verandering maakt, reageert het hele concept op die verandering. Dat heeft bijvoorbeeld ook meteen invloed op hoe snel de banden gaan grainen', zo legt hij uit dat de overmatige bandenslijtage het gevolg is van de balansproblemen. 'Dat is ook wat Max bedoelt, want een kleine aanpassing zorgt er niet voor dat je iets minder competitief wordt, maar het hele gevoel is meteen weg als iets niet honderd procent klopt.'

Marko geeft aan dat de Formule 1 voor 2022 veel eenvoudiger was. 'Je kon grofweg downforce toevoegen, en dan ging je sneller. Nu heeft het geen zin om upgrades te introduceren met meer neerwaartse druk, als je niet eerst het basisprobleem aan de auto oplost.' Dat is bij Red Bull extra lastig, omdat de symptomen van de 'kleine diva' weekend per weekend variëren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko geeft openheid van zaken: 'Dat is ook wat Verstappen bedoelt'
Rob Marshall en Christian Horner.

Waar Ferrari en Mercedes soortgelijke problemen ervaren hebben, is er één topteam dat aan de kopzorgen ontsnapt is tot nu toe: McLaren. 'Hun auto werkt onder alle omstandigheden, op elke circuit, en met elk type band', zegt Marko enigszins jaloers. In de media wordt veel gewezen naar het vertrek van Adrian Newey, maar Marko denkt dat de problemen te maken hebben met een ander kopstuk dat de deur uitliep. 'Rob Marshall is absoluut een goede engineer, die goed werk leverde voor ons', geeft Marko aan. Marshall is sinds januari voor McLaren werkzaam als hoofdontwerper.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws